עוד רגע זה קורה. דראפט 2020 ייערך הלילה (החל מ-3:00, דיווח חי ב-ynet) וכבר בתחילתו, לפחות על פי כל התחזיות בארה"ב, קומישינר ה-NBA, אדם סילבר, הולך להכריז את שמו של הכוכב הישראלי, דני אבדיה בן ה-19.
דני אבדיה מגיע ל-NBA, פרויקט מיוחד:
יותר מ-11 שנה אחרי שעומרי כספי פרץ את הדרך והפך לשחקן הישראלי הראשון ב-NBA – לאחר שנבחר במקום ה-23 בדראפט - גם אבדיה יצטרף לחגיגת הכדורסל הכי גדולה שיש (שבה גם לגל מקל היה פרק קצרצר). אם התחזיות לא יאכזבו, הוא יילקח באחת מעשר הבחירות הראשונות.
9 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
עכשיו תורך. דני אבדיה
(צילום: ראובן שוורץ)
אנחנו בישראל מומחים בבחירות. בכל זאת, הצלחנו לצלוח שלוש מערכות כאלו בפחות משנה, כך שאי אפשר לומר שאנחנו לא מבינים בכל התהליך. ועדיין, נראה שבארצות הברית הכל יותר מסובך, הכל יותר מסורבל והכל פשוט יותר אמריקאי. אלו לא רק הבחירות שלהם לנשיאות, שבואו נודה על האמת, מוזרות מאוד, אלא בערך כל תהליך בחירה, ובעיקר אלו הקשורות לספורט.
אז רגע לפני שיוצאים לדרך, הנה המדריך המלא וכל מה שאתם צריכים לדעת על הטקס החגיגי ששנה אחרי שנה מביא ל-NBA את הכישרונות הגדולים בעולם.

איך הכל התחיל?

תתפלאו, אבל המונח דראפט הוא בכלל צבאי, והראשון הידוע בעת החדשה נערך בסוף המאה ה-18 במהלך המהפכה הצרפתית. המטרה הייתה לגייס חייליים צרפתים באופן מהיר כדי למנוע את הפלישה של הכוחות מאירופה. כדי לבצע גיוס מזורז, הממשלה הוציאה הוראה לפיה כל הגברים הלא נשואים והבריאים בין 18 ל-25 מגויסים לצבא. גם במלחמת האזרחים בארה"ב בוצע דבר דומה, כשגברים בני 20 עד 45 קיבלו הוראה להתגייס, אך הנטל נפל על העניים, כשהעשירים יכלו לשלם כסף ולשכור מחליף במקומם.
ובמעבר חד: הדראפט בספורט מתקיים כדי לגייס שחקנים צעירים (בדרך כלל) לקבוצות בענפי הכדור השונים בארה"ב – החל מפוטבול ובייסבול ועד כמובן כדורסל. אחת המטרות המרכזיות היא לשמור על שוויון ככל שניתן בליגה סגורה (אין עולות ואין יורדות), כך שבכל שנה הקבוצות הגרועות ביותר יבחרו ראשונות וכפועל יוצא יקבלו את הכישרונות הטובים ביותר מאותו מחזור דראפט.
לעוד כתבות בפרויקט:
הדראפט הראשון ב-NBA נערך ב-1947, וקליפטון מקנילי (לא שם שאתם צריכים לזכור) הוא הנבחר הראשון אי פעם. מאז בכל שנה נערך הטקס החגיגי בו הקומישנר (האיש החזק ב-NBA) מכריז על הנבחרים לפי סדר בחירה שנקבע מראש על ידי המאזנים של הקבוצות בעונה החולפת והגרלה שנקראת לוטרי, עליה מיד נרחיב.
בשנים הראשונות הקבוצות בחרו שחקנים עד שלא היו יותר שמות, כשהדראפטים בין 1960 ל-1968 כללו 21 סיבובים (!), שבהם כל קבוצה בוחרת פעם אחת. מ-1974 הכמות צנחה לעשרה סיבובים, אחר כך לשבעה, וב-1989 בוצע המפנה והוחלט על צימצום משמעותי: שני סיבובים בלבד.
9 צפייה בגלריה
הנבחרים בדראפט 2019
הנבחרים בדראפט 2019
מ-1989 רק שני סיבובים. הנבחרים בדראפט 2019
(צילום: AP)

מי יכול להיבחר?

שחקנים אמריקאים שסיימו ארבע שנות לימוד בקולג' או שעברו לפחות ארבע שנים מאז שסיימו תיכון נרשמים אוטומטית לדראפט, והמשמעות היא בני 22 לפחות. גם שחקנים בינלאומיים בני 22 לפחות עומדים לבחירה.
אך גם שחקנים צעירים יותר – כמו דני אבדיה וים מדר בני ה-19 - יכולים להעמיד את עצמם לבחירה עם כמה הגבלות חשובות. הם צריכים לחגוג 19 בשנה הקלנדרית שבה הדראפט נערך ולהיות לפחות שנה אחת אחרי סיום התיכון. במהלך השנה שאחרי התיכון הם יכולים לשחק בקולג' או בכל קבוצה שיבחרו ברחבי העולם.
9 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס
לברון ג'יימס
מהתיכון הישר ל-NBA. לברון ג'יימס ב-2003
(צילום: AP)
בעבר שחקנים היו יכולים להגיש את מועמדותם לדראפט כבר מהתיכון ולהיבחר: קובי בראיינט, לברון ג'יימס ואמארה סטודמאייר הם דוגמאות מצוינות לכוכבים שדילגו על המכללות. עם זאת, ב-2006 החליטה הליגה להגביל את גיל ההצטרפות ל-19 (ולפחות שנה אחרי סיום התיכון).
כל שחקן שרוצה לשחק ב-NBA חייב לנסות להיבחר בדראפט, ולכל שחקן יש רק הזדמנות אחת להעמיד את עצמו לבחירה. אבל גם אם נשאר בחוץ, הדלת ל-NBA לא נסגרה בפניו, וכל קבוצה עדיין יכולה להציע לו חוזה מחוץ למסגרת הדראפט. גל מקל, למשל, נרשם לדראפט 2008 ולא נבחר - אך כעבור חמש שנים, אחרי שהוכיח את עצמו בכדורסל האירופי וזכה באליפות עם מכבי חיפה - קיבל חוזה בדאלאס ושיחק במדיה 31 משחקים (וארבעה נוספים בניו אורלינס).
9 צפייה בגלריה
קיבל חוזה למרות שלא נבחר בדראפט. מקל במדי דאלאס
קיבל חוזה למרות שלא נבחר בדראפט. מקל במדי דאלאס
קיבל חוזה למרות שלא נבחר בדראפט. מקל במדי דאלאס
(צילום: AP)

מה זה לוטרי?

מספר שבועות לפני הדראפט נערכת הגרלה כדי לקבוע את סדר הבחירה של 14 הקבוצות הראשונות – מועדונים שלא עלו לפלייאוף בעונה הקודמת. כלומר, הקבוצות הכי פחות טובות בליגה. ככל שקבוצה סיימה עם מאזן גרוע יותר, יש לה סיכויים גבוהים יותר לקבל בחירה במיקום גבוה. לשלוש הקבוצות הגרועות ביותר בליגה יש סיכוי שווה (14 אחוז) לקבל את הבחירה הראשונה, ולאחר מכן הסיכוי יורד. ההגרלה נעשית באמצעות מכונה ששולפת באופן אקראי כדורים עם מספרי הקבוצות שהוקצו לכל אחת מהן, וקובעת את סדר הבחירה.
הסדר של יתר הבחירות בסיבוב הראשון (מקומות 15 עד 30) נקבע לפי המאזנים בלבד – מילווקי לדוגמה סיימה עם המאזן הטוב בליגה, ולכן הבחירה מספר 30 שייכת לה (והיא הגיעה בסוף לבוסטון אחרי עסקה שנעשתה בין הצדדים), וכך גם בסיבוב השני (בחירות 31 עד 60).
9 צפייה בגלריה
דייויד גריפין
דייויד גריפין
הג'נרל מנג'ר של ניו אורלינס דייויד גריפין חוגג את הזכייה בלוטרי בשנה שעברה
(צילום: AP)

מה ההבדל בין הסיבובים?

עד היום רק שחקן ישראלי אחד נבחר בסיבוב הראשון בדראפט. זה היה עומרי כספי, הבחירה ה-23 בדראפט 2009, שהייתה שייכת לסקרמנטו. המשמעות היא שכספי באותו רגע קיבל חוזה מובטח לשנתיים בליגה הטובה בעולם. וזה בדיוק ההבדל המהותי והדרמטי בין הסיבוב הראשון לסיבוב השני.
כל 30 הנבחרים בסיבוב הראשון מקבלים חוזה מובטח לשנתיים, כאשר לקבוצה יש אופציה להאריך אותו בשנתיים נוספות. המשכורות יכולות לנוע בין מקסימום של 9.75 מיליון דולר לעונה לשחקן שנבחר ראשון עד ל-1.9 מיליון דולר בשנה לבחירה ה-30.
לעומת זאת, הנבחרים בסיבוב השני לא מקבלים חוזה מובטח. הם צריכים להוכיח את עצמם במחנות האימון של הקבוצה שבחרה בהם, ולעבור משחקי הכנה כדי להצדיק את הבחירה בהם ולזכות בהצעה לחוזה. השכר שלהם צריך להיות לכל הפחות שווה לשכר המינימום בליגה, שיעמוד העונה על 898,310 דולר. סכום נאה בשביל שכר מינימום.
9 צפייה בגלריה
עומרי כספי
עומרי כספי
הישראלי היחיד שנבחר בסיבוב הראשון בדראפט. עומרי כספי במדי סקרמנטו
(צילום: AP)

מה יקרה בערב הדראפט עצמו?

שמו של אדם סילבר כבר עלה כאן, אז נחזור אליו שוב. מאז 2013 הטקס מתקיים בבארקליס סנטר בניו-יורק, האולם הביתי של ברוקלין נטס. אלא שגם כאן מגפת הקורונה משנה סדרי עולה: הפעם הדראפט ייערך בצורה שונה וגם במקום שונה – באולפני ESPN בקונטיקט.
בדרך כלל השחקנים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להיבחר בסיבוב הראשון מתכנסים לטקס ועולים לבמה בזה אחר זה לאחר שסילבר קורא בשמם ובשם הקבוצה שבחרה אותם. כשלברון ג'יימס נבחר בדראפט 2003 (אז דייויד סטרן המנוח היה הקומישנר), זה הלך בערך כך: "עם הבחירה הראשונה בדראפט 2003, קליבלנד קאבלירס בוחרת את... לברון ג'יימס".
הפעם הטקס יתקיים במתכונת וירטואלית, כאשר צוותים של ESPN פרוסים ברחבי ארצות הברית, ואפילו כאן בישראל, ובכל פעם שסילבר יקרא בשם של שחקן, תמונת הלוויין תעבור אליו והמצלמה תתעד אותו חובש את הכובע של קבוצתו החדשה. למעשה, אבדיה קיבל משלוח מיוחד של 30 כובעים – אחד לכל קבוצה בליגה - כי אף אחד לא יודע מי הקבוצה שתבחר בו.
9 צפייה בגלריה
זאיון וויליאמסון דראפט NBA
זאיון וויליאמסון דראפט NBA
כך זה היה אמור להיראות. הבחירה מספר 1 ב-2019 זאיון וויליאמסון עם אדם סילבר
(צילום: רויטרס)

באיזה מקום צפוי להיבחר אבדיה?

הטקס כאמור ייערך הלילה, כשעל פי הניתוחים האחרונים, הפורוורד הישראלי אמור להיבחר בין המקום השני למקום התשיעי. שיקגו, לה שייכת הבחירה מספר 4, וקליבלנד, שבוחרת חמישית, מסומנות כפייבוריטיות לקלוט את הכישרון בן ה-19.
עכשיו כל שנותר הוא לספור את השעות ולהמתין לרגע האמת, שבו דני אבדיה יהפוך באופן רשמי לשחקן NBA.
פורסם לראשונה: 07:05, 18.11.20