יום אחרי שהוחלט על השעייתו משישה משחקים בעקבות תלונות של לא פחות מ-24 נשים כי תקף אותן מינית, סיים דשון ווטסון אימון עם קבוצתו החדשה, קליבלנד בראונז. הוא נראה מצוין כמובן, הרי מדובר בקוורטרבק מבריק ומוכשר במיוחד. בדרכו לחדר ההלבשה חיכו לו מאות אוהדים, מבוגרים וילדים, והתנפלו עליו בבקשות לחתימות, עד כדי מצב שבו אנשי הביטחון של הבראונז היו צריכים להתערב.
"זריקה מבחוץ" - המדור של ציפי שמילוביץ
באותו יום גם מת ביל ראסל, ובשפע ההספדים המפוארים שקיבל, עלה שוב ושוב משפט שאמר ראסל עצמו: "אנחנו מעריצים בטיפשות ספורטאים והופכים אותם לגיבורים, כי הם יכולים להכות בכדור או לקלוע לסל. הספורטאים היחידים שעלינו לייחס להם חשיבות מיוחדת הם מי שאפשר להעריך כבני אדם, ולא בגלל היכולות האתלטיות האקראיות שלהם".
5 צפייה בגלריה
ווטסון מצטלם עם אוהד מבוגר באימון
ווטסון מצטלם עם אוהד מבוגר באימון
"אנחנו מעריצים בטיפשות ספורטאים והופכים אותם לגיבורים". ווטסון
(צילום: AP)
הקליפ של המונים מתנפלים באהבה על שחקן פוטבול שעשרות נשים התלוננו כי עשה דברים שנעו בין התחככות בהן עם איבר מינו, דרך פליטה עליהן ללא הסכמתן ועד חדירה אוראלית בכוח - איכשהו הצליח להרגיש אפילו דוחה עוד יותר באותו יום.

"הידיים הכבולות" של השופטת

התלונות הרבות נגד ווטסון מתייחסות לשנים 2022-2021, אז היה הקוורטרבק הפופולרי של יוסטון טקסנס. התובע הכללי ביוסטון כינס שני חברי מושבעים, שהחליטו לא להמליץ על הגשת כתב אישום נגד ווטסון, שהכחיש, ועדיין מכחיש, כי עשה משהו לא בסדר. הוא הגיע להסכמי פשרה עם רוב המתלוננות, והמשיך לחתימה בקליבלנד בראונז על אחד החוזים הגדולים בהיסטוריה של ה-NFL.
5 צפייה בגלריה
דשון ווטסון
דשון ווטסון
הגיע להסכמי פשרה עם רוב המתלוננות, והמשיך לחתימה בקליבלנד. ווטסון במדי יוסטון
(צילום: AP)
הליגה עצמה הייתה חייבת להגיב בצורה כלשהי, וכאן נכנסת ההיסטוריה הארוכה של ה-NFL עם ענישה לא עקבית בתחומים שונים של עבירות משמעת ואתיקה. רק בתחום אחד היא כן עקבית: מכה קטנה על היד לשחקנים שהואשמו בתקיפות מיניות.
במשך שנים חיכו ה-NFL והקומישנר רוג'ר גודל לפעולה של רשויות אכיפת החוק כדי להחליט איך להעניש שחקנים על תקיפות מיניות. השיטה הזו נכשלה ב-2014, כשגודל השעה את ריי רייס, הרץ האחורי של בולטימור, משני משחקים בלבד אחרי שנעצר במהלך פגרת הקיץ בחשד כי הכה את ארוסתו עד אובדן הכרה. שבוע אחרי שהתחילה העונה צץ סרטון שצולם במעלית ותיעד את רייס חובט בארוסתו וגורר את גופה מחוסר ההכרה. הרייבנס חתכו אותו מיד והוא הושעה ללא הגבלת זמן. רייס ערער וחזר לשחק אחרי חודשיים.
גודל שלח אז מכתב לבעלי הליגה שבו הודה כי טעה בעונש הראשוני של רייס, והכריז על עונשים חדשים וסטנדרטיים על אלימות במשפחה ותקיפה מינית - השעיה של שישה משחקים בגין עבירה ראשונה, והשעיה לשנה לפחות בגין עבירה שנייה.
5 צפייה בגלריה
הושעה משני משחקים בלבד אחרי שנעצר בחשד כי הכה את ארוסתו. רייס
הושעה משני משחקים בלבד אחרי שנעצר בחשד כי הכה את ארוסתו. רייס
הושעה משני משחקים בלבד אחרי שנעצר בחשד כי הכה את ארוסתו. רייס
(צילום: AP)
אחרי פרשת רייס החליטה ה-NFL גם להפוך לעצמאית יותר בשיפוט "התנהגות אישית" של שחקנים, ולא להסתמך רק על מבחן ה"האם הוגש כתב אישום פלילי". בהסכם הקיבוצי שעליו חתמה עם השחקנים ב-2020 הוחלט כי שופט מוסכם על הצדדים יקיים דיונים, יבדוק ראיות ויפסוק. אם אחד הצדדים לא מקבל את פסיקתו, הוא יכול לערער, ואז הקומישנר חוזר להיות הפוסק האחרון. לתפקיד הזה מונתה השופטת לשעבר סו רובינסון, והמקרה של ווטסון היה המבחן הגדול הראשון של השיטה החדשה.
ב-NFL ראיינו תריסר מהנשים שהתלוננו נגד ווטסון והציגו ראיות בפני השופטת רובינסון, בדרישה להשעות את הקוורטרבק לשנה ולהטיל עליו קנס של חמישה מיליון דולר. ארגון השחקנים טען כי אין הצדקה להעניש את ווטסון בכלל, כיוון שלא הוגש נגדו כתב אישום.
רובינסון כתבה פסק דין באורך 16 עמודים, שבו הסכימה כי ווטסון "ביצע תקיפה מינית וגרם סכנה אמיתית לבטיחותן ורווחתן של נשים רבות". היא האשימה את שני הצדדים: את ווטסון בעבירות מין ואת הליגה בסטנדרטים קפריזיים. למרות זאת, החליטה להשעות אותו לשישה משחקים בלבד, כי "העונש הנפוץ בליגה על אלימות מגדרית ומינית הוא הרחקה משישה משחקים", והיא "כבולה בסטנדרטים של הוגנות ועקביות".
5 צפייה בגלריה
דשון ווטסון
דשון ווטסון
"ביצע תקיפה מינית וגרם סכנה אמיתית לבטיחותן ורווחתן של נשים רבות". ווטסון
(צילום: AP)

הסטנדרטים הכפולים של ה-NFL

אפשר להבין את רובינסון, שמגיעה מעולם של בתי משפט אמיתיים שבו יש חשיבות לתקדימים, אבל צירוף המלים "הוגנות ועקביות" ביחס ל-NFL פשוט מגוחך. יש שפע דוגמאות לכמה הכל רנדומלי, חוץ מהיחס הסלחני לתוקפים מיניים. בן רות'ליסברגר, הקוורטרבק לשעבר של פיטסבורג סטילרס, הושעה משישה משחקים ב-2010 לאחר שהואשם בתקיפה מינית של סטודנטית בת 20 במועדון לילה בג'ורג'יה. אחרי שלא עמד לדין, השעייתו צומצמה לארבעה משחקים.
טום בריידי הושעה גם הוא מארבעה משחקים בעקבות פרשת ה-Deflategate המפורסמת. רמאות במשחק פוטבול היא אכן מעשה ראוי לעונש, אבל בריידי הורחק רק לשני משחקים פחות משחקן שיש נגדו עשרות תלונות על תקיפה מינית. דיאנדרה הופקינס, הרסיבר של אריזונה קרדינלס, יפסיד את ששת המשחקים הראשונים של העונה הקרובה בגלל הפרת מדיניות הסטרואידים של הליגה. הוא הושעה באפריל לאחר שבדמו נמצאו 0.134% של הסטרואיד Ostarine, מעבר לרף המותר של 0.100%. גם כאן, אותו עונש הרחקה כמו ווטסון.
5 צפייה בגלריה
בדמו נמצאו 0.034% יותר ממה שמותר של הסטרואיד Ostarine, והושעה לשישה משחקים. הופקינס
בדמו נמצאו 0.034% יותר ממה שמותר של הסטרואיד Ostarine, והושעה לשישה משחקים. הופקינס
הפר את מדיניות הסטרואידים של הליגה וקיבל את עותו עונש כמו ווטסון. הופקינס
(צילום:AP)
קלווין רידלי מאטלנטה פלקונס הושעה לכל העונה הקרובה בגלל הימורים על משחקי NFL שלא שיחק בהם. "הימרתי ב-1,500 דולר בסך הכל", צייץ רידלי. "אני יודע שטעיתי, אבל הם הרחיקו אותי לשנה שלמה? LOL". ויש גם את סיפורו של מייקל קנדריקס, ששיחק ב-2018 בסיאטל סיהוקס, והושעה אז משמונה משחקים אחרי שנשלח ליום אחד בכלא בגלל סחר במידע פנים. זה בהחלט לא חוקי וראוי לעונש, אבל שמונה משחקים זה שניים יותר מאדם שתקף מינית 24 נשים.
הליגה ערערה על החלטת השופטת, הליך פורמלי שיחזיר את ההחלטה הסופית לידי הקומישנר גודל, וקשה להאמין שהוא לא ישנה את העונש. זה לא רק הלחץ הציבורי: מוקדם יותר השנה הזהירו תובעים כלליים בשש מדינות את ה-NFL מפני פתיחת חקירה אם הליגה לא תעשה הרבה יותר כדי לטפל בהאשמות על הטרדה של נשים ומיעוטים.
אבל כל עוד העונש נותר על כנו, הניצחון של ווטסון באמת מוחלט. הבראונז החתימו אותו על חוזה מובטח של 230 מיליון דולר לחמש שנים. בציפייה להשעיה ארוכה, נבנתה העסקה כך שחלק גדול מ-46 מיליון הדולר שהוא אמור לקבל העונה הוכנס למענק חתימה, מה שאומר שהוא בכל מקרה יפסיד מעט מאוד כסף. 24 הנשים שבהן פגע? הן לא עניינו את האוהדים שחיכו לווטסון בעיניים כלות בסוף האימון.
פורסם לראשונה: 13:48, 05.08.22