אליפות העולם בהוקי קרח עד גיל 20 התחילה ביום שלישי בקנדה, שזה בערך כמו להגיד שאליפות העולם בסטייקים התחילה בנברסקה ביום שלישי. קודש הקודשים הקנדי בקנדה, ועוד אחרי עיכוב של שנה בגלל הקורונה. אבל האליפות הזו נראית כמו אליפות סטייקים בניו דלהי: איש לא מתעניין ואלפי כרטיסים ממתינים לקונים בקופות, הספונסרים בורחים ממנה כמו מאש, ומשרד התיירות הקנדי מסרב לקדם את התחרות.
"זאב בודד": המדור של זאב אברהמי
הסיבה: החשיפה במאי כי התאחדות ההוקי הקנדית טייחה פרשה מ-2018, שבה שמונה שחקני הוקי (כולל שחקנים בנבחרת עד גיל 20) אנסו ותקפו מינית אישה אחת במהלך ערב גאלה. מתברר שההתאחדות הגיעה להסכם שתיקה עם האישה, והפיצויים להשתקתה הגיעו מקרן מיוחדת לטיפול בהטרדות מיניות שהקימה מכספי הרשמה ששילמו הורי השחקנים בהתאחדויות הנוער להוקי בקנדה. החשיפה הנוכחית גררה אחריה שלוש ועדות חקירה פרלמנטריות, הקפאת מימון של משרד הספורט, פתיחה מחודשת של חקירת המשטרה וזעזוע עמוק של הענף.
6 צפייה בגלריה
הוקי קרח
הוקי קרח
התאחדות ההוקי הקנדית טייחה פרשה מ-2018, שבה שמונה שחקני הוקי אנסו ותקפו מינית אישה אחת
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת קנדה עד גיל 20 חוגגים זכייה באליפות העולם
שחקני נבחרת קנדה עד גיל 20 חוגגים זכייה באליפות העולם
שחקני נבחרת קנדה עד גיל 20 חוגגים זכייה באליפות העולם ב-2020
(צילום: AP)
היא גם העלתה מחדש את הטאבו של גיבורי ספורט, החפצת הנשים, וקשר השתיקה שנועד לא להפריע לכוכבים להמשיך לבדר את ההמונים, אפילו במחיר הרס חייהן של נשים. "יש קשר וקוד של שתיקה והשתקה", אמרה ברנדה אנדרס שהייתה קומישנר הליגה לנשים בהוקי במשך 12 שנה. "יש תרבות שאנחנו בראנו, ורבים מאיתנו לא יכולים או אין להם אומץ להבין עד כמה היא שורשית ועמוקה. מדובר בתופעה שאסור לנו להתעלם ממנה. אנחנו חייבים לטפל בה בדרכים הרבה יותר עמוקות משעשינו עד עכשיו".

האור יכול לחדור?

"מדובר במסורת, מסורת שהולכת אחורה עשורים", אמרה תרזה ביילי. אחרי התפוצצות הפרשה היא הקימה את הארגון "אמהות הוקי קנדה", ויש בו כבר יותר מ-40 אלף חברות. "המחשבה האינסטינקטיבית שלנו לגבי הטוהר של הוקי ומה הוא מבטא עבורנו כקנדים הושחרה לגמרי".
6 צפייה בגלריה
הוקי קרח
הוקי קרח
האוהדים מדירים רגלם מהאליפות
(צילום: gettyimages)
“מדובר בסדק הראשון במבצר, וככה חודר האור", התבטא העיתון "גלוב אנד מייל" במאמר מערכת, כשהוא מצטט משירו של הקנדי המפורסם לאונרד כהן. זה קרה אחרי שהחקירות הראשוניות הובילו לחשיפת מקרה נוסף מ-2003, שבו אישה הותקפה מינית על ידי שחקנים מנבחרת ההוקי עד גיל 20 – מקרה שהושתק גם הוא ללא מעורבות רשויות החוק וללא פרסום שמות התוקפים. לאחר הפרסומים, יושב ראש מועצת המנהלים של הוקי קנדה, מייקל ברינד'אמור, התפטר מתפקידו במה שנראה כמו התחלה של ניקיון יסודי בהתאחדות.
להתאחדות אין ברירה: היא חיה על עשרות מיליוני הדולרים שהיא מקבלת מחסויות ומשיתופי פעולה שיווקיים. חברת פפסיקו כבר הודיעה שהיא מקפיאה את ההתחייבויות הכספיות שלה להתאחדות עד שזו תפעל לנקות את שורותיה ולהפוך את ההוקי הקנדי למקום עם אווירה סובלנית ובטוחה יותר, בעיקר עבור נשים.
6 צפייה בגלריה
סבל קשות מהעבודה עם ספקטור. לאונרד כהן
סבל קשות מהעבודה עם ספקטור. לאונרד כהן
“מדובר בסדק הראשון במבצר, וככה חודר האור", התבטא העיתון "גלוב אנד מייל" במאמר מערכת, כשהוא מצטט משירו של הקנדי המפורסם לאונרד כהן
(AP)
עוד מערכת יחסים שתדרוש חישוב מחדש היא זו שבין ההתאחדות לבין רשת הטלוויזיה הקנדית TSN. במשך שנים שני הגופים הללו שיתפו פעולה בצורה מוחלטת כפרטנרים מסחריים, אבל אחרי שרשת הטלוויזיה חשפה את הסקנדל ושדריה ופרשניה שילבו ביקורת חריפה על ההתאחדות במהלך המשחקים ("אנחנו משדרים את המשחק הזה תחת עננה שחורה כבדה", נפתח אחד השידורים השבוע), ברור שגם שיתוף הפעולה הזה נסדק. ראשי הרשת נתנו אור ירוק לשדר שלהם לחשוף את השערורייה ואת אמצעי תשלום ההשתקה בעזרת כספי ההורים, ולאחר מכן הבהירו בעמוד הבית של הרשת ובציוצים שונים כי שיתוף הפעולה שלהם עם התאחדות ההוקי הוא רק כפרטנר לשידור.
עד סוף מאי, ההתאחדות בפרט וענף ההוקי בכלל היו סוג של מידאס עבור מפרסמים וספונסרים. מאז סוף מאי הם הפכו למצורעים. איש לא רוצה להיראות לידם. שוב, צריך להבין מהו המעמד של הוקי בקנדה, כדי להבין עד כמה עמוקה השלכת מהפכת #MeToo ואיך מקרה שנחשף ארבע שנים אחרי שהתרחש מכה גלים ונחשב חשוב מספיק כדי להכתים את הספורט הלאומי.
6 צפייה בגלריה
הוקי קרח
הוקי קרח
מי רצה להשתיק את הפרשה?
(צילום: gettyimages)

לשלם ולהשתיק

בעדות תחת שבועה בפרלמנט הקנדי אמר בראיין קיירו, סמנכ"ל הכספים של הוקי קנדה, כי "הגענו להסכם כי זה היה הדבר הנכון לעשות עבור המתלוננת והארגון. אנחנו לא יודעים את כל הפרטים על מה שקרה באותו לילה, ברור לנו שנעשו עבירות". נציג של ליגת ההוקי טען כי אם יתברר שהשחקנים עברו על החוק, הם יועמדו לדין פלילי והליגה תטיל עליהם סנקציות. ובמילים אחרות: ההתאחדות לא בדקה את הנושא עד הסוף, למרות שברור לה שהיו הפרות חמורות של החוק, והחליטה להשתיק את הפרשה.
הדיונים הללו העלו, כאמור, דיון בפרשה קודמת מ-2003, שבמסגרתה התגלתה קלטת וידיאו שבה מקיימים שישה שחקנים יחסי מין עם אישה ששוכבת על גבה על שולחן ביליארד ואינה מגיבה. עוד התברר כי מאז 1989 ההתאחדות חתמה על 21 הסכמי שתיקה והשתקה מחוץ לכותלי בית המשפט בגובה 8.9 מיליון דולר (לא כולל הפרשה החדשה). מתוך הסכום הזה, היא שילמה יותר מ-6 מיליון דולר כפיצויים לנערים וילדים שהוטרדו מינית על ידי מאמן. כשהשורשים כל כך מקולקלים, אין פליאה שעוד ועוד ענפים רקובים צומחים בממלכת ההוקי הקנדית.
במקרה האחרון שנחשף מתברר כי הקורבן, אז בת 20, נאנסה והוטרדה מינית ב-19 ביוני 2018. לפי עדותה, אחד משחקני הנבחרת עד גיל 20 קנה לה אלכוהול. היא השתכרה עד כדי כך שלא הייתה יכולה ללכת או לדבר. השניים הלכו לחדר המלון של השחקן וקיימו יחסי מין. לאחר מכן השחקן הזמין לחדרו שבעה מחבריו, חלקם שחקנים בנבחרת, ללא רשותה או הסכמתה. חלק מהשחקנים, כך נחשף, הגיעו לחדר עם מקלות גולף בידיהם, כנראה כדי לאיים עליה ולהפחיד אותה.
6 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת קנדה בהוקי קרח
שחקני נבחרת קנדה בהוקי קרח
בהוקי הקנדי קיימת תרבות שיטתית וסביבת עבודה שמהללת גברים צעירים שמתייחסים לנשים כאל חפץ מיני. שחקני נבחרת קנדה, להם אין קשר לנאמר
(צילום: AP)
במשך שעות הם אנסו אותה, היכו אותה, ירקו עליה בעודה שיכורה מדי כדי להגיב או להביע את הסכמתה או סירובה לנעשה. לאחר מכן צילמו אותה, הכריחו אותה להתקלח ולהודות כי אינה שיכורה. הם השביעו אותה לא להתלונן או לשתף פעולה עם המשטרה. החשיפה, כאמור, גילתה כי בהוקי הקנדי קיימת תרבות שיטתית וסביבת עבודה שמהללת גברים צעירים שמתייחסים לנשים כאל חפץ מיני. ראשי הענף שומרים על פרופיל נמוך בפרשה, אבל הודו שחובה לבצע כמה פעולות כדי לטהר את הסביבה הרעילה של הספורט הכי חשוב במדינה.
המשטרה סגרה את תיק החקירה בפברואר 2019, שמונה חודשים לאחר המקרה. החודש היא הודיעה שתפתח אותו לדיון מחודש. הנאנסת תבעה 3.5 מיליון דולר שאותם הסכימה התאחדות ההוקי לשלם כמעט מיידית. כחלק מההסכם היא חתמה על סעיף שמצמצם כמעט לחלוטין את זכותה לדבר על הפרשה.
ההתאחדות ניסתה לטאטא את הפרשה מתחת לשטיח ולהעלים פרטים ממשרד הספורט ומוועדת חקירה חיצונית שבחנה את המקרה (בלי ליידע את הוועדה שהקורבן אינה יכולה למסור את הגרסה שלה בגלל ההסכם המשפטי ביניהם). חלק מסכום הפיצויים הגיע מפוליסת הביטוח של ההתאחדות, שמעניקה לה כיסוי על מקרי אונס והטרדות מיניות בשורותיה. עד כדי כך התרבות הרעילה של שימוש בגוף האישה (או הנערים) פשתה באוצר הלאומי הקנדי.
פורסם לראשונה: 07:38, 12.08.22