פחות משלושה חודשים אחורה, כשהיא מסיימת במקום החמישי ומפסידה את מדליית הארד בגרנד סלאם ת"א מול הקהל הביתי, הגיעה ענבר לניר (23) לעמדת הראיונות וניסתה להחזיק את הדמעות. "אני מאוכזבת", אמרה את הברור מאליו, לפני שסיפרה שזה המחיר אותו היא משלמת כי הקרבות שלה הם ALL IN - מנסה להשיג את הניקוד שיביא את הזכייה ומצליחה או מפסידה כי הסיכון היה גדול מדי. "זה הג'ודו שלי. הוא מאוד התקפי ואגרסיבי, ואני לומדת להפוך את ההפסדים שנובעים בעקבות זה לניצחונות לאט לאט. יש דרך ארוכה", סיכמה אז בקצרה, ספק אם הייתה חוזה שהדרך ארוכה תתנקז אל התחרות החשובה ביותר שיש לג'ודו העולמי במחזור השנתי בו אין משחקים אולימפיים. ז'ול ורן כתב בספרו המפורסם שאפשר להקיף את העולם ב-80 יום. לניר לקחה את זה לכיוון של לזכות באליפות העולם תוך 85.
יתכן מאוד שלניר לא הייתה מתווספת אתמול (שישי) ליעל ארד (כסף ב-1993) וירדן ג'רבי (זהב ב-2013) ברשימה של ג'ודאיות ישראליות שעלו לגמר אליפות העולם לו הקשיבה למחשבות שלה בהיותה מתבגרת בת 11. "ענבר באה לאימון עם בגדי הבלט וסיפרה לי שהיא מתלבטת אם לפרוש כי אמרו לה שהג'ודו זה ענף של בנים", מספר שימי עשור, מאמן ג'ודו שהדריך את לניר בגילאים 8-13. "אמרתי לה שתיכף יש את אליפות ישראל. בואי נראה מה יהיה אחרי זה. היא תמיד הייתה באה עם בגדי הבלט, לא מורידה אותם, שמה את חליפת הג'ודו עליהם".
3 צפייה בגלריה
לניר והמדליה
לניר והמדליה
לניר והמדליה
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
3 צפייה בגלריה
לניר
לניר
לניר חוגגת את הניצחון בגמר
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
עשור מספר שכאשר הגיעו התוצאות הטובות לניר הבינה שכדאי לה לתת לספורט הזה עוד צ'אנס - ולהישאר. "הג'ודו שלה נשאר אותו דבר: אימפולסיביות, אגרסיביות ונחישות. הייתי אז מאמן צעיר והראייה שלי הייתה צרה, אבל היום אני מבין את המחשבה שעברה לה בראש. בגלל זה אני ממשיך להביא אותה לפגוש את החניכות שלי - היא דוגמה לבנות צעירות. כשהבנות שומעות אותה הן מהופנטות".
לניר עצמה לא הסתירה שהמראה היה חשוב לה וענף הג'ודו הפיזי יחד עם המחשבה על הרמת משקולות ולהיות "כוחנית" גרמו לה לחשוש. היא כתבה לפני תשעה חודשים על אותה אליפות ישראל עליה דיבר עשור ובין היתר תיארה שמלבד התלהבות מהספורטאיות היא בדקה בפייסבוק של כל אחת למי יש תמונה עם שמלה ואיך הן נראות כנשים ביום יום, אבל כאלה עם שרירים.
אחרי הזכייה במדליה הקבוצתית במשחקים האולימפיים בטוקיו, בריאיון עם יתר הספורטאיות בנבחרת הנשים לחדשות 12, היא סיפרה בין יתר שהשקילה בג'ודו מפתחת הפרעת אכילה ופוגעת בדימוי העצמי. לניר מתנשאת לגובה של 176 סנטימטרים ומתחרה בקטגוריית המשקל של עד 78 ק"ג, האחרונה בסדר לפני המשקל הפתוח (+78). "אני תמיד הייתי גבוהה, עם שרירים ובולטת וזה הפריע לי ועד היום זה מפריע לי. אבל ההבדל בתפיסה הוא שהגוף שלי מסוגל לעשות דברים מטורפים. הוא לא נראה כמו הבחורות הרגילות שיש להן מיליוני לייקים באינסטגרם, ואני חייבת להיות גאה בו וחייבת לקבל אותו".
משהו בהשלמה עם המחשבה הזו אולי סייע ללניר בפריצה שלה. ייתכן שאת שמה כאישיות בודדת לא הכרתם, אבל ככל הנראה שמעתם שישנה נבחרת נשים צעירה שהחלה לפרוח ולהצליח - ולניר הייתה אחת מהן. בזמן שמרבית הספורטאים לוקחים הפסקה מהסבב העולמי אחרי אירוע שיא בדמות משחקים אולימפיים, לניר הסתפקה בפחות מחודשיים של מנוחה וכבר בנובמבר התחרתה בגרנד סלאם פריז. לאחר מכן המשיכה לגרנד סלאם באקו וגרנד סלאם אבו דאבי- ועלתה על הפודיום בכל שלוש התחרויות (ארד, כסף וארד בהתאמה). אחרי מספר תחרויות בהן הודחה בסיבובים הראשונים, כולל גרנד סלאם ת"א ואליפות אירופה לבוגרים - השנייה שלה בסך הכל - היא חזרה לעלות על הפודיום עם רצף של שלוש מדליות כסף.
3 צפייה בגלריה
לניר
לניר
אלופת העולם. לניר
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
אליפות העולם הקודמת, שהייתה באוקטובר האחרון בטשקנט, לא האירה לה פנים כלל לעומת אליפות העולם הראשונה שלה פחות מחודשיים לפני המשחקים האולימפיים בטוקיו, אז לניר סיימה במקום השביעי. באליפות באוקטובר היא לא צלחה את הסיבוב הראשון. מתחרים רבים מספרים על ההבדל בחוויה בין יתר התחרויות בסבב לאליפות העולם בשנה הפוסט אולימפית, והג'ודאית חוותה על בשרה לראשונה תחרות "מלאה" יותר מבחינת המשתתפות, גם במשקל הדליל שלה. יחד עם זאת, מדליית הארד הקבוצתית שיפרה בהרבה התמונה הכוללת לאותה אליפות עגומה, לא רק מבחינתה של לניר.
בחצי השנה הזו הג'ודאית המשיכה להיות ALL IN ועלתה על הפודיום לפני אתמול בגרנד סלאם טיביליסי במרץ. בשאר התחרויות היא נעה בין הדחה במוקדמות, דוגמת המאסטרס שנערך בירושלים, למקום חמישי (כמו גרנד סלאם ת"א. ללניר אין עדיין מדליה מול הקהל הביתי) או שביעי. אתמול הכל התחבר והשתלם. לניר לא התרגשה גם מפיגור ממנו חזרה, וייתכן שזו הסיבה שכאשר סיימה את התחרות היא עדיין לא עיכלה את גודל ההישג. "מה זה?" שאלה בסוף את מאמן נבחרת הנשים שני הרשקו, כשהמצלמה על שניהם.
בראיונות שנעשו אחרי חלוקת המדליות, שדר האיגוד העולמי פתח בכך שעליו ועל הצוות שלו לבקש מהג'ודאית הישראלית סליחה על כך שחזה הדחה שלה בשלבים הרבה יותר מוקדמים. הפץ' האדום של אלופת העולם הולך להיות על הגב של לניר בשנה האולימפית, ואותו גב יהיה האיבר שלא מעט ספורטאיות ברחבי העולם יחפשו כדי לקחת לה בשנה הבאה את התואר.