כוכבת הדארטס (הטלת חיצים למטרה) דטה הדמן, נטשה את אליפות דנמרק הפתוחה לאחר שסירבה להתמודד נגד מתחרה טרנסג'נדרית, נועה-לין ואן לובן.
השם הדמן אמנם לא אומר הרבה לחובבי הספורט בישראל, אבל השחקנית הבריטית בת ה-64, שלוש פעמים סגנית אלופה העולם בעבר, מככבת בענף מאז שנות ה-80'. וכמובן, זאת לא הפעם הראשונה שהיא מביעה את דעתה בנושא ספורטאיות טרנסג'נדריות.
2 צפייה בגלריה
דטה הדמאן דארטס
דטה הדמאן דארטס
"היא נראית אדם מקסים - אבל לא אתחרה נגדה". הדמן בפעולה
(צילום: Bryn Lennon/Getty Images)
"אני לא משחקת נגד גבר בתחרות של נשים", אמרה כשנשאלה על ההחלטה לפרוש. בהמשך היא כתבה בחשבון הפייסבוק שלה שנושא תמונה של הסלוגן "הצילו את ספורט הנשים": "התופעה הזאת גורמת לי להרבה חרדות".
"אנשים יכולים להיות מי שהם רוצים בחיים", המשיכה הדמן. "אבל אני לא חושב שמי שנולדו כגברים ביולוגיים צריכים להתחרות בספורט נשים". בהמשך היא דחתה רמיזות שהסיבה הרשמית לפרישה שלה הייתה בריאותית, כדי לא לפגוע בדירוג הכללי שלה.
יש לציין כי עוד לפני שהטורניר יצא לדרך, רמזה שחקנית הדארטס על העתיד לבוא. "לנשים ולבנות מגיע להיות אלופות בספורט שלהן", היא כתבה בעמוד הפייסבוק שלה. "אני לא קרובה לנואה-לין בחיצים אבל בהגינות, היא נראית אדם מקסים. לאחרונה גם פגשתי את ויקטוריה מוניהן (אף היא שחקנית דארטס טרנסג'נדרית) ואני חייבת להודות שהיא דמות חיובית, וצחקנו הרבה ביחד. אבל זה לא משנה את ההשקפה האישית שלי - היא טרנסג'נדרית - שלא תשחק בתחרויות המיועדות לנשים".
2 צפייה בגלריה
ריילי גיינס
ריילי גיינס
קיבלה סירוב מהדמן. גיינס
(צילום: AP Photo/Hannah Schoenbaum)
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
(באדיבות ONE)
בעקבות ההחלטה של הדמן, הציעה לה שחיינית המכללות לשעבר, ריילי גיינס, פיצוי על פרסי הזכייה שלכאורה הפסידה בכך שפרשה מהטורניר, אולם שחקנית הדארטס סירבה. גיינס (24), שמגישה בימים אלה פודקאסט באתר "אאוטקיק" (מרשת FOX), היא חלק מקבוצה של 16 ספורטאיות אמריקאיות שהגישו בחודש מארס האחרון תביעה משפטית נגד איגוד האתלטיקה של המכללות בארה"ב בעקבות שיתוף טרנסג'נדריות בספורט נשים.
שיתוף ספורטאיות טרנסג'נדריות בתחרויות נשים הפך בשנים האחרונות לסיפור נפיץ. בשנה שעברה הודיע, למשל, איגוד האתלטיקה העולמי כי טרנסג'נדריות לא יוכלו להשתתף בתחרויות נשים. נשיא הארגון סבסטיאן קו, אתלט לשעבר בעצמו, טען כי לאחר התכנסות של מועצה מיוחדת שעסקה בנושא התקבלה ההחלטה על מנת "להגן על ספורט הנשים".
ב-2022 איגוד השחייה העולמי קיבל החלטה דומה בנוגע לתחרויות העל, זאת לאחר שהוצגו מחקרים המראים כי גם לאחר שספורטאיות טרנסג'נדריות נוטלות תרופות להפחתת הטסטוסטרון בגופן, יש להן יתרון ברור על ספורטאיות שנולדו כנשים.