רז פרויליך, מנכ"ל משרד התרבות והספורט, התארח באולפן ynet ודיבר על המבצע השנוי במחלוקת להבאת מאות ספורטאים זרים לתחרות הג'ודו שתיערך בסוף השבוע בתל אביב, על הפניות שהוא מקבל בחו"ל בנוגע לקיום אירועי ספורט בינלאומיים בארץ ועל החזרת האוהדים למגרשים.
אתה לא חושש לשאת על כתפיך את האחריות של 600 ספורטאים מ-63 מדינות שבאים בתקופה הזאת לישראל? "קודם כל, תמיד יש חשש אבל בצורה שבה נערכנו למבצע הזה, זו באמת, בגלל האירוע שלו, בכלל המורכבות שלו, הוא באמת יוצא דופן. וכל האמצעים שאנחנו נוקטים, עוד לפני שהם עולים למטוס עד הרגע שהם נוחתים, עד הרגע שהם מבודדים במלון. הצורה שבה דברים נערכים, וכל מערך האימונים והתחרות".
2 צפייה בגלריה
רז פרויליך באולפן ynet
רז פרויליך באולפן ynet
מקבל פניות מגורמים שונים לגבי אירוח אירועי ספורט. רז פרויליך באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
אתה אומר "מבודדים", אבל כמה זמן הם מבודדים? "הם לא פוגשים אף אחד חיצוני אחר, הם לא פוגשים את אזרחי ישראל".
אבל הם לא עוברים הרי את אותו בידוד כמו אזרח ישראלי, שעבר ועדת חריגים ויושב שבועיים במלונית. "זה נכון, אבל האזרח הישראלי לא נערך למערך בדיקות כמו הספורטאים הללו. הספורטאים האלה הם חלק מסבב לקראת האולימפיאדה שתיערך ביולי, הם כבר ספורטאים שנבדקים בצורה קבועה ורגילה, מה שהאזרח הישראלי לא עושה. הם כבר מבודדים בקבוצות אורגניות, מה שאזרח ישראלי לא עושה. והם בעצם נערכים תחת מערך בדיקות רפואי, מה שאין לאזרח מן השורה".
אבל מספיק שספורטאי אחד מאיזושהי מדינה יביא לישראל מוטציה שתשנה כאן את כל התמונה. מדינות כמו גרמניה לא נתנו אפילו לליברפול להיכנס. "קודם כל, ישראל באמת שונה מגרמניה, מערך החיסונים שנמצא פה הוא במקום אחר. אבל מעבר לזה, הצורה שבה אנחנו עושים את זה היא בעצם הצורה הבטוחה ביותר. אגב, בארגון הזה, אם ספורטאי אחד מפר את ההנחיה, כל הנבחרת חוזרת הביתה".
אז יכול להיות שיש אפשרות בישראל לקיים טורנירים בקנה מידה גדול, פנו אליכם גורמים שונים? "בוודאי, בוודאי. פנו אלינו מכלל הענפים, מכלל האיגודים. יש ביקוש מאוד גדול למקום שאפשר לקיים בו אירועים בינלאומיים כמו הגראנד סלאם, שהוא ללא קהל. אנחנו מקווים שעוד נוכל בעתיד הקרוב להביא קהל פנימה. אנחנו נערכים לכך שישראל תהיה המדינה הירוקה הראשונה בעולם. ולכן יש פה אפשרות לישראל בעצם לקיים מערך אירועים בינלאומי שלא קיים במדינות אחרות וזו באמת הזדמנות לכך שישראל תמצב את עצמה במפת התרבות והספורט העולמית".
2 צפייה בגלריה
סעיד מולאי בנתב"ג
סעיד מולאי בנתב"ג
"הם לא פוגשים אף אחד חיצוני אחר, הם לא פוגשים את אזרחי ישראל". סעיד מולאי בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
מה הצפי לקהל במגרשים, באולמות? "קודם כל, בתרבות פותחים ב-23 בחודש, שזו בשורה גדולה לחובבי התרבות ולאוהבי התרבות. הספורט יבוא בשלב הבא, הוא יותר מורכב, גם בגלל שהוא מורכב מבני נוער וגם בגלל שמדובר בכמות הרבה יותר גדולה כדי שזה יהיה כלכלי".
כן, אבל אנחנו יודעים שאפילו בניו יורק פתחו עכשיו ספציפית בתרבות מתחמים גדולים ומכניסים עשירית מהקיבולת. "אנחנו מקווים שנוכל להכניס באמת בשלב הראשוני 10 עד 15 אחוז מקיבולת הקהל ולאט-לאט, בתורת השלבים, לקדם את הדברים".
זאת אומרת שיש כבר תוכניות, בכדורגל למשל, להכניס כמות קהל של 15 אחוז מהאצטדיונים? "לנו יש כבר תוכניות ועוד צריכים לשבת עם משרד הבריאות ולאשר אותן, אבל יש לנו תוכניות מאוד ברורות איך להתחיל להכניס גם קהל למגרשים".
מתי אתה מעריך שזה יקרה? "אני למדתי לא לנבא בישראל, אני מקווה שנעבור את השלב הראשון בהצלחה, שזה ה-23 בחודש. נראה, יעברו שבועיים, נראה שמפת התחלואה לא עולה, שאנחנו נשארים באותם המקדמים או אפילו יורדים, שעוד אנשים מתחסנים. וזו התקווה הגדולה".