6 צפייה בגלריה
מיחאין לופס
מיחאין לופס
מיחאין לופס. הגדול מכולם
(צילום: EPA)
ב-27 בספטמבר 2000 עולם הספורט היה מוכן לרגע היסטורי. המתאבק הרוסי האגדי אלכסנדר קארלין עמד בפני קביעת הישג שאף מתאבק לא רשם מעולם – זכייה במדליית זהב אולימפית רביעית ברציפות.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
קרב הגמר אמור היה להיות אירוע הכתרה פורמלי. אחרי הכול קארלין שכונה "הדב הרוסי" בגלל מימדיו העצומים (1.91 מ', 130 ק"ג, 100% שרירים) לא הפסיד בקרב ב-13 השנים שקדמו לאותו יום. אף אחד לא נתן סיכוי לרולון גארדנר, חוואי מארה"ב ומתאבק אלמוני למדי דאז.
6 צפייה בגלריה
קרלין מרתק יריב בפוזה אופיינית
קרלין מרתק יריב בפוזה אופיינית
קרלין. לא הפסיד במשך 13 שנים ברציפות
(צילום: AP)
ואז הבלתי יאומן קרה. טעות של קארלין ששיחרר את ידיו מאחיזה העלתה את גארדנר ל-0:1. האמריקאי הצליח בעור שיניו לשרוד את התופת של קארלין, שמר על היתרון הזעום שלו עד לסיום הזמן החוקי והוכתר כמנצח. במקום הישג היסטורי חסר תקדים – קיבלנו את הסנסציה הגדולה ביותר בתולדות המשחקים האולימפיים. בהחלט אין על מה להתלונן.
את ההיסטוריה שאפילו קארלין הענק לא הצליח לעשות, עשה היום (ב') המתאבק הקובני מיחאין לופס (38). אחרי שניצח 0:5 בגמר בסגנון יווני-רומי במשקל 130 ק"ג את יקוב קג'יה הגיאורגי הוא זכה במדליית זהב אולימפית רביעית ברציפות, המתאבק הגבר הראשון שעושה זאת. בנשים, קדמה לו המתאבקת היפנית קאורי איצ'ו שזכתה בזהב רביעי ברציפות לפני חמש שנים באולימפיאדת ריו.
כשנותרו 10 שניות לסיום והשופט עצר את הקרב, לופס כבר התחיל בחגיגות ונופף בידיו אל עבר היציע שם המשלחת הקובנית הריעה לו. מיד לאחר מכן הוא הניף את המאמן שלו באוויר ורץ על המזרן כשהוא מניף את דגל קובה. "אני חש גאווה להיות הכי טוב בעולם ולעשות היסטוריה", אמר לופס, "הייתה לי קריירה ארוכה ועבדתי קשה כדי לשבור את השיא הזה".
6 צפייה בגלריה
מיחאין לופס
מיחאין לופס
"חש גאווה להיות הכי טוב בעולם"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מניף את מאמנו אחרי הזכייה בזהב
מניף את מאמנו אחרי הזכייה בזהב
מניף את מאמנו אחרי הזכייה בזהב
(צילום: AP)
ללופס יש בדיוק את מבנה הגוף שהייתם מצפים ממתאבק במשקל כבד. הוא גבוה מאוד (1.98 מ') עם זרועות ארוכות שמאפשרות לו ללפות את היריב ולנעול אותו. מסת השריר העצומה שלו הופכת אותו למתאבק החזק ביותר פיזית בקטגוריה שלו, מה שמאפשר לו להניף ולהטיל את יריביו בקלות יחסית. מעבר לכוחו הפיזי, הוא נחשב גם למתאבק טכני מאוד ששולט היטב באלמנטים השונים של ההיאבקות. אגב, באופן הומוריסטי ולמרות גודלו העצום מעריציו הדביקו לו את הכינוי "הילד". הכינוי הנוסף שלו בענף הוא "El Terrible", "הנורא", קצת מאזן.
לופס גדל בעיירה הקובנית פינאר דל ריו בתוך משפחה של לוחמים. אחיו הגדול מישל לופס זכה במדליית ארד אולימפית באתונה באיגרוף. מישל זוכר את אחיו הקטן כ"ילד עצבני עם נטייה להסתבך בקטטות". בגיל 10 מצא מיחאין את הדרך לתעל את האגרסיות שלו למקום חיובי כשהצטרף למועדון היאבקות. "כבר בתור ילד הוא היה הכי נחוש והכי אגרסיבי על המזרן", מספרים עליו.
הוא ערך את הבכורה האולימפית שלו לפני 17 שנה באולימפיאדת אתונה, האולימפיאדה הראשונה אחרי פרישתו של קארלין. הקרב האולימפי הראשון של לופס אי פעם אגב היה נגד יורי איבסייצ'ק הישראלי והסתיים ב-0:5 לקובני. בהמשך עם זאת הוא הפסיד ברבע הגמר למי שהפך לאחד מיריביו הבולטים בקריירה חסן ברוייב הרוסי. זה היה ההפסד האחרון של לופס במסגרת האולימפית. ארבע שנים מאוחר יותר בבייג'ינג לופס נקם וניצח את ברוייב בגמר כדי לזכות במדליית הזהב האולימפית הראשונה שלו.
6 צפייה בגלריה
המתאבק יורי יבסייצ'יק
המתאבק יורי יבסייצ'יק
המתאבק יורי יבסייצ'יק. היריב האולימפי הראשון בקריירה של לופס
(צילום: ראובן שוורץ, מאיר אוחיון)
לצד הקשיחות המתבקשת שהוא מפגין בקרבות, כפי שניתן היה לראות גם היום בגמר הוא יודע להשתחרר בסיומם. לפני חמש שנים באולימפיאדת ריו הוא חגג את מדליית הזהב השלישית שלו בריקוד סלסה על המזרן והלהיב את הצופים ביציע.
בקובה לופס נחשב כמובן לאגדה. הוא נשא את דגל המדינה בטקסי הפתיחה של ארבע האולימפיאדות האחרונות. היום מיד עם זכייתו התקשר אליו נשיא קובה מיגל דיאס-קאנל לברך.
במדינות המערב נהגו להטיל ספק בזמנו בכשירות ההישגים של קארלין ואף כינו אותו בלעג "הניסוי", כרמז לאפשרות שהרוסים מפטמים אותו בחומרים אסורים. קארלין הגיב בבוז לכל המבקרים והבהיר כי "בכל יום אני מתאמן כמו שכל שאר המתאבקים לא מתאמנים בכל חייהם". לופס נוקט בטקטיקה דומה: "האסטרטגיה שלי היא פשוט להתאמן כמו מטורף, להזיע בכל יום ולנסות תמיד להיות שמח עם מה שאני עושה. ההורים שלי לימדו אותי דבר אחד פשוט: כל מה שאתה רוצה להשיג בחיים – תלוי בכמה תעבוד קשה בשבילו. כל מה שאני עושה חייב להיות מושלם, אני שונא טעויות".
6 צפייה בגלריה
נושא הדגל הקובני בריו 2016
נושא הדגל הקובני בריו 2016
נושא הדגל הקובני בריו 2016
(צילום: AP)
למרות שאת מדליית הזהב הוא הבטיח רק היום, הגמר האמיתי של לופס נערך למעשה כבר אתמול, אז פגש את מי שנחשב ליריבו הגדול ביותר בשנים האחרונות ריזה קאילאפ הטורקי. קאילאפ מתאבק מצוין הוא אלוף עולם ארבע פעמים וכבר ניצח את לופס בעבר. השניים מכירים זה את זה היטב ולפני חמש שנים נפגשו בגמר האולימפי בריו. לופס ניצח כמובן. "מיחאין התקשר אליי לפני הקרב וביקש ממני עצה", מספרת אמו של לופס, "אמרתי לו לשבור אותו כמו עיפרון, וזה מה שהוא עשה".
גם אתמול הייתה ידו של לופס על העליונה - והוא ניצח 0:2. לופס שמכבד מאוד את יריבו הטורקי החזק נישק אותו בראשו בסיום הקרב – בתמונה שזכתה לחשיפה רבה בעולם.
לכאורה הגמר היום היה הקרב האחרון שלו בקריירה. עוד מוקדם יותר השנה הוא הבהיר כי הוא מתכוון לפרוש אחרי טוקיו, "קיבלתי כבר החלטה בעניין. אני רוצה לנוח, הגיע הזמן לתת הזדמנויות לדורות החדשים", הוא אמר. היום לעומת זאת לופס סירב להכריז רשמית על פרישה והסתפק בלהגיד ש"מיחאין עדיין חי". ימים יגידו האם "הילד" הענק מתכוון לחזור לעוד סיבוב אחד אחרון של לפיתות, הטלות, הפיכות וניצחונות גם בפריז 2024 – או שהסיוט הגדול של יריביו במשקל הכבד הגיע סוף סוף לסיומו.