ערב אולימפיאדת החורף, סין הבטיחה לעולם משחקים "יעילים, בטוחים ומפוארים ביותר", כדבריה. האמת, פחות משבוע בתוך התחרויות - המשחקים מרהיבים, יסודיים, אבל גם מעוררים גל של תלונות. ועוד מצד הספורטאים עצמם.
עוד על אולימפיאדת החורף:
זה היה ברור מראש שהספורטאים לא ממש יאהבו את ה'בועה' הסגורה בכפר האולימפי והאיסור הגורף להיפגש עם אנשים שונים לאורך כל האולימפיאדה, מלבד בתחרויות עצמן. הרשויות בסין אסרו על המתחרים לעזוב את הכפר, אלא אם זה לתחרות הספציפית של אותו ספורטאי או אם, רחמנא לצלן, הוא נדבק בקורונה.
5 צפייה בגלריה
אולימפיאדת החורף
אולימפיאדת החורף
קור מקפיא, תנאים ירודים. סיום מקצה הקרוס קאנטרי, השבוע
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אולימפיאדת החורף
אולימפיאדת החורף
בשבדיה הגישו תלונה רשמית למארגנים
(צילום: gettyimages)
אבל מסתבר שיש עוד הרבה תלונות אחרות, בעיקר על התנאים הירודים להם הספורטאים "זוכים". קחו, למשל, את הנבחרת השבדית בענף הקרוס קאנטרי. תחרות בטמפרטורות נמוכות היא הרי מהות אולימפיאדת החורף, אבל מה אם הטמפרטורה כל-כך נמוכה ומסכנת חיים?
בשבדיה הגישו תלונה רשמית למארגנים, אחרי שאחת מהנציגות שלה, פרידה קרלסון, נראתה רועדת וקרובה לקרוס בתום המרוץ ל-7.5 ק"מ לנשים. על-פי חוקי התאחדות הסקי הבינלאומית (FIS), תחרויות מבוטלות או נדחות כאשר הטמפרטורות יורדות מ-20 מעלות מתחת לאפס. כשקרלסון התחרתה בשבת האחרונה, הטמפרטורה במרכז הקרוס-קאנטרי הלאומי בהרי ג'אנגג'יאקו, 130 ק"מ צפונית-מערבית לבייג'ינג, הראתה 13- מעלות. רק שעם הרוחות החזקות, היה הרבה יותר קר. הרבה יותר.
5 צפייה בגלריה
אולימפיאדת החורף
אולימפיאדת החורף
"הטמפרטורות מסכנות חיים". תחרויות הסקי בהרי ג'אנגג'יאקו
(צילום: רויטרס)
"יש תקנון וחוקים, אבל אני לא יודע אם המארגנים גם מודדים את השפעת הרוח", אמר מאמן העל של נבחרת שבדיה בקרוס קאנטרי, אנדרס בייסטרום, לתקשורת בארצו. "אם התאחדות הסקי טוענת שהיו 17- מעלות, אז עם רוח חזקה כמו שהייתה הטמפרטורה צונחת ל-35- מעלות. ואז זה כבר מסכן חיים".
בייסטרום דרש להזיז את מרוץ הספרינט לנשים, שנערך הלילה, לשעה מוקדמת יותר בגלל הטמפרטורות הקפואות. "התחרות האחרונה התחילה בשעה 16:00 שעון מקומי ופרידה קרלסון פשוט קפאה. כולנו רוצים להימנע מאסון".

סליחה, טעינו

בינתיים המחליקה הפולנייה, נטליה מאלישבסקה, נאלצה להחמיץ את המרוץ ל-500 מ' במסלול קצר, לאחר שנמצאה חיובית לקורונה ונזקקה לבידוד. רק שבבית המלון הסגור למאומתים, שם היא שוהה, חשפה מאלישבסקה כי התמודדה עם פחד וחוסר ודאות. "במשך שבוע חייתי בפחד ובשינויים במצב הרוח", אמרה. "בכיתי עד שלא נותרו לי יותר דמעות. לא רק אני בחוסר אונים, גם כל מי שסביבי".
5 צפייה בגלריה
אולימפיאדת החורף
אולימפיאדת החורף
"בכיתי עד שלא נותרו לי יותר דמעות". מאלישבסקה
(צילום: רויטרס)
אלה שנמצאים במחלקת הבידוד מורשים לצאת אם הם מקבלים שתי בדיקות קורונה שליליות בהפרש של 24 שעות. מאלישבסקה שוחררה בסופו של דבר בחזרה לכפר האולימפי - לפני שהתבשר לה שהייתה טעות בבדיקה הראשונית. "אנשים הוציאו אותי מהחדר שלי ב-3 לפנות בוקר", היא הוסיפה. "הלילה הזה היה זוועה, ישנתי בבגדים רגילים במיטה שלי כי פחדתי שבכל רגע מישהו יחזיר אותי לבידוד. ואז מודיעים לי שלצערי הם טעו. עד לאן נגיע?".
"אני לא יכולה להבין את מה שהולך פה", המשיכה הפולנייה. "אני כבר לא מאמינה באף בדיקה, באף גורם מהאולימפיאדה. בעיניי זו בדיחה גדולה, אני מקווה שמי שמנהל את זה יהנה מאוד. אני סובלת". אגב, יותר מ-350 משתתפים (ספורטאים ואנשי צוות) במשחקים נמצאו חיוביים עם הגעתם לבירת סין מאז ה-23 בינואר. רבים עדיין נמצאים בבידוד.
אחד מאלה הוא שחקן ההוקי קרח הפיני, מרקו אנטילה. המשלחת הפינית טוענת כי הוא מוחזק בבידוד ללא סיבה. "מנקודת מבט רפואית, אנחנו יודעים שהוא אינו מדבק או מהווה סכנה לציבור", אמר ראש צוות הרפואה של המשלחת. "החלטות הבידוד הללו אינן מבוססות על רפואה או מדע, אלא יותר החלטות פוליטיות".
5 צפייה בגלריה
אולימפיאדת החורף
אולימפיאדת החורף
בבידוד ללא סיבה? אנטילה
(צילום: gettyimages)
מאמן נבחרת ההוקי של פינלנד, חוקה יאלונן, הוסיף: "אנחנו יודעים שהוא בריא לחלוטין. בגלל זה אנחנו חושבים שסין, מסיבה כלשהי, לא מכבדת את זכויות האדם שלו".
נציגת רוסיה בביאתלון, ולריה ואסנצובה, נמצאת גם היא בבידוד ופרסמה פוסט נוקב באינסטגרם: "כואבת לי הבטן, אני מאוד חיוורת ויש לי עיגולים שחורים ענקיים סביב העיניים. אני רוצה שכל זה ייגמר. אני בוכה כל יום ומאוד עייפה".
"ארוחת בוקר, צהריים וערב כבר חמישה ימים". הפוסט של ואסנצובה
ואסנצובה פרסמה תמונה של מה שלדבריה הוא "ארוחת בוקר, צהריים וערב כבר חמישה ימים" - מגש עם אוכל שכולל פסטה, רוטב, נתח בשר על עצם וכמה תפוחי אדמה. מי שלא בבידוד והתלונן על האוכל הוא מאמן גרמניה בביאתלון, כריסטיאן שוויגר: "הקייטרינג נראה איום. אולי כי זה לא באמת קייטרינג. הייתי מצפה שהוועד האולימפי יהיה מסוגל לספק ארוחות חמות. יש פריכיות, קצת אגוזים ושוקולד. זהו".