הסיפור המרכזי

נכון, אין ספק שהאירוע המרכזי של היום היה מדליית הארד האולימפית הפנטסטית של לוחמת הטאקוונדו אבישג סמברג (עד 49 ק"ג), אבל ברחבי טוקיו היו לא מעט אירועים מסקרנים עבור המשלחת הישראלית ואחד מהם היה סמוך, באולם ההתעמלות.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
המזרן האולימפי הפך לתפאורה המושלמת כדי להוריד את המסך על קריירה של אחד הספורטאים הישראלים הגדולים ביותר, אלכס שטילוב (34), פורץ הדרך בהתעמלות, מי שהחזיק על עצמו ענף שלם עם הישגים מהרגע שעלה ארצה לפני 19 שנה.
10 צפייה בגלריה
אלכס שטילוב
אלכס שטילוב
פרידה מאגדה אולימפית. אלכס שטילוב בתרגיל הקרקע בטוקיו
(צילום: אורן אהרוני)
10 צפייה בגלריה
אלכס שטילוב
אלכס שטילוב
שטילוב בפעולה
(צילום: אורן אהרוני)

שטילוב, שעלה עם משפחתו מטשקנט, בירת אוזבקיסטן, החל להתאמן מאז תחת סרגיי וייסבורג. במהלך השנים הוא הפך לאגדה של ממש בעולם ההתעמלות, לא רק באולמות בישראל, אלא גם אחד ממתעמלי הקרקע הטובים בעולם, בטח מהמוערכים ביותר במשך כמעט עשור. הוא אמנם האמין שיצליח להגיע לגמר אולימפי נוסף בטוקיו, אבל מראש זה לא היה ממש מציאותי נוכח היכולות שלו בשנתיים האחרונות. בתרגיל שלו בטוקיו הוא סיים עם ציון של 13.500 נקודות ודורג רק 14 בקבוצת המתעמלים שלו, הראשונה מבין שלוש, ומיד אחרי שירד מהמזרן, ידע כי סיים את הסיפור ביפן. הוא סיים במקום ה-47 הכללי.
בניגוד למשחקים הקודמים, בחר שטילוב להתמקד הפעם רק בתרגיל החזק שלו, הקרקע, ולא לאבד אנרגיות מיותרות בקרב-רב, שם בכל מקרה אין לו ממש סיכוי, כשגם בשיא שלו הוא לא הצליח להשתחל לגמר.
פסל החירות של ההתעמלות הישראלית אמנם בנה על הניסיון, אבל אחרי שהבטיח את המקום שלו בטוקיו עם המקום השביעי באליפות העולם בשטוטגרט לפני שנתיים, הוא הגיע מראש עם תוצאות פחות טובות ליפן. הוא עוד יצא למחנה אימונים עם נבחרת אוקראינה על מנת להרגיש מקרוב את המזרן היפני, אך גם כך היה המבוגר ביותר בתחרות.
הקריירה של שטילוב התאפיינה ביציבות רבה, ולפחות עד לתרגיל האחרון בקריירה שלו היום, או לפחות התרגיל האולימפי האחרון, היא נמשכה 15 שנה, מאז המקום השביעי באליפות העולם באורהוס. קריירה מפוארת שכללה שני גמרים אולימפיים, שתי מדליות ארד באליפויות עולם ועוד שבע באליפות אירופה, כולל מדליית זהב לפני שמונה שנים, וזה לא כולל תשע מדליות בגביע העולם.
10 צפייה בגלריה
שטילוב באליפות אירופה
שטילוב באליפות אירופה
שטילוב באליפות אירופה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ארטיום דולגופיאט
ארטיום דולגופיאט
השראה משטילוב. ארטיום דולגופיאט
(צילום: אורן אהרוני)
שטילוב הצליח להישאר דומיננטי בתרגיל הקרקע לאורך זמן רב. בבייג'ינג הוא סיים במקום השמיני בגמר הקרקע, בלונדון הוא היה פייבוריט לזכייה במדליה, אבל סיים רק שישי בגמר, אבל מעבר לפריצת הדרך המקצועית שעשה לאורך כל הדרך, הפיכתו לאחד המתעמלים הטובים בעולם, הוא גם הצליח לייצר לעצמו דמות של קונצנזוס. זו אחת הסיבות לכך ששטילוב הפך לאחד ממקבלי החסויות הבולטים ביותר בספורט הישראלי, כולל קמפיינים לקראת המשחקים בטוקיו.
עד לשטילוב, ההתעמלות הישראלית לא הייתה הישגית בלשון המעטה. הוא הצליח לסחוב ארבע אולימפיאדות, ולמרות הכישלון הגדול בריו הוא לא הרים ידיים, המשיך לטוקיו בסייקל שנמשך חמש שנים, והבטיח את המקום השלו דרך המקום השביעי באליפות העולם. אבל למרות ההצהרות והאמונה העצמית, הוא הגיע לטוקיו הרבה מעבר לשיאו וזה ניכר על המזרן. ועדיין, זה לא גורע לרגע מהקריירה האדירה שלו.
"אני מאוד מרוצה מהדרך שעשיתי, אני יוצא עם חיוך מהמשחקים, אמנם אני קצת מאוכזב מההופעה בתחרות היום, אבל בגדול אני מרוצה", שטילוב סיכם בצורה הטובה ביותר את מה שעבר עליו בזמן שהיורש שלו, ארטיום דולגופיאט, המריא עם התרגיל שלו לגמר שייערך בראשון הבא, כשהאחרון מגיע עם הרבה תקוות להשיג מדליה אולימפית ראשונה לישראל בהתעמלות.

פתיחה חלומית למשלחת וסמברג אחת גדולה

וואו, איזה יום פתיחה מטורף לישראלים, יום הפתיחה הטוב ביותר של כל משלחות ישראל עד כה. מדליית הארד של אבישג סמברג בענף שבו ישראל לא זכתה מעולם, מחוץ לאולם הג'ודו או מימי הגלישה/קיאקים, קרב אדיר על מדליית הארד של שירה ראשוני, הבטחת המקום של ארטיום דולגופיאט בגמר הקרקע בראשון הבא והניצחון ההרואי של מישה זילברמן בבדמינטון על מי שהיה רק לפני שנתיים אלוף העולם.
סמברג בת ה-19 כמובן עשתה היסטוריה, הישראלית הצעירה ביותר שזוכה במדליה ועוד בענף שמעולם לא עמד על הפודיום. מי שהגיעה כמדורגת הנמוכה ביותר לטורניר בטוקיו זכתה בארד אחרי קאמבק נהדר מול הטורקייה רוקייה אילדרים. מדהים.
10 צפייה בגלריה
אבישג סמברג חוגגת
אבישג סמברג חוגגת
ענקית. אבישג סמברג חוגגת
(צילום: EPA)

10 צפייה בגלריה
שירה ראשוני
שירה ראשוני
פתיחה אדירה לג'ודו. שירה ראשוני
(צילום: רויטרס)
בכלל, זה היה היום של הלוחמות הישראליות. ראשוני הגיעה לקרב על הארד, רגע השיא בקריירה של הג'ודוקא בת ה-30, כזו שמעולם לא זכתה אפילו במדליות באליפויות אירופה ועולם, ופגשה את דריה בילודיד, אלופת עולם מכהנת שהגיעה מאוכזבת מההדחה שלה בחצי הגמר.
היא נתנה פייט אדיר לאחת משתי הג'ודאיות הטובות בעולם ורק בשנייה האחרונה נכנסה לא טוב לתרגיל ורותקה על ידי האוקראינית. יום קרבות אדיר שבעיקר צריך לתת ביטחון לשאר הג'ודאיות בנבחרת הנשים הישראלית.
דולגופיאט עלה כאמור לגמר הקרקע והוא מועמד רציני מאוד לזכות במדליה. הוא זכה לציון של 15.200 שהעלה אותו מהמקום הראשון לגמר, ועוד אחרי זה הוא קיבל בשורה כי אחד המועמדים לזכייה בזהב, קרלוס יולו מהפיליפינים, סיים את דרכו מוקדם מהצפוי.
שחקן הבדמינטון מישה זילברשטיין אולי לא יזכה במדליה, אבל לפחות הוא רשם ניצחון אדיר במשחק הראשון שלו מול ההודי סאי פארנית 0:2, אלוף עולם. הישראלי, שישחק מחר מול יריב הולנדי, מעולם לא עבר את שלב שמינית הגמר.

מה מחכה למשלחת מחר

לא פחות מ-15 ספורטאים ישראלים ייכנסו מחר לסבב המשחקים, עם כמה זוויות מעניינות. הגולשת קטי ספיצ'קוב, אחת המועמדות המרכזיות לעמוד על הפודיום בשבת הבאה, תצא לשיוטים הראשונים שלה, יחד עם הניסיון של יואב כהן להפתיע.
גם נושא הדגל בטקס הפתיחה, יעקב טומרקין, שחתום על הישג השיא של ישראל בשחייה (מקום 7 באולימפיאדה), ייפרד מהמשחקים האולימפיים במקצה החלש שלו (100 מטר גב).
10 צפייה בגלריה
קטי ספיצ'קוב
קטי ספיצ'קוב
קטי ספיצ'קוב
(צילום: getty images)
10 צפייה בגלריה
יעקב טומרקין
יעקב טומרקין
יעקב טומרקין
(צילום: אורן אהרוני)
בג'ודו, ברוך שמאילוב (עד 66 ק"ג) עשוי להגיע לאיזור הקרב על מדליית הארד. גילי כהן (עד 52 ק"ג), יכולה לקבל ביטחון מההישג של שירה ראשוני ועל הדרך להוכיח לראשי איגוד הג'ודו שהם טעו כשהעדיפו את גפן פרימו על פניה.
הקלע סרגיי ריכטר יכול להפתיע ביום נתון, המתעמלת הצעירה ליהיא רז תנסה לקבל השראה מדולגופיאט, וגם גולשת הגלים ענת ליליאור ושחקנית הבדמינטון הראשונה אי פעם קסניה פוליקרפובה יחלו להתחרות. מעבר לכך, השחיינים אנסטסיה גורבנקו, שנמחקה מה-100 מטר חזה ותסתפק רק ב-100 מטר גב, דניס לוקטב ומיכאל לייטרובסקי יתחרו.

אם פספסתם

טורניר טניס אולימפי לא מהווה בעבור הטניסאים את גולת הכותרת, לכן רוב התותחים הכבדים לא הגיעו. את נובאק ג'וקוביץ' זה לא מעניין והוא רוצה לעשות את הגולדן-סלאם (זכייה בזהב ובארבעת המייג'ורים), משהו שאף טניסאי לא השיג. אחרי הזכייה בווימבלדון ולפני אליפות ארה"ב, הוא עלול לסבול מפציעות ועייפות מצטברת, אך בינתיים הדברים הולכים חלק ואתמול הוא ניצח בסיבוב הראשון את הבוליביאני הוגו דליין, שקיבל ממנו את החולצה למזכרת.
הג'ודוקא האלג'יראי פאתחי נורין, שאמור היה להתחרות בשני מול טוהר בוטבול, פרש על מנת להימנע ממפגש מול יריב ישראלי וספג עונש. איגוד הג'ודו הבינלאומי החליט להשעות אותו ואת מאמנו עמר בן-יחלף והוא סולק מהכפר האולימפי.
10 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
(צילום: רויטרס)

אל תחמיצו

תכוונו שעונים, כי כבר לפנות בוקר (4:00) ננו גינזבורג הישראלי ונבחרת צ'כיה יפגשו בפתיחת טורניר הכדורסל את איראן. מעניין יהיה לראות אם תהיה לחיצת יד עם המאמן האיראני. צ'כיה צריכה גם לנצח בהפרש גבוה ככל האפשר, על מנת לשפר את סיכוייה בבית שכולל את ארה"ב וצרפת, שייפגשו ב-15:00.
המתעמלת האגדית סימון ביילס, אחת הכוכבות הגדולות במשחקים האולימפיים, תתחיל את דרכה במוקדמות הקרב-רב. התענוג יחל באזור 9:05 בבוקר, שעה לא פשוטה אבל ביילס שווה את זה.
10 צפייה בגלריה
סימון ביילס
סימון ביילס
סימון ביילס
(צילום: AFP)