אם המשחקים האולימפיים בטוקיו לא היו נדחים, היינו רואים כבר בקיץ האחרון את השם הלוהט של השחייה הישראלית, אנסטסטיה גורבנקו שזכתה אתמול (שבת) באליפות אירופה ב-200 מטרים מעורב, מגיעה לאולימפיאדת הבכורה שלה כבר בגיל 16.
אבל גורבנקו לקחה את הבאסה ההיא, כמו שאומרים, בסבבה: "רק הרווחתי מדחיית האולימפיאדה", סיפרה. "זה נותן לי יותר זמן להתבגר, לעבוד על הדברים החלשים שלי ולהיות מוכנה הרבה יותר לאולימפיאדה.
5 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו מחייכת
אנסטסיה גורבנקו מחייכת
אנסטסיה גורבנקו מאושרת
(צילום: AFP)
ואכן, היא ידעה לעשות מהלימון לימונדה. הנגיף אמנם סגר אותה בבית למשך חודש שלם במהלך הגל הראשון, אבל בחודשיים שאחריו היא רק הגבירה קצב וניצלה את הזמן כדי להשתפר. זה קרה במהלך שהייה במרכז המצוינות של האיגוד בסן דייגו, תחת פיקוחו של יועץ העל והמאמן דייב מארש, כשלצידה מתאמנת האלופה האולימפית קתלין בייקר.
אחרי מחנה האימונים האינטנסיבי ולאחר שמונה חודשים ללא תחרויות, היא קפצה למים במבחן הראשון שלה בעידן הקורונה, במסגרת ליגת השחייה הבינלאומית (ISL) בבודפשט, שנערכת במתכונת של בועה, בדומה למה שנעשה ב-NBA. והציון היה גבוה מאוד.
5 צפייה בגלריה
דייב מארש. מניות בהישג
דייב מארש. מניות בהישג
דייב מארש. מניות בהישג
(צילום: אורן אהרוני)
גורבנקו, שייצגה זו שנה שנייה ברציפות את לוס אנג'לס קארנט, שברה תוך יומיים שלושה שיאים ישראליים במשחי המעורב - 100, 200 ו-400 מטר - ועל הדרך ניפצה גם את השיא האירופי לנוער ב-200. בכך היא הוכיחה שוב למה בענף השחייה ובספורט האולימפי כל כך בונים עליה.
והנה אתמול בבודפשט, כחודשיים לפני המשחקים האולימפיים בטוקיו, השחיינית המוכשרת הוכיחה בגדול שהיא שייכת לחבורת הצמרת העולמית בענף. בגיל 17, היא הפכה לשחיינית הישראלית הראשונה בהיסטוריה שזוכה במדליית זהב באליפות אירופה, והשנייה אי פעם באופן כללי לאחר הזהב של יהונתן קופלב במשחה הלא אולימפי של 50 מטר גב ב-2012. והיא לא סתם עשתה זאת, אלא עם תוצאה מעולה של 2:09.99 דקות, שיפור של 36 מאיות לשיא שקבעה בחצי הגמר.
5 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו עם המדליה
אנסטסיה גורבנקו עם המדליה
אנסטסיה גורבנקו עם המדליה
(צילום: AFP)
רק כדי לסבר את האוזן בנוגע לאיכות התוצאה הזו: מדובר בתוצאה השישית בטיבה השנה בעולם. היא הייתה מספיקה לה למקום החמישי באולימפיאדת ריו 2016, או למקום השישי באליפות העולם 2019.
כבר בחצי הגמר ראינו לאן מועדות פניה, עם הצהרת הכוונות בדמות תוצאה מדהימה של 2:10.35 דקות, שזה מהיר מ-1.57 שניות מהיר יותר משיא הישראלי מ-2019 שנקבע באליפות העולם ועלתה לגמר מהמקום הראשון.
5 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
גורבנקו במים
(צילום: AFP)
גורבנקו עדיין צעירה מאוד וכל הזמן ממשיכה להתפתח ולהשתפר, אבל ענף השחייה בישראל שמדשדש בשנים האחרונות ומתרחק מהצמרת העולמית, שיווע למישהי שתבוא ותיקח אותו לגבהים חדשים.

15 שיאים לאומיים ועוד הזרועות נטויות

היא גדלה בקריית ים להורים שעלו מאוקראינה והחלה להתאמן בגיל 9 בעזרת אביה, ולדימיר, חובב הענף. בשלבים המוקדמים היא ניסתה גם להתאמן בהתעמלות אמנותית, אבל בגיל 12 החליטה להתמקד בשחייה עד המעבר לפני ארבע שנים לאקדמיה במכון וינגייט.
את ההיכרות הראשונה שלנו איתה, עשינו רק ב-2018, אז פרצה לתודעה והפכה משחיינית די אלמונית, ביישנית וצעירה לאלופת המשחקים האולימפיים לנוער בארגנטינה במשחה ל-200 מטר מעורב, תוך כדי שהיא מנפצת את השיא הישראלי לבוגרים - בגיל 15 בלבד. מאז אותו רגע, גורבנקו הפכה לילדת הפלא של השחייה הישראלית והתקווה האולימפית הגדולה הבאה. היא לא נעצרה בהישג ההוא, ועשתה דברים שגרמו לרבים הרימו גבה, עם ניצחונות על שחייניות מבוגרות ממנה מהצמרת העולמית.
כמעט בכל זינוק שלה למים, השאלה לא הייתה אם היא תגיע ראשונה, אלא האם היא תשבור שוב את השיא הלאומי, כשהרשימה מתארכת כל פעם מחדש ונכון להיום היא מחזיקה במספר חסר תקדים של לא פחות מ-15 שיאים לאומיים אישיים (בריכות קצרות וארוכות) ואפילו מחזיקה במאזנה שני שיאי אירופה לנערות בבריכות קצרות (100 מטר חופשי ו-200 מטר מעורב אישי).
5 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
גורבנקו. בכל זינוק השאלה היא אם תשבור שיא
(צילום: AFP)
אם כל זה לא מספיק, גורבנקו היתה הראשונה להשיג את הקריטריון לאולימפיאדת טוקיו. מוסר העבודה שלה הוא בלתי מתפשר, ההצטיינות במגוון סגנונות שחייה והנתונים הפיזיולוגים שלה (1.79 מטר) בגיל כל כך צעיר, מוכיחה כל הזמן שיש על מי לבנות.
נכון להיום, היא הצליחה להשיג בשלושה משחים את הקריטריון האולימפי והיא צפויה להשתתף במשחים ל-100 מטר חופשי, 200 מטר מעורב אישי ושליחים ל-4 כפול 100 מעורב מיקס (גברים ונשים יחד).
גם ברגעי האמת כפי שראינו עכשיו, בתחרויות המטרה החשובות, השחיינית המוכשרת לא מקבלת פיק ברכיים, ממשיכה לספק את הסחורה וידעה לעשות את קפיצת המדרגה גם בבוגרים, תוך כדי שהיא ממשיכה להתאמן בארצות הברית עם השחיינים הטובים בעולם.
מה הפלא, אם כך, שבסוף השבוע אתר השחייה הגדול בעולם "swimswam", הכתיר אותה כאחת התגליות הגדולות ביותר של אליפות אירופה. זה היה עוד לפני הזכייה בזהב.
סביר להניח שבעקבות ההישג, אף גבה לא תתרומם אם גם באולימפיאדת הבכורה שלה, גורבנקו הצעירה, תעשה דברים גדולים גם בטוקיו. מדליה אולימפית עדיין נראית רחוקה, אבל לפי קצב ההתקדמות שלה - במשחקים האולימפיים הבאים בפריז 2024 אפשר בהחלט לפנטז על מדליה היסטורית בענף.
פורסם לראשונה: 23:41, 22.05.21