חביב נורמגומדוב הוא המייקל ג'ורדן של ה־MMA, אבל לא רק בגלל שמדובר ככל הנראה בלוחם הגדול בכל הזמנים.
רגע אחרי שהביס את ג'סטין גייצ'י ועלה למאזן בלתי נתפס של 0:29, הוא הפתיע את כולם כשהכריז על פרישה בגיל 32. אלוף ה-UFC תולה את הכפפות בשיא הקריירה, בדומה לג'ורדן ב-1993. כלפי חוץ, התחושה של שניהם הייתה זהה. השגנו הכל וכבשנו כל פסגה, עכשיו הגיע הזמן להמשיך הלאה. אבל זה לא היה הסיפור.
הטרגדיה הגדולה בחיי שניהם התרחשה בחודש יולי ובהפרש של 27 שנה, כשאיבדו את האדם הקרוב ביותר אליהם. אביו של ג'ורדן נרצח ב־1993 על ידי שני צעירים שגנבו את מכוניתו, ואילו אביו של נורמגומדוב הלך השנה לעולמו בעקבות סיבוכי קורונה. שחקן הכדורסל הטוב בעולם שבר את הלב לאוהדים והודיע על פרישה שלושה חודשים לאחר מכן. נורמגומדוב הבטיח לאמו כי לעולם לא יילחם ללא אביו ומאמנו לצידו ושהקרב מול גייצ'י יהיה האחרון. הוא כמובן עמד במילתו. כן, בדיוק שלושה חודשים לאחר מות אביו.
6 צפייה בגלריה
חביב נורמגומדוב בוכה בסיום הקרב
חביב נורמגומדוב בוכה בסיום הקרב
כמו ג'ורדן. חביב נורמגומדוב בוכה בסיום הקרב
(צילום: גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
חביב נורמגומדוב
חביב נורמגומדוב
קריירה מושלמת. נורמגומדוב עם החגורה והכובע המפורסם
(צילום: גטי אימג'ס)

אחרון חביב

הדמיון לג'ורדן לא נגמר שם. בסיום הקרב נורמגומדוב הנרגש נשכב במרכז הזירה ומירר בבכי. זה היה הניצחון הראשון שלו ללא האיש שליווה אותו לאורך כל הקריירה, המורה הרוחני שלו. מי שניגש לנחם אותו מיד אחרי ששב להכרה היה גייצ'י, שאף חולק איתו מנהל. בהחלט רגע ספורטיבי גדול שהזכיר לנו את הזכייה הראשונה של ג'ורדן באליפות לאחר שחזר מפרישה, ועוד ביום האב. התמונות חקוקות לכולם בזיכרון, ג'ורדן מחבק את הכדור במרכז המגרש וממרר בבכי.
6 צפייה בגלריה
מייקל ג'ורדן אחרי הזכייה ב-1996
מייקל ג'ורדן אחרי הזכייה ב-1996
מייקל ג'ורדן אחרי הזכייה ב-1996
(צילום: AP)
בניגוד לג'ורדן נראה כי נורמגומדוב אינו רוצה להמשיך, ועדיין מוקדם לומר – אך קשה לראות קאמבק בעתיד. הוא תמיד רצה לפעול לפי "התוכנית של אבא", ועכשיו אין טעם, במיוחד אחרי שהשיג הכל ב-UFC וכנראה ייזכר כלוחם הגדול בכל הזמנים. אפילו יריבו המושבע קונור מגרגור, שלשמחתו לא יצטרך לפגוש אותו שוב, בירך אותו ושלח את תנחומיו. בין לבין לאירי היה מסר: "אני אמשיך מפה", וזו ההוכחה האמיתית לגדולה של נורמגומדוב. ההבנה כי רק עזיבתו תסלול את הדרך ללוחמים אחרים. צריך להבין, לוחמי MMA מגיעים לשיא אחרי גיל 30 ואין ספק שהדגסטני יכול היה לשלוט בזירה עוד שנים רבות.
יש מעט מאוד אירועים או אנשים שמאחדים את לוחמי ה-UFC. פרישתו של נורמגומדוב הייתה אחד מהם. חוץ ממגרגור, שורה של אלופים בעבר ובהווה נפרדה מלוחם דגול. "הוא האלוף הגדול בהיסטוריה", אמר דניאל קורמייה, חברו הטוב והאלוף לשעבר במשקל קל-כבד וכבד. גם אלה שמתמודדים איתו על התואר "הגדול בכל הזמנים", ג'ון ג'ונס וג'ורג' סנט פייר, לא נשארו אדישים לנוכח הדומיננטיות שהציג. "אני יודע שהוא הסב לאביו גאווה, כמו גם למיליוני אוהדים מסביב לעולם. הוא כרגע ה-GOAT, אתן לו את זה, עד שאקח את התואר הזה בעצמי", אמר ג'ונס. "מאחל לו בהצלחה בהמשך הדרך". סנט פייר שפרש כבר ועוד עשוי לחזור כדי להילחם בנורמגומדוב, אמר: "הייתה לו קריירה מושלמת שהסתיימה בקרב מושלם, הוא בלתי מנוצח עכשיו. אי אפשר להגיד עליו דבר אחד רע, מה עוד אפשר לבקש? בגלל הנסיבות שקשורות לאביו, אני לא אנסה לפתות אותו לחזור מפרישה. הוא צריך להתאבל ואני מכבד את זה".
6 צפייה בגלריה
חביב נורמגומדוב
חביב נורמגומדוב
נורמגומדוב מוכרז כמנצח, גייצ'י משקיף
(צילום: getty images)
הפוסט של קונור מגרגור
הציוץ של ג'ון ג'ונס
אגב, בעוד שבוע ה-UFC יאבד לוחם ענק נוסף לפרישה, אנדרסון סילבה, שצפוי לערוך בגיל 45 את הקרב האחרון בקריירה. בניגוד לנורמגומדוב שעוזב כשהוא עדיין בטופ, הברזילאי מדשדש כבר שנים וניצח פעם אחת בארבעת הקרבות האחרונים שלו. יכול להיות שהדגסטני הסתכל הצידה ואחת הסיבות שפרש מוקדם היו כדי לא לסיים כמוהו? קשה להאמין, אבל אי אפשר לדעת, ואולי מדובר גם במורשת ספורטיבית. דילון דאניס, האיש שנורמגומדוב זינק עליו מעל הגדר לאחר הקרב הסוער עם מגרגור, הדליק את כולם כשטען כי "הסיבה שהוא פורש היא בגלל הפחד מקרב נוסף מול מגרגור". מאוחר יותר מחק את הציוץ כשספג ביקורת קשה. זה הרגע של נורמגומדוב ואף אחד לא יכול לקלקל אותו.
מבחינת דומיננטיות באוקטגון, אין שני לו. במהלך 29 קרבות בקריירה הפסיד שני סיבובים בלבד, הראשון מול קונור מגרגור וביום שבת מול גייצ'י. נתון מדהים. גם אם תחזרו לאותם סיבובים בהם הפסיד, תתקשו לזהות חולשה כלשהי או חיסרון. הוא פשוט בחן את השטח וניסה לזהות דרכי גישה לעבר ההתנפלות הבאה, זו שהגיעה בדרך כלל בסיבוב הבא. בסיום כל קרב כל לוחם נוהג להצטלם וככה גם אפשר להבחין בהבדלים של לפני ואחרי. לא אצלו. הפנים תמיד נקיות, העייפות ניכרת רק בצד השני והוא מצידו מוכן גם לעשרה סיבובים. רק תביאו את הקורבן הבא.
6 צפייה בגלריה
אנדרסון סילבה מכניע את צ'ייל סאנן
אנדרסון סילבה מכניע את צ'ייל סאנן
נורמגומדוב לא חיכה להגיע למצב שלו. אנדרסון סילבה
(צילום: AP)
אז מה הלאה? ג'ורדן הגשים חלום ילדות שלו ושל אביו והלך לשחק בייסבול, אבל האהבה לכדורסל והאובססיה לניצחון החזירה אותו לפרקט. בנקודה הזו נראה כי הדמיון בין השניים נגמר. נורמגומדוב מבחינתו עשה את שלו והביס את כולם, אין לו כבר מה להוכיח. נשיא ה-UFC דיינה ווייט, שגילה כי נורמגומדוב שבר את רגלו לפני שלושה שבועות, פציעה שלא ראינו ממנה זכר בקרב עצמו, אמר כי "כולנו בני מזל שראינו אותו נלחם, הוא האיש הכי קשוח בעולם", והוסיף כי הוא מאמין שהפרישה סופית. בסיום הקרב האחרון בקריירה, נורמגומדוב לא העלה לרשתות החברתיות סטורי של חגיגה, אלא נפרד מאביו עם פוסט מרגש ותמונה של שניהם בחיק הטבע: "תודה אבא, לימדת אותי הכל". אלוף אמיתי.
נורמגומדוב עם אביו, עבדולמנאפ