עם קעקוע של מגן דוד על רגלו, כובע על הראש ומבט רציני על פניו - גייב קפלר, מי שהדריך בעבר את נבחרת הבייסבול הישראלית וכיום משמש כמאמן הראשי של סן פרנסיסקו ג'איינטס, עמד במילתו.
בקיץ 2020, קפלר, אז בעונתו הראשונה כמאמן הג'איינטס מליגת ה-MLB, הצטרף לשלל אנשי ספורט ברחבי ארה"ב וכרע ברך במהלך ההמנון האמריקאי, במטרה למחות על אלימות המשטרה נגד שחורים. כעת, שנתיים לאחר מכן, הודיע קפלר כי הוא פשוט לא יעלה למגרש בזמן ההמנון. או אם תרצו, לא יתייחס אליו.
6 צפייה בגלריה
גייב קפלר
גייב קפלר
רצון לעורר מודעות. קפלר
(צילום: AP)
את הסיבה, מאמן הבייסבול היהודי הטוב בעולם כיום לא מסתיר. הרצון לעורר מודעות ולשנות את החוק בארה"ב המתיר מכירת נשק לכל מי שחפץ בכך. כמו, למשל, לאותו נער בן 18 שירה בחודש שעבר למוות ב-19 ילדים בני 7 עד 10 בלבד, ובנוסף רצח גם שני מורים בבית ספר בטקסס - טבח שזעזע את האומה. שוב.
בלילה בין שלישי לרביעי - לפני ניצחון קבוצתו 4:7 על פילדלפיה - קפלר נותר על הספסל של הג'איינטס, שנמצא רחוק מהמגרש, ולא עמד כלל כשנוגן ההמנון. חלק מהשחקנים הצטרף אליו כאות מחאה. בארה"ב הסיפור כמובן פתח את מדורי הספורט.
"כשהייתי באותו גיל של אותם ילדים שנרצחו בטקסס, אבי לימד אותי מה זו מחאה", כתב קפלר בבלוג הקבוע שלו, עוד ביום שני האחרון. "כשהמדינה מייצגת טוב את תושביה, תעמוד בהמנון. כשהיא לא - תשב". קפלר אף הוסיף כי הוא מתחרט שכן כיבד את ההמנון האמריקאי במשחק קבוצתו ביום לאחר הטבח - ב-25 במאי: "מה שנעשה שם היה פשוט האדרה עצמית - ואין לנו מה להאדיר".
6 צפייה בגלריה
גייב קפלר
גייב קפלר
קיבל תמיכה כמעט מכל השחקנים. קפלר
(צילום: AP)
לאחר המשחק מול פילדלפיה, הוסיף: "המחאה לא הייתה על ההמנון ואני חושב שגם הבהרתי את זה. הנוף בארה"ב משתנה ללא היכר והנושאים האלה שכואבים לי הם אינם שחור ולבן. הם דורשים - לדעתי - הרבה מחשבה והרבה עשייה. מחאה נגד מכירת נשק והגבלתו חשובים, לכן אמשיך להביע את דעתי בכל מקום".

הבן של המורה לפסנתר שהפך ללוחם צדק

את התמיכה, כאמור, הוא קיבל מלא מעט שחקנים ומאמנים ברחבי הליגה וגם מקבוצתו. נשיאה של הג'איינטס, פרהאן זיידי, אמר לכתבים בשיחת וידאו כי "אני פשוט אסיר תודה על כל יום שאני יכול לעבוד עם מישהו שכל כך איכפת לו. אולי אני לא מסכים עם כל מה שהוא אומר או עושה ברמה האישית, אבל התשוקה, ההתחשבות והשכנוע שלו במהלך הימים האחרונים - אלו אותן תכונות שהפכו אותו למנהיג ולמאמן נהדר".
זיידי, אגב, הודיע שהג'איינטס ימשיכו לנגן את ההמנון הלאומי לפני משחקי הבית שלהם באורקל פארק, אך הדגיש כי הארגון "מכבד את הזכויות והבחירות של גייב, השחקנים והאוהדים שלנו להביע את עצמם ואת דעותיהם בדרכי שלום".
6 צפייה בגלריה
פרהאן זיידי
פרהאן זיידי
פירגן למאמן. זיידי
(צילום: AP)
קפלר הוא לא רק מאמן בייסבול, אלא גם אוהב ישראל. יש שיגידו שבגלל זה הדחף שלו להזיז הרים ולשנות דברים. הוא נולד בהוליווד (כן, בהוליווד) למייקל, מורה לפסנתר וג'ודי, גננת בגן יהודי בברוקלין, שהכירו כשעבדו יחד בתנועה האנטי-מלחמתית של שנות ה-60. זה עבר לגייב בגנים. כיום הוא נחשב לליברל מובהק בתפיסותיו ואחד המבקרים הבכירים של "החוקים הלא כתובים" בליגת הבייסבול שמפלים שחורים.
הוא נחשב לשחקן לא רע בכלל (כאאוטפילדר). שיחק בשש קבוצות (דטרויט טייגרס, טקסס ריינג'רס, קולורדו רוקיז, בוסטון רד סוקס, מילווקי ברוורס וטמפה ביי רייז). ב-2004 הוא זכה עם הרד סוקס באליפות הבלתי נשכחת של המועדון. הוא פרש ב-2010 וכעבור שנתיים מונה, יחד עם שון גרין ובראד אוסמוס, למאמני נבחרת ישראל. האפיזודה הקצרה הסתיימה בהפסד מרגיז לספרד והחמצת הכרטיס לאליפות העולם.
6 צפייה בגלריה
גייב קפלר
גייב קפלר
כשחקן, זכה באליפות בלתי נשכחת. קפלר בימיו ברד סוקס
(צילום: AP)
מאז בעיקר בילה את זמנו כפרשן טלוויזיה, עד שב-2018 מונה למאמנה של פילדלפיה פיליז. בשנתיים האחרונות, כאמור, הוא בסן פרנסיסקו.
גם התפקיד הבכיר לא מנע ממנו, כמו שהבנתם, להגיד את מה שעל ליבו. עד היום מתנוססת תמונה של מרטין לותר קינג בפרופיל חשבון הטוויטר שלו ולאחרונה החל לענוד שעון שבור, שוב כמחאה על הרצח המזוויע בטקסס. "אני לא מרגיש בסדר עם איך שהמדינה שלנו נראית", אמר השבוע. "כשאתה לא מרוצה מהמדינה שלך, אתה מראה זאת באמצעות מחאה".

"בסוף באמת יהיה מאוחר מדי"

הסיפור המרתק בכל עניין המחאה של קפלר הוא שהיא נעשית בליגה שמרנית מאוד. "תמיד ניסינו להיות א-פוליטיים", טען בשנה שעברה קומישינר הליגה, רוב מנפרד, בשיחה עם עיתונאים. רק יותר משנה אחרי שקולין קאפרניק כרע ברך בהמנון לפני משחק ב-NFL, עשה זאת גם שחקן מה-MLB - ברוס מקסוול מאוקלנד, שגם ספג על זה לא מעט ביקורת.
6 צפייה בגלריה
קולין קפרניק
קולין קפרניק
המחאה של קולין קאפרניק. הגיעה לבייסבול רק שנה מאוחר יותר
(צילום: AP)
רק בשנת 2020, אחרי הרצח של ג'ורג' פלויד, איפשרה ליגת הבייסבול האמריקאית לשחקנים לכרוע ברך בזמן ההמנון מבלי שייענשו על כך. המאמן הראשון שעשה זאת היה כמובן קפלר. "רציתי להפגין את חוסר שביעות הרצון שלי מהדרך שבה טיפלנו בגזענות במדינה", אמר אז.
קפלר הוא לא הראשון שמחה נגד חוקי מכירת הנשק בארה"ב. כמה ימים לפני כן, ובאקט לא פחות חזק, היה זה סטיב קר, מאמן גולדן סטייט ווריורס מה-NBA, שהעלה את הנושא לסדר היום. לפני המשחק הרביעי בסדרת גמר המערב מול דאלאס, קר הקדיש את כל מסיבת העיתונאים שלו לעניין זה. "מיותר לדבר על כדורסל", אמר קר, "ילדים נרצחו בטקסס, וזה רק כמה ימים אחרי שקשישים נרצחו בסופרמרקט בבאפלו, ניו יורק. מתי נעשה משהו? נמאס לי מלשלוח תנחומים למשפחות שנהרגו. נמאס לי מדקות דומייה".
6 צפייה בגלריה
סטיב קר
סטיב קר
"נמאס לי מדקות הדומייה". קר
(צילום: רויטרס)
"אנחנו לא יכולים לקרוא על זה ופשוט להמשיך הלאה, יש סנאטורים שמסרבים לחתום על חוקים להגבלת מכירת נשק, רק כי הם רוצים להשאיר את הכוח בידיים שלהם. אני רוצה לפנות אליהם: האם אתם רוצים לתעדף את הכוח שלכם על פני החיים של הילדים שלנו? כי ככה זה נראה. 90 אחוז מהעם האמריקני בעד החוקים האלה, אבל הסנאטורים האלה לא רוצים. הם רוצים רק לשמור על הכוח שלהם. זה פתטי!".
זאת כאמור לא הפעם הראשונה שסטיב קר מתבטא פוליטית, והוא התנגח רבות עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ: "אשתי ובתי נעלבו מהאמירות של האיש הזה, השחקנים שלי נעלבו ממנו כבני מיעוטים. הבחירה בו היתרה אותנו מאוכזבים", אמר אחרי שטראמפ ניצח ב-2016. הוא שיתף בטוויטר שלו מאמרים רבים נגד טראמפ והביע את תמיכתו בחוקים שיגבילו את נשיאת הנשק בארה"ב. "מישהו פשוט יכול להיכנס לכאן בכל רגע ולירות בכולנו, אנחנו חשופים בכל מקום", אמר המאמן.
שלשום קפלר הסכים עם קר: "חייבים לעשות משהו, אחרת באמת יהיה מאוחר מדי. וכן, אנחנו אומרים את זה בכל פעם שטרגדיה כזו מתרחשת".
פורסם לראשונה: 08:34, 03.06.22