מי היה יכול להאמין. לאחר דחייה בת שנה מהתכנון המקורי בגלל הקורונה, וללא צופים ביציעים, אבל כמיליארדים שיהיו מרותקים למסכים, החגיגה הגדולה בעולם תצא היום (שישי) לדרך, כשמחוגי השעון יראו בדיוק על 20:00 (14:00 שעון ישראל).
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
חמש שנים של הכנות, האחרונה שבהן כפויה, בלתי מתוכננת ורצופת מכשולים, אין ספור שעות של אימוני וסיבובים על גבי הגלובוס מתחרות לתחרות, יגיעו לסיומן כאשר השחר האולימפי יפציע בארץ השמש העולה, ל-16 ימים של ספורט נטו.
10 צפייה בגלריה
טוקיו 2020
טוקיו 2020
הכל מוכן לדבר האמיתי. טוקיו 2020
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
נושאי לפידים באולימפיאדת טוקיו
נושאי לפידים באולימפיאדת טוקיו
נושאי לפידים באולימפיאדת טוקיו
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
סמל המשחקים האולימפיים בטוקיו
סמל המשחקים האולימפיים בטוקיו
סופרים בבירת יפן (ובכל העולם למעשה) את הדקות
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
טוקיו 2020
טוקיו 2020
המאבטחים כבר מוכנים
(צילום: AFP)
מעל ל-11 אלף ספורטאים מ-205 משלחות ייאבקו ב-339 האירועים השונים, ב-34 אולמות ואצטדיונים, בריכות ומסלולים, במטרה להשיג תגמול הולם לעבודה הקשה – הישג אולימפי ששיאו הגשמת החלום: לעמוד על הפודיום.
נכון, בניגוד למילות הפתיחה החגיגיות האלו, עומדת יפן המנומנמת על הרחובות השוממים שלא ממש משדרים חגיגה. כך גם היציעים הריקים שימנעו את האווירה שכולנו מכירים ממשחקים אולימפיים קודמים. אך כולם מקווים שהשיאים שיישברו והרגעים המרגשים שיהיו, יאפילו על הכול ויעבירו את המסר האולימפי, לאיחוד העולם לפחות בשבועיים הקרובים.
10 צפייה בגלריה
נאומי אוסקה באולימפיאדת טוקיו
נאומי אוסקה באולימפיאדת טוקיו
גם אחרי עידן בולט ופלפס יש עדיין אבק כוכבים. נאומי אוסקה באולימפיאדת טוקיו
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
סימון ביילס באימון בטוקיו
סימון ביילס באימון בטוקיו
סימון ביילס באימון בטוקיו
(צילום: AP)
אומנם אוסיין בולט ומייקל פלפס מזמן מחוץ למשחק, אבל גם בהיעדרם לא יחסר אבק כוכבים: נובאק ג'וקוביץ' והגיבורה המקומית נאומי אוסקה בטניס, סימון ביילס, אחת המתעמלות הגדולות בהיסטוריה ובאותו ענף המלך היפני קואיי אוצ'ימורה בהופעת פרידה, קייטי לדקי שבאה לכבוש את הבריכה, הג'ודוקא המעוטר טדי רינר ועוד רבים וטובים.

הטקס הוארך, טומרקין ומיננקו מוכנים

כמו כל מה שקורה בתקופה האחרונה, אולימפיאדת טוקיו תהיה שונה מכל מה שהכרנו. דוגמה לכך נקבל כבר היום: הוועדה המארגנת הודיעה שטקס הפתיחה הוארך ב-30 דקות כחלק מהצעדים לשיפור בטיחותם של ספורטאים על רקע מגפת הקורונה. הזמן הנוסף יאפשר לספורטאים לצעוד באצטדיון הלאומי, עם מספיק ריחוק פיזי ביניהם.
10 צפייה בגלריה
הדלקת לפיד בטקס קבלת הפנים
הדלקת לפיד בטקס קבלת הפנים
הדלקת לפיד בטקס קבלת הפנים. טקס הפתיחה הוארך ב-30 דקות
(צילום: Getty Images)
10 צפייה בגלריה
עיתונאי עושה שימוש בטכנולוגיה לזיהוי פנים באולימפיאדת טוקיו
עיתונאי עושה שימוש בטכנולוגיה לזיהוי פנים באולימפיאדת טוקיו
עיתונאי עושה שימוש בטכנולוגיה לזיהוי פנים בכניסה לאחד המתקנים
(צילום: Getty Images)
בתום החלק האמנותי של הערב, תחל - בחום של כמעט 30 מעלות ובלחות הקיצונית של העיר שתגיע ל-80 אחוזים - צעידתן של 205 משלחות לאצטדיון האולימפי, שייכנסו לפי הסדר המוכתב על ידי המסורת האולימפית כאשר יוון ראשונה ולאחריה, בפעם השנייה, יצעדו 29 ספורטאים במשלחת הפליטים. אחריהם, יצעדו יתר המשלחות לפי סדר אלפביתי של שמות המדינות בשפה היפנית, כאשר ישראל תהיה המשלחת ה-17.
המשלחת הישראלית מונה 90 ספורטאים והיא הגדולה בכל הזמנים, אבל הלילה יצעדו בטקס הפתיחה רק כ-35 מהם. גם לכך הסיבה היא מגבלות הקורונה והאיסור על כניסה לכפר האולימפי עד חמישה ימים לפני התחרות הראשונה של הספורטאים השונים (שעליהם ועליהן גם לעזוב לכל המאוחר יומיים אחרי שיסיימו להתחרות).
השחיין יעקב טומרקין וקופצת המשולשת חנה מיננקו שעבור שניהם תהיה זו הופעה שלישית במשחקים, יובילו את המשלחת וישאו יחד את הדגל, בזכות האפשרות שהעניק הוועד האולימפי הבינלאומי לוועדים הלאומיים לבחור בשני ספורטאים, גבר ואישה למען השוויון.
10 צפייה בגלריה
כבוד גדול. יעקב טומרקין וחנה מיננקו
כבוד גדול. יעקב טומרקין וחנה מיננקו
ההודעה על נושאי הדגל הישראלים. למען השוויון בין המינים
(צילום: הוועד האולימפי)
מבחינתנו, כגודל המשלחת כך גודל הצפיות: המינימום אליו ישראל שואפת הוא לחזור מטוקיו עם שתי מדליות לפחות, בדיוק כמו בריו 2016, אז השיגו את הארד הג'ודוקות אורי ששון וירדן ג'רבי. יחד עם זאת, התקווה הכמוסה היא ליותר מזה, כולל יעד נוסף בדמות השגת מדליה אולימפית בענף שבו לישראל עדיין לא היה נציג על הפודיום.
את מצעד המשלחות ינעלו שלוש המדינות שיארחו את המשחקים האולימפיים הבאים: צרפת (פריז 2024), ארה"ב (לוס אנג'לס 2028) ואוסטרליה (בריסביין 2032). כמו בכל טקס פתיחה, המשלחת האחרונה שתיכנס לאצטדיון האולימפי היא זו של המדינה המארחת, יפן.
זהות מדליק הלהבה האולימפית הייתה אחד מהסודות השמורים בעולם בתקופה האחרונה. הסוד הגדול יתגלה רק סמוך לסיום הטקס, כאשר באופן נדיר, שום דבר הפעם לא הודלף מהטקס עצמו. בשנים קודמות בדרך כלל אפשר היה למצוא ברשתות החברתיות צילומים וסקיצות של התפאורה או פרטים על הטקס.
ועדיין ישנם כמה פרטים בודדים שכן התגלו, כמו המסר שיוביל את הטקס, "United by Emotion" - מאוחדים באמצעות רגש. הפעם ישנו גם מסר כולל שילווה את כל הטקסים, כולל טקס הנעילה ואלו של המשחקים הפראלימפיים: "Moving Forward" - ממשיכים קדימה, בניסיון להעניק תקווה חדשה אחרי ההתמודדות עם המגפה הקשה שהכתה בעולם כולו.
10 צפייה בגלריה
שר הספורט חילי טרופר
שר הספורט חילי טרופר
שר הספורט חילי טרופר. יגיע ברגל בגלל השבת
(צילום: אורן אהרוני)
אגב, למרות היעדר הקהל החיצוני, עדיין התאפשרה כניסה לנציגים חבריי הוועד האולימפי הבינלאומי ולדיפלומטים ממספר מדינות, כולל שר הספורט חילי טרופר שבגלל השבת יגיע לאצטדיון ברגל, הספונסרים ואנשי התקשורת שימנו 10,000 איש בסך הכל.
בחלק האמנותי, ייערך מפגן בשמיים, על ידי הטייסת של חיל האוויר היפני שנקראת "Blue Impulse" שתצייר את הסמל של האולימפיאדה - חמש הטבעות. בנוסף, איך לא, מרבית המופע יתעסק בלציין את העבודה הקשה של כל מי שתרם את חלקו במאבק נגד הקורונה, בעיקר אנשי בריאות שונים.