יוליאן נגלסמן, שהוחתם על חוזה לחמש שנים בבאיירן מינכן כמחליפו של האנזי פליק, הוא החתמה מבית היוצר של המועדון הבווארי. נגלסמן הוא המאמן הנוכחי של לייפציג, מועדון שממוקם כרגע במקום השני בבונדסליגה, שבע נקודות בלבד אחרי באיירן, כשלשתי הקבוצות נותרו עוד שלושה משחקים ותשע נקודות בקופה. הסיכויים הם די קלושים, אבל היופי של הספורט הוא ההזדמנות לסיכוי הקלוש, למהפך של השנייה האחרונה. באיירן מינכן החתימה את המאמן של הקבוצה היחידה שיכולה לגרום לה להזיע קצת במאבק האליפות.
מה שהכי גרוע בהחתמה הזו הוא שהיא הפכה לשגרה. באיירן כבר ריסקה את היריבות שלה עם דורטמונד על ידי קנייה מסיבית של הכוכבים שלה (במקרה של מריו גצה - רק כדי לייבש אותו על הספסל). באיירן הרי הייתה יכולה לחכות עד לסוף מאבק האליפות ואז להוציא הודעה. אף אחד לא היה גונב לה את נגלסמן. הוא לא היה רצוי מחוץ לגרמניה, אף אחד שם לא יכול להציע לו, כלכלית ומקצועית, את מה שבאיירן מציעה, והוא עצמו התבטא מספיק פעמים על רצונו הכביר, חלומו ושאיפת חייו לאמן באיירן, ואיך שלא יוכל לסרב להצעה מהמועדון.
4 צפייה בגלריה
נגלסמן על הקווים
נגלסמן על הקווים
נגלסמן על הקווים
(צילום: Getty Images)
ועדיין באיירן עשתה מה שבאיירן עושה. קונה מהיריבה העיקרית שלה את המאמן באמצע המירוץ לאליפות עבור 25 מיליון אירו, סכום פעוט ביותר כדי להוריד מעל גבם את האיש היחיד שמסכן את הדיקטטורה הבווארית בליגה.
נגלסמן, שאותו אולי האנס רצה להביא למועדון כבר ב-2015 כמאמן נוער, הוא לא שם גדול בבנק המאמנים, אבל שתי עובדות עמדו לזכותו: גם האנזי פליק לא היה שם גדול עד שהגיע לבאיירן והפך למכונת תארים (פליק מוזכר כעת כמועמד לרשת את יואכים לב כמאמן הלאומי), והוא מתאים לאתוס הכדורגל המינכני: כדורגל אקטיבי, דומיננטי, של החזקת כדור ומשחק שמשוחק כמה שיותר עמוק בשטח היריב. כדורגל שמכריז: אנחנו באיירן מינכן, ואתה, לא משנה מי אתה, תצטרך להסתגל אלינו.
ברמה המקצועית, נגלסמן הוא דווקא אחד מתלמידיו היותר חרוצים של פפ גווארדיולה, עוד מהתקופה שהאחרון אימן בברצלונה. גם נגלסמן, כמו גווארדיולה, מחלק את המגרש ל"חדרים" ובתוך החדרים הללו השחקנים שלו חייבים להיות במיקום מדויק כדי לאפשר את משחק מסירות הקרקע המפורסם. נגלסמן הגיע להצלחות גדולות עם השיטה הזו עם סגלים הרבה פחות טובים מאלו שהיו לגווארדיולה בכל תחנה בקריירת האימון שלו, ומעולם לא עמד לרשותו סגל עמוק ומוכשר כמו בבאיירן. הציפיות ממנו נמצאות בשמים. והציפיות בבאיירן מתחילות מינימום בדאבל מקומי.
4 צפייה בגלריה
גווארדיולה
גווארדיולה
גווארדיולה. נגלסמן תלמיד תרוץ של השיטה שלו
(צילום: EPA)
נגלסמן מזכיר את גווארדיולה לא רק בכך שהקבוצות שלו שולטות בכדור ולוחצות עמוק בשטח של היריב כדי לזכות בכדור או בהרכבים הטקטיים שלו, אלא גם בכך שהוא מרבה לשנות הרכבים בהתאם לסוג היריב שלו, ובעיקר בנטייה שלו לשנות טקטיקות, אפילו במהלך המשחקים. הקדנציה של גווארדיולה במינכן זכורה בעיקר לטובה, אבל רבים בבוואריה מאשימים את הנסיונות הטקטיים שלו בהדחה המשולשת בחצי גמר ליגת האלופות, התחרות האמיתית של באיירן.

האנדרדוג הסחבק במבחן כראש לאריות

המעבר לבאיירן הוא אמנם הגשמת חלום עבור המאמן בן ה-33, אבל צריך לזכור: הלחץ והציפיות בבאיירן יכולים להכריע מאמנים חסרי ניסיון בסדרי גודל כאלו. נגלסמן אמנם נחשב למאמן מוצלח ומבטיח אבל הוא רשם את ההצלחות שלו עד עכשיו כאנדרדוג. אף אחד לא ייתן לו הנחות במינכן על הפסדים לפריז סן ז'רמן או ליברפול כפי שקרה עם לייפציג.
הסיבה העיקרית שבגללה באיירן בחרה בנגלסמן על פני מאמנים עם שם גדול יותר ועם ניסיון בדרגים הללו, היא יחסי האנוש המצוינים שלו עם השחקנים והתקשורת הפתוחה איתם בחדר ההלבשה ומחוץ למגרש. זו נחשבת למעלה הגדולה ביותר של פליק ולסיבה העיקרית לאליפויות שלו. השחקנים שיחקו בשבילו. באיירן עומדת לפני מעבר כמעט סופי של ההנהגה שלה: קימיך, גורצקה וסאנה יחליפו בקרוב את הכוכבים המזדקנים של הקבוצה. נגלסמן הוא המאמן שנבחר כדי להנהיג את השינוי ולרוץ איתו לתארים. באיירן שילמה עבורו הון עתק בסכום העברה (בעיקר בתקופת הקורונה) וסיכמה איתו על חוזה לחמש שנים. זאת אומרת שבאיירן מסתכלת על עצמה בראי ואומרת לעצמה שהיא מסודרת בעמדת המאמן לשנים הבאות.
4 צפייה בגלריה
האנזי פליק
האנזי פליק
האנזי פליק. באיירן עוברת מחברמן לחברמן
(צילום: EPA)
נגלסמן עבר מהופנהיים ללייפציג בקיץ 2019 תמורת חמישה מיליון אירו, וכבר אז התבטא כי "מעולם לא שמרתי בסוד על כך שאני נמשך לאמן את באיירן מינכן. אם תהיה לי הזדמנות ברור שארצה לאמן שם. זה משהו מאוד מיוחד עבורי".
עכשיו נגלסמן מקבל את חלום חייו. אבל כמו שאומרת הקלישאה, צריך להיזהר ממה שאתה מבקש. מאמנים רבים בבאיירן נשרפו מהציפיות, מהלחץ, מהעבודה סביב השעון. אם עד עכשיו נגלסמן חי בתור אחד מהמאמנים שמובילים את הקבוצות שלהם בניסיון להוריד את המלך מראש ההר, הרי שעכשיו הוא עצמו על ראש ההר, צריך לשמור על הפסגה נגד כל המטרידים הטוענים לכתרו. מדובר בשינוי פסיכולוגי חד.
4 צפייה בגלריה
באיירן מינכן
באיירן מינכן
שחקני באיירן חוגגים. מאמנים רבים נשרפו מהציפיות והלחץ
(צילום: AFP)
ב-2016, בגיל 28, נגלסמן הפך למאמן הצעיר ביותר בתולדות הבונדסליגה, לאחר שהתמנה כמאמן הופנהיים. בעונה הראשונה שלו במועדון הוא הציל את הקבוצה מירידה, ובעונה השנייה הוא הוביל אותה למקום הרביעי ולמקום בליגת האלופות. הוא הגיע ללייפציג ב-2019 ובעונה הראשונה שלו הוביל את הקבוצה למקום שלישי ולחצי גמר ליגת האלופות.
בראיון לעיתון גרמני בתחילת החודש אמר נגלסמן שאחרי שהוציא רישיון טיס למטוסים קלים הוא חולם על קריירה של טבח ונגר. "אני אוהב את העובדה שבשני המקצועות הללו אתה מקבל חומרי גלם נפרדים", הוא ענה לשאלה למה דווקא בחר שני המקצועות הללו והמשיך עם ההסבר: "ואתה האמן שאחראי לחבר את כל הפרטים הללו לכיסא יפה וחזק או סלט טעים".
נגלסמן קיבל ביום שלישי את סל המוצרים האיכותי ביותר שקיים בגרמניה. אחרי שניהל יפה מסעדת בוטיק, הוא צריך עכשיו להוכיח שהוא שף של כוכבי מישלן.