ימים סוערים עוברים על מארסיי. מבט מהיר על טבלת הליגה הצרפתית מצביע על פוזיציה יחסית נוחה עבורה, אבל ממש בימים אלה התפטרו נשיא המועדון והמאמן. הסיבה: מחנה האוהדים, שידוע במסירותו, נאמנותו ואהבתו למועדון, הוכיח בשבוע שעבר שהברכה הזו יכולה בקלות להפוך לקללה - חיבוק שיכול לחנוק, בבחינת כבדהו וחשדהו.
בשבוע שעבר נפגשו נציגים של שבע קבוצות אוהדים עם הנשיא פאבלו לונגוריה ועוד שלושה דירקטורים של המועדון. נציגי קבוצות האוהדים הביעו את אי שביעות רצונם מהשינויים התכופים בסגל הקבוצה ומכך שאין המשכיות. הם בעיקר קבלו על התרת החוזה של הכוכב בן ה-36 דימיטרי פאייה. גם המאמן הקרואטי איגור טודור נאלץ לעזוב לאחר שהוביל את הקבוצה למקום השלישי בעונה שעברה, ובמקומו הגיע המאמן הספרדי מרסלינו גרסיה טוראל.
4 צפייה בגלריה
אוהדי מארסיי לפני ההדחה נגד אוליפמיאקוס
אוהדי מארסיי לפני ההדחה נגד אוליפמיאקוס
אהבה חונקת. אוהדי מארסיי
(צילום: AP Photo/Martin Meissner)
4 צפייה בגלריה
פרנק מקורט
פרנק מקורט
השווה את האוהדים לתומכי טראמפ שפרצו לקפיטול. הבעלים מקורט
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
מארסיי אמנם מדורגת במקום הרביעי ועדיין לא הפסידה בליגה, אבל היא גם סיימה כבר שלוש פעמים בתיקו בחמישה מחזורים והודחה במוקדמות הצ'מפיונס על ידי פנאתינייקוס - וכל זה עם כדורגל משעמם וחסר השראה. עבור האולטראס באצטדיון ולודרום זה קצת יותר מדי, ורחוק מאוד מהמעט שהם מצפים עבור האהבה שהם משקיעים בקבוצה.
הפגישה בין ארבע ה"חליפות" ונציגי שבע קבוצות האוהדים נמשכה פחות מעשרים דקות. בכל פעם שאחת מה"חליפות" התחילה לדבר, התפרץ אחד מהאוהדים ולא נתן לו לסיים את דבריו, כך סיפר אחד הנוכחים בפגישה לעיתון המקומי.
לדברי הנהלת המועדון, הם ניסו לשכנע את נציגי האוהדים שהקבוצה חייבת לעבור טרנספורמציה כללית כדי שתוכל לחזור לימים הגדולים, שבשיאם זכתה בליגת האלופות ב-1993. המנהלים עזבו את החדר לאחר שנציגי האוהדים איימו עליהם במלחמה אם לא יתפטרו.
רנה פוטה, נציג של אחת מקבוצות האוהדים, ביקש לחדד את התמונה. "חייבים להפסיק את השקרים", הוא אמר. "אמרנו להם לארוז את הדברים שלהם ולהסתלק מפה, אבל לא היו שום איומים על חייהם". לונגוריה התפטר מתפקידו, המאמן מרסלינו התפטר יום לאחר מכן.

היסטוריה כאוטית

מאז ומתמיד מדובר במועדון כאוטי. לעבוד ולשחק בשבילו או לעודד אותו היו תערובת של פריבילגיה וכאב. "אני לא רוצה כלום מאולימפיק מארסיי", אמר המאמן הפורטוגלי אנדרה ווילאש בואש לאחר שעזב את המועדון בפברואר 2021. "אני לא רוצה מהם כסף, אני רק רוצה לברוח מכאן".
4 צפייה בגלריה
פטריק אברה מארסיי
פטריק אברה מארסיי
הציץ ונפגע. אברה במדי מארסיי
(צילום: AP Photo/Luis Vieira, File)
עיר הנמל מארסיי שונה משאר צרפת – פיסת ארץ בעלת פולקלור דרומי, צבעוני, רועש ולפעמים מסוכן. תוסיפו לתכונות הללו גם אנרכיסטיות ראוותנית, היסטוריה של סקנדלים - ותקבלו מיפוי מדויק של קבוצת הכדורגל של העיר. רק במועדון כמו אולימפיק מארסיי היה יכול להתרחש מה שקרה באביב 1993, כשבשבוע אחד הפכה הקבוצה לצרפתית הראשונה והיחידה לזכות בגביע האלופות, ואיבדה את מקומה בליגה הבכירה לאחר שהורשעה בקניית משחק.
ההיסטוריה מלאה בתקריות שבהן היו מעורבים אוהדי הקבוצה. לפני שנתיים, כשלא היו מרוצים מהנשיא הטכנוקרט של מארסיי דאז, מאות מהם הסתערו על המועדון לפני משחק ליגה, שרפו, בזזו ושברו. מאמנים ושחקנים שיצאו להרגיע אותם נשדדו מכספם ורכושם. בעלי המועדון, פרנק מקורט האמריקאי, השווה את ההסתערות שלהם לזו של בוחרי טראמפ על הקפיטול. ניימאר השווה את ההתנהגות של 27,000 האוהדים הוולודרום ל"סועדים שזורקים סכינים על השפים במסעדה".
פטריס אברה, בהיותו שחקן מארסיי, ניסה להשיב לאוהדים. כמה ימים לאחר מכן הוא עזב את המועדון בגלל איומים. שחקן ההגנה הילטון, שהיה שותף באליפות האחרונה ב-2010, נשדד בביתו באיומים ובמכות אקדח ואשתו וילדיו הוחזקו כבני ערובה. הוא ברח מהפשע במארסיי למונפלייה.

המשך יבוא - והוא לא יהיה שקט

לונגוריה חזר ביום שישי לתפקידו. לדבריו, הוא הוצף באהדה ובתמיכה מצד אוהדים אחרים והחליט להמשיך לאחר שיחה עם הבעלים מקורט. אבל לא ברור כמה זמן ירח הדבש המחודש יימשך. לפי גורמים במועדון, האוהדים האשימו את הנשיא הספרדי ומנהלים אחרים כי הם הכניסו לכיסיהם כספים מעסקאות שעשתה מארסיי בשוק ההעברות.
4 צפייה בגלריה
חואקין קרריה חלוץ עם חברה ההנהלה לונגוריה
חואקין קרריה חלוץ עם חברה ההנהלה לונגוריה
התפטר וחזר. משמאל: לונגוריה עם חלוץ מארסיי חואקין קוראה
(צילום: Nicolas TUCAT / AFP)
חברת ראיית חשבון ערכה ללונגוריה בדיקת מס מקיפה שבדקה את חשבונות הבנק שלו, אימיילים, טלפונים, כולל שיחות פרטיות עם אמו. היא לא מצאה דבר. אבל האיומים כלפיו וכלפי משפחתו העלו הילוך. "מארסיי היא מארסיי וככה זה במארסיי", ניסו אוהדים אחרים ומקורבים לבעלים להסביר ללונגוריה בניסיון לשכנע אותו לחזור לתפקידו, אבל לא ברור אם לונגוריה יהיה מוכן לקבל את הנחת העבודה הזו.
לאחר שקיבל גב מהבעלים, אחרי שהוצף בתמיכה בצעדיו ובמנהיגותו, ואחרי שהוריד מהפרק את האפשרות לחזור ליובנטוס, שם שימש כסקאוט, הוא חזר. הצעד הראשון שלו? שכירת צוות עורכי דין יוקרתי כדי לתבוע את נציגי קבוצות האוהדים שהפגישה איתם הביאה להתפטרותו הזמנית.
"צריך להרתיע אותם ואת האוהדים האחרים", הסביר לונגוריה את הצעד, "אנחנו רוצים לקבוע תקדים כדי שמקרים כאלו לא יחזרו על עצמם". האולטראס של מארסיי לא יקבלו את זה בסבר פנים יפות. זה לא דבר שעושים במשפחה, ובשבילם אולימפיק מארסיי היא משפחה. בלי קשר לתוצאת המשחק נגד פריז סן-ז'רמן והתוצאות הבאות, המשך יבוא - והוא לא יהיה שקט.