"חלק מחבריי מתים, חלק סוחרים בסמים. בקלות יכולתי ללכת בדרך הלא נכונה, כדורגל הציל את חיי". המונולוג הזה שייך לראפיניה, שחקן הרכש החדש של ברצלונה. בארסה קנתה אותו בלא פחות מ-58 מיליון אירו מלידס, כשהסכום יכול לגדול ל-68 מיליון. די מדהים בהתחשב בעובדה שהוא גדל בשכונה קשה בברזיל, ולא שיחק כדורגל מקצועני עד גיל 18.
רפאל דיאס בלולי נולד ב-1996 בפאבלה בפורטו אלגרה למשפחה ענייה מאוד. הוא יכול היה להצטרף לכנופיה כמו חלק בחבריו ולהתחיל לעסוק בסחר בסמים. אבל כמו שאמר בראיון לפני שנה "לעשות כסף קל זה מסוכן" ובעזרת הוריו ניסה להתמקד בכדורגל. זה לא היה פשוט, כי הוא לא גדל באקדמיה שטיפחה אותו. הוא גדל ברחובות.
5 צפייה בגלריה
ראפיניה
ראפיניה
ראפיניה. מהפאבלות לברצלונה
(צילום: גטי אימג'ס)
ראפיניה שיחק עד גיל 18 בטורנירי "וארזיו". טורנירי כדורגל שמאורגנים על ידי קהילות מקומיות, ולא תמיד משוחקים על דשא. לפעמים על חול ולפעמים על אספלט, איפה שאפשר להקים מגרש מאולתר, ולפעמים אין רשתות לשערים וצריך להביא כדור מהבית, זה כמו המערב הפרוע". האווירה בטורנירים האלה לא נחמדה במיוחד, והרבה פעמים גולשת לאלימות. "שחקנים משחקים כאילו החיים שלהם תלויים בזה", סיפר הקשר החדש של ברצלונה, "והקהל מאיים על החיים שלך". אבל אין מה לדאוג יותר, גם "הבוסים" של הקהילות נמצאים במשחקים ודואגים לשמור על הסדר. הם בדרך כלל חמושים באקדחים ולא יחשבו פעמיים לפני שישלפו אותם. "אם שרדת בטורנירי וארזיו, תוכל לשחק גם בליגות הטובות בעולם. אחרי טורניר כזה, פתאום לשחק באצטדיון מלא ב-90,000 צופים נהיה קטן עליך", סיפר ראפיניה.
אביו ניגן בלהקת סמבה, והוזמן לנגן במסיבת יום הולדת של יליד די מפורסם של פורטו אלגרה, אחד בשם רונאלדיניו. ראפיניה בן ה-7 ניצל את ההזדמנות להכיר את אלילו, ומאז נשאר איתו בקשר. "הוא אמר לי שהוא אוהב איך שאני משחק, איך אפשר להגיב למחמאה כזאת?", אמר. ראפיניה אף הקדיש שער לאימו של רונאלדיניו, שנפטרה בשנה שעברה מקורונה.
5 צפייה בגלריה
רונאלדיניו
רונאלדיניו
רונאלדיניו. האליל של ראפיניה
(צילום: גטי אימג'ס)

פריצה מהירה

בגיל 18, הוא הצליח להגיע למבחנים בגרמיו ואינטרנסיונל, אבל הן דחו אותו בטענה ש"הוא קטן וחלש". מי שקיבלה אותו אליה היא הקבוצה הצנועה אבאי, שנמצאת שש שעות נסיעה מפורטו אלגרה. אחרי שהתקבל לקבוצת הנוער של המועדון נפצע, וכמעט חזר הביתה לשכונה. "אמא שלי אמרה שאני יכול לחזור, אבל בתנאי שיהיה לי מקצוע נורמלי כמו ספר". ראפיניה הצעיר אמר "אין סיכוי שאוותר על הכדורגל" והמשיך להחלים מהפציעה לבדו. הוא חזר להרכב קבוצת הנוער, ולפני שערך אפילו הופעה אחת במדי הקבוצה הבוגרת נרכש ע"י ויטוריה גימארייש הפורטוגלית, עבור ראפיניה זה היה כרטיס היציאה מפורטו אלגרה, והוא לא התכוון לתת להזדמנות לחמוק ממנו.
בפורטוגל הקריירה שלו נסקה במהירות. הוא כבש 18 שערים בעונתו השנייה בוויטוריה, ונרכש על ידי ספורטינג ליסבון ב-6.5 מיליון אירו. בספורטינג הוא הכיר את מי שהוא מכנה "אחיו הגדול", כוכב מנצ'סטר יונייטד היום ברונו פרננדש.
5 צפייה בגלריה
ברונו פרננדש פונה לאוהדים
ברונו פרננדש פונה לאוהדים
ברונו פרננדש. טיפח את ראפיניה
(צילום: רויטרס)
"לפני שהגעתי לאימון הראשון הוא כבר סימס לי שהוא מחכה לי. ידעתי שאני מגיע למועדון הרבה יותר גדול שאני לא מכיר בו אף אחד, אבל ברונו עזר לי להתאקלם. הוא ייעץ לי לאורך כל הדרך. אני לא יודע איפה הייתי בלעדיו, הוא אדם מאוד חכם והעצות שלי תמיד נכונות", סיפר ראפיניה.
ראפיניה המשיך להשתפר וקבוצות גדולות התחילו להביע בו עניין. "אני אוהב לגרום לאנשים ביציע ליהנות, כמו רונאלדיניו". בהרבה מובנים ראפיניה הוא שחקן ברזילאי "של פעם", שאוהב לעשות דריבלים, להעביר שחקנים בין הרגליים ולכבוש שערים יפים. עונה אחת בספורטינג הספיקה, ראן הצרפתית רכשה אותו ב-21 מיליון אירו, והוא סייע לה לסיים בצמרת הליגה הצרפתית ולהגיע לליגת האלופות. ראפיניה ציפה לעבור למועדון פאר, אבל נאלץ "להסתפק" בלידס יונייטד, אז העולה החדשה לפרמיירליג.

5 צפייה בגלריה
ראפיניה בנבחרת ברזיל עם ניימאר
ראפיניה בנבחרת ברזיל עם ניימאר
ראפיניה בנבחרת ברזיל עם ניימאר. "הגשמתי חלום"
(צילום: גטי אימג'ס)
5 צפייה בגלריה
ראפיניה עם ביילסה
ראפיניה עם ביילסה
ראפיניה עם ביילסה. "חייב לו הרבה"
(צילום: גטי אימג'ס)

"אין לי מה ללמד אותו"

"אל תדאג", אמר לו ברונו פרננדש, "הליגה הזאת תתאים לך". "הייתי לחוץ בהתחלה, במיוחד ממרסלו ביילסה", הודה ראפיניה, "אבל ביילסה התגלה כאדם צנוע שמדבר בגובה העיניים. הוא עזר לי להירגע ושיפר אותי ככדורגלן. הוא היה לוקח אותי הצידה באימונים ומסביר מה עשיתי לא טוב ואיך אוכל להשתפר, אני חייב לו הרבה". גם המאמן הארגטינאי החמיא: "אין לי מה ללמד אותו יותר מדי, צריך לתת לו להביע את עצמו באופן חופשי".
בעונת 2020/21 לידס עמדה ביעד ונשארה בפרמייר-ליג, כשראפיניה תורם שישה שערים. באמצע העונה החולפת ביילסה פוטר, אבל ראפיניה המשיך להרשים וסיים את העונה עם 11 שערים. אחרי שש שנים באירופה, הוא הפך לאחד השחקנים המבוקשים ביבשת. כאשר צ'לסי, ברצלונה מנצ'סטר יונייטד וליברפול הביעו בו עניין. תג המחיר הגבוה לא עניין אותן. בסופו של דבר בארסה זכתה בו.
איך ברצלונה מתכוונת לשלם? זאת שאלה שקשה לענות עליה. נשיא ברצלונה ז'ואן לאפורטה טוען בתוקף כי לברצלונה יש משאבים כלכליים, אבל במינהלת הליגה הספרדית טוענים מנגד שברצלונה עדיין שרויה בחובות כבדים. ברצלונה השיגה חוזה עם ספוטיפיי שאמור להכניס לה כ-400 מיליון אירו, אבל זה לא מספיק. ייתכן כי בקרוב נשמע על מכירתו של פרנקי דה יונג למנצ'סטר יונייטד כדי לממן את החתמת ראפיניה, וייתכן שברצלונה סוף חוזרת על טעויות העבר. כך או כך, בעונה הבאה ראפיניה יככב בקאמפ נואו וינסה להמשיך את המורשת של אלילו רונאלדיניו.