אחרי שלושה ימי תחרויות, המשלחת הישראלית עם מדליית הארד של אבישג סמברג וארבעה גמרים. אין ספק שהמשלחת הישראלית עומדת בציפיות עד כה. אנסטסיה גורבנקו אולי לא זכתה במדליה עד עכשיו, אבל ההישגים שלה שווי ערך לאחת כזאת. תלמידת התיכון מהקריות מככבת בבריכה כפי שאף ישראלית לא עשתה לפניה.
כדאי לכם לכוון שעונים לשעות המוקדמות מחר בבוקר, זו עומדת להיות שעה אדירה שלא חוותה השחייה הישראלית מעולם. ב-04:50, תזכו לראות בשידור ישיר היסטוריה כשגורבנקו תזנק למשחה הגמר ב-100 מטר גב, כאחת משמונה השחייניות הטובות בעולם, ועוד במקצה שהוא לא הכי חזק שלה. שעה וקצת לאחר מכן היא כבר תקפוץ למקצה החזק שלה, כשתשחה בחצי-הגמר ב-200 מטר מעורב, בו היא זכתה באליפות אירופה ועלתה ל-16 האחרונות מהמקום השביעי. כלומר, היא מועמדת להגיע לעוד גמר.
5 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו. משהו מיוחד
(צילום: רויטרס)
תחילה עוד שקלו בצוות המקצועי של גורבנקו לוותר על הגמר ההיסטורי בשל סמיכות לוחות הזמנים לזה של חצי-הגמר במקצה החזק ביותר שלה. אולם אחרי התייעצות, הוחלט שהיא תתחרה בשני המקצים. "יהיה לי מחר בוקר קשה, אצטרך לנוח ולעשות את המקסימום, אלו לא משחים כ"כ קרובים. שעה מנוחה תספיק לי", היא הסבירה. "ראיתי את הזמנים של השחייניות ב-200 מעורב, הן שוחות ממש מהר כך שאצטרך כנראה לשפר את השיא שלי בשביל לעבור את חצי הגמר ואז אני מקווה שאעלה לגמר".
גורבנקו היא חלק משמעותי בכוח הנשי במשלחת הישראלית עד כה, לראיה אבישג סמברג זכתה במדליה, שירה ראשוני במקום החמישי בג'ודו, תמנע נלסון לוי עם השביעי, עומר שפירא עם הרכיבה ההירואית וכמובן גורבנקו, ששברה תקרת זכוכית בספורט הישראלי. עד כה רק שני גברים הצליחו להגיע לגמר אולימפי, איתן אורבך בסידני 2000 ויעקב טומרקין בלונדון 2012, אף שחיינית לא התקרבה למעמד הזה, גורבנקו שם בגיל 17. עם כל הכבוד לכל הענפים במשחקים, יש שניים שהם מעל כולם, האתלטיקה והשחייה, ולכן מדובר למעשה בסוג של מדליה נוספת.
הסקת המסקנות הנכונה של יו"ר איגוד השחיה, סימון דוידסון (בדיוק נמצא בהליך חפיפה אחרי שעבר לשמש כחבר כנסת) שעשה מהפכה אחרי הכשלון בריו והחלטתו להתמקד בשחיינים הכי טובים ולקדם אותם, התבררה כנכונה.
5 צפייה בגלריה
דייב מארש. מאמן העל של הנבחרת
דייב מארש. מאמן העל של הנבחרת
דייב מארש. מאמן העל של הנבחרת
(צילום: אורן אהרוני)
דוידסון לא חשש לקבל החלטה קשה כמו להזיז הצידה את ליאוניד קאופמן ולהביא במקומו צוות זר. הנבחרת יצאה ב-7 ביולי לפיליפינים למחנה אימונים מיוחד עם מאמן העל האמריקאי דייב מארש שהצליח ללטש את אנסטסיה גורבנקו.
גורבנקו אותרה בגיל 13 בתחרות של האיגודים בקרית ביאליק, תחילה זאת הייתה עבודה בשלט רחוק מול מארש, והחל מגיל 15 היא כבר על הקו קרית-ביאליק-סן-דייגו, העבודה המערכתית כללה בעיקר שילוב שלה באימונים עם השחייניות הטובות בעולם שידעו לקחת אותה לקצה. היא זכתה בסן דייגו להתאמן עם שיאנית העולם קתלין בייקר שהפכה להיות המנטורית שלה.
בגיל 16 כבר הוכנסה גורבנקו לסבב העולמי, להתחרות מול השחייניות הטובות בעולם ולפתח לעצמה את היכולת המנטלית של עמידה בלחצים בתחרוית ואימונים מול הטובים ביותר. איגוד השחייה קיבל תמיכה מספונסרים כדי לשלוח את השחיינים לסאן דייגו, ללא שיתוף פעולה של גורמים רבים ובניית מערכת שלמה סביבה וסביב הנבחרת, כל זה לא היה קורה.
5 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו בחצי הגמר ב-100 מ' גב
אנסטסיה גורבנקו בחצי הגמר ב-100 מ' גב
אנסטסיה גורבנקו בחצי הגמר ב-100 מ' גב. שני משחים תוך שעה? קטן עליה
(AFP)

אימפריה בג'ודו? לא ממש

אחרי שלושה ימי תחרויות, שני האסים של הג'ודו הישראלי יעלו למזרון. שגיא מוקי יתחרה מחר ופיטר פלצ'יק בחמישי. הפעם אין מקום לאכזבות ולכמעטים, הציפייה משניהם היא להביא מדליה.
הגרלות נוחות ויכולת נחושה לא הספיקו לנבחרת עד עכשיו, ובינתיים היא בלי מדליות. המצטיינת עד כה היא שירה ראשוני שהגיע לקרב על הארד מול אלופת העולם דריה בילודיד ונתנה פייט עד הסוף. ברוך שמאילוב החמיץ בענק מול קרגנין הברזילאי, טוהר בוטבול איכזב מול יריבו הקנדי והודה כי תוכנית הקרב לא הייתה טובה וגם תמנע נלסון לא הצליחה להגיע לקרב על מדליה.
5 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
שגיא מוקי. התקווה הגדולה
(צילום: אורן אהרוני)
ישראל נחשבת למעמצת ג'ודו בעיניי עצמה בעיקר. אני מציע לנו להסתכל על קוסובו עם כ-2 מיליון האזרחים שלה. למרות שהאלופה האולימפית מלינדה קלמנדי הודחה כבר בסיבוב הראשון, יש לקוסובו שתי מדליות אולימפיות מוזהבות בג'ודו.
מחצית מהשיוטים באתר האולימפי הסתיימו, ומצבם של קטי ספיצ'קוב ויואב כהן לא ברור. שניהם במקום החמישי. מחר צפוי טייפון בסביבות טוקיו שעלול לטרוף את כל הקלפים. יואב כהן צריך להיות מעודד מהקאמבק שלו בשיוט השישי לקראת חזרת השיוטים ברביעי ואילו ספיצ'קוב צריכה להגביר קצב ולספק שיוטים טובים יותר.
כהן יכול לשאוב עידוד מהעימות שהיה היום בין ההולנדי קיראן באלדו שהוביל את התחרות מול השני, האיטלקי מטייה קמבוני, מה שהוביל את ההולנדי להגיש עירעור והוא נפסל. המשמעות מבחינת כהן היא שהפער שלו מהמקום השלישי ירד לשמונה נקודות.
מישה זילברמן, איש שענף שלם על הכתפיים שלו, הפסיד במשחק השני שלו אבל עדיין נמצא בתמונת העלייה. הוא יחזיק אצבעות לאלוף העולם ההודי ברביעי, אם הוא ינצח, אז זילברמן יעפיל לשמינית הגמר.

שוהיי אונו סופר עוד זהב

שוהיי אונו היה הזהב הבטוח ביותר של המשלחת היפנית וזכה בו כמובן. מדובר בג'ודוקא אדיר שלא הפסיד מעולם ליריב אירופי. רק לי אישית חבל שהוא הצליח לנצח את הגיאורגי, לאשה שבדטואשווילי, בניקוד זהב. יש לי חיבה ללוחמים כמו לאשה שמשאירים את הלב על המזרן וזה היה מאוד קרוב.
5 צפייה בגלריה
שוהיי אונו בגמר
שוהיי אונו בגמר
שוהיי אונו . ללא מתחרים
(צילום: AFP)
בזמן שנבחרת ארה"ב בכדורסל מפשלת, יש כוכב NBA אדיר שעושה את העבודה. קוראים לו לוקה דונציץ', הוא סיים את משחק הבכורה של סלובניה במשחקים אולימפיים עם 48 נקודות על הראש של נבחרת ארגנטינה.
בלי ההמנון והדגל, נבחרת הוועד האולימפי של רוסיה זכתה במדלית הזהב בתחרות הקבוצתית לפני יפן וסין. ניקיטה נגורני, דויד בליאבסקי, דניס אבליאזין וארתור דלוליאן הצעידו את רוסיה למדלית הזהב הראשונה מאז אטלנטה 1996.