מהרגע הראשון של התכנסות הנבחרת לקראת פתיחת קמפיין מוקדמות יורו 2024, הגדיר המאמן אלון חזן לשחקניו יעד ברור: "יש לנו מטרה אחת, להגיע בקיץ הבא ליורו בגרמניה". המאמן חזר על המשפט הזה שוב ושוב מול שחקניו, במלון בהרצליה, בחדר התדריכים ועל הדשא במגרש האימונים. היעד סומן, בלי הנחות ובלי הנמכת ציפיות.
חזן יודע שלנבחרת בהדרכתו יש הזדמנות מצוינת לשבור בצורת של למעלה מ־50 שנה ולעלות לטורניר גדול. מעבר לקמפיין מוקדמות היורו בבית שכולל את שווייץ (פייבוריטית ברורה), קוסובו (שבת, 20.00) ורומניה (יתמודדו מול ישראל על המקום השני), בלארוס ואנדורה, יש לנבחרת מסלול נוסף שדרכו תוכל להעפיל לטורניר היוקרתי: בעקבות הזכייה במקום הראשון בבית ליגת האומות תשחק ישראל בחצי גמר פלייאוף היורו אם לא תעלה מהמוקדמות, והמשמעות – שני ניצחונות במשחקי נוקאאוט יעניקו לה את הכרטיס המיוחל ליורו.
4 צפייה בגלריה
חזן
חזן
אלון חזן. רוצה להגיע ליורו
(צילום: יאיר שגיא)

דמעות ועמוד שדרה

חזן הוא טיפוס רגשן. כשהוא קיבל לפני כשנה את ההודעה שנבחר לתפקיד מאמן הנבחרת, הוא עצר את רכבו בצד והעיניים שלו התמלאו דמעות של התרגשות. מי שהחל כילד לשחק כדורגל בהפועל אשדוד, עבר כנער להפועל פ"ת ונסע מדי יום באוטובוסים כדי להגיע בזמן לאימונים, ולימים הגיע למכבי חיפה ולווטפורד מהליגה האנגלית, עבר מסע מרשים כשחקן. כשבגיל 54, אחרי לא מעט שנים של עבודה כמאמן בנבחרות הצעירות וכעוזר בבוגרים, הוא קיבל את תפקיד המאמן הלאומי, הוא כבר לא יכול היה לעצור את הלחלוחית.
כשמנסים להבין איזה סוג מאמן הוא חזן מתקבלת תמונה של טיפוס רגוע, כזה שיודע להכיל סיטואציות מורכבות ולמרות הרעשים הבלתי פוסקים סביב הנבחרת, מצליח לייצר בחדר ההלבשה ועל הדשא שקט ואווירת עבודה. וחוץ מזה, יש לו עמוד שדרה מקצועי ועקרונות שעליהם הוא מקפיד.
4 צפייה בגלריה
אלון חזן אימון מסכם נבחרת ישראל
אלון חזן אימון מסכם נבחרת ישראל
לא מאמין בלהיות רס"ר. חזן
(צילום: עוז מועלם)
קחו למשל את פרשת ערן זהבי והחדר. רוב האש והכותרות בנושא מופנות באופן טבעי כלפי המנהל המקצועי יוסי בניון, הוא האיש שיישם את ההחלטה, אבל היוזמה הייתה של חזן. כעוזרו של וילי רוטנשטיינר, תקופה שבה שימש כמשקיף מהצד וזיהה דינמיקה חברתית ומקצועית שפחות אהב, הוא הגיע למסקנה שנדרש שינוי בכל הנוגע לחלוקת החדרים והגיבוש בסגל. השיחה שנערכה בינו לבין זהבי בשפיים, כשהשחקן ביקש שלא להיכלל במדיניות החדרים הזוגיים, היא זו שהציתה את הסיפור. הוא נראה שלו לגמרי בזמן שהכותרות לגבי פרשיות כאלו ואחרות הופיעו בכל אמצעי תקשורת שיש. חזן שלם עם הדרך שלו ומבחינתו הוא ובניון הלכו עם האמת שלהם.
חזן לא נחשב מאמן נוקשה, רס"ר על הקווים, הוא לא מאמין בזה. עם זאת, יש לו עקרונות משמעתיים שעליהם הוא לא מתפשר והוא מקפיד שהתקשורת שלו עם השחקנים תהיה ישירה ובגובה העיניים, מבלי לערבב. סיפור ביברס נאתכו הוא דוגמה מצוינת. הקשר, שמיעט לקבל דקות במדים הלאומיים במשחקים האחרונים, הרגיש שלא סופרים אותו ושקל פרישה מהנבחרת. לבניון היה חשוב לזמן את נאתכו בשל הערך המנהיגותי והניסיון המקצועי וחזן גם רצה אותו בסגל, אבל במקביל היה חשוב לו לשים לנאתכו את האמת מול הפנים, להבהיר שמעמדו כבר לא כבעבר ולתאם עימו ציפיות לקראת הקמפיין. בסופו של דבר נאתכו החליט להגיע למשחק מול קוסובו, מה שאמור להיות משחק הפרישה שלו. המאמן מצידו הבטיח לו כי ייתן לו דקות משחק, אבל לא טיפח בו תקוות שווא.
4 צפייה בגלריה
אימון מסכם נבחרת ישראל
אימון מסכם נבחרת ישראל
שבעה עקרונות מקצועיים מלווים את הנבחרת של חזן, אותם הוא השריש ב-11 החודשים שלו על הקווים
(צילום: עוז מועלם)

עקרונות וחילופי דורות

שבעה עקרונות מקצועיים מלווים את הנבחרת של חזן, אותם הוא השריש ב־11 החודשים שלו על הקווים: קבוצה אמיצה בכל מגרש; לחץ גבוה; בניית התקפות מאחור; מרחק קצר בין חוליות הקבוצה; ניצול הכנפיים כדי לבודד כמה שיותר את האגפים; הגנה אקטיבית בשטח היריב ויציאה למתפרצות; וטכניקה גבוהה.
אלו בינתיים האלמנטים שהוקרנו הלוך וחזור לשחקנים במהלך ההכנות לקראת המשחקים מול קוסובו ושווייץ, ובמקביל האנליסטים של הנבחרת הכינו את דוח הליקויים שנדרש אחרי המשחקים של חזן על הקווים. ביממה הקרובה יקבל כל שחקן וידיאו מנחה לקראת המשחק מול קוסובו, כדי שהסגל יהיה מוכן למפגש עם נבחרת לא ממש מוכרת, אבל איכותית ומלאת לגיונרים. אחד הדברים שהוביל חזן, בשקט ובלי הצהרות דרמטיות, הוא מהלך של חילופי דורות והצערת הסגל. הקמפיין האחרון של רוטנשטיינר כלל סגל שממוצע הגילים שלו נע סביב ה־30. כך למשל היה בניצחון על סלובקיה בליגת האומות, ומעט פחות בחצי גמר פלייאוף היורו עם ההפסד לסקוטלנד בפנדלים.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים נבחרת אלון חזן יוסי בניון
מסיבת עיתונאים נבחרת אלון חזן יוסי בניון
חזן ובניון. הובילו מדיניות חדשה
(צילום: עוז מועלם)
אצל חזן, הנבחרת שצפויה לפתוח בשבת הקרובה תהיה צעירה בחמש שנים, והיא שונה לגמרי מזו שפתחה לפני שנתיים את קמפיין מוקדמות המונדיאל תחת רוטנשטיינר. רק שני שחקנים מאותו משחק נגד דנמרק צפויים להיות בהרכב מחרתיים, אלי דסה ודור פרץ.
עם נבחרת שנמצאת בעיצומם של חילופי דורות, לגיונרים מוכשרים שנמצאים בכושר טוב והרבה רעש תקשורתי מסביב, – לאו דווקא מהסיבות הנכונות – יעלה בשבת חזן אל הדשא בבלומפילד וינסה לעשות את מה שלא הצליח כשחקן – להוביל את נבחרת ישראל לטורניר גדול ויורו ראשון.