המשחק בין ריאל מדריד לאוסאסונה השבוע החל בדקת דומייה לזכר ההרוגים באסון רעידת האדמה בטורקיה ובסוריה. אך השקט הופר במהרה עם קריאות "תמות כבר", "יא בן ****", כלפי הכוכב הברזילאי של הבלאנקוס ויניסיוס, וזאת לא הפעם הראשונה העונה.
הקללות והקריאות הגזעניות לעברו של ויניסיוס כבר הפכו לשגרה העונה בליגה הספרדית. כמעט בכל משחק חוץ של ריאל מדריד, הכוכב כהה העור זוכה ל"טיפול" מהקהל ולפעמים גם מהשחקנים במגרש, שנכנסים בו עם עבירות מכוערות.
4 צפייה בגלריה
ויניסיוס מתעמת עם שחקני מאיורקה
ויניסיוס מתעמת עם שחקני מאיורקה
ויניסיוס מתעמת עם שחקני מאיורקה
(צילום: EPA)
השיא היה לפני חודש, לפני הדרבי מול אתלטיקו מדריד בגביע המלך, התגלתה בובה בדמותו של ויניסיוס כשהיא תלויה מהצוואר מעל גשר. כאשר מעליה היה שלט "מדריד שונאת את ריאל". לפני הדרבי ביניהן בספטמבר האחרון, מאות אוהדי אתלטיקו מדריד שרו מחוץ לאיצטדיון על "ויניסיוס הקוף", אמירה שמלווה אותו כמעט בכל משחק חוץ. הוחלט שלא להעמיד את האוהדים הללו לדין כי "השירה נמשכה מספר שניות ולא פגעה באף אחד". עם זאת, שישה אוהדי אתלטיקו נעצרו בחשד לתליית הבובה של ויניסיוס וההליכים נגדם מתקיימים בימים אלה.
כמובן שלגזענות הזאת נלווים תירוצים כדי שיצדיקו אותה. "אין לו כבוד למשחק, הוא לא דומה לכדורגלן הוגן כמו קארים בנזמה או לוקה מודריץ'. אני בחיים לא אשים אותו ברשימה לידם", אמר קפטן מאיורקה אנטוניו ראייו אחרי שקבוצתו ניצחה 0:1 את ריאל מדריד לפני שבועיים במשחק בו ויניסיוס קיבל טיפול "מיוחד" משחקני מאיורקה - שביצעו עליו עשר עבירות (מתוך 29 שעשו בכל המשחק) והתעמתו איתו בכל הזדמנות אפשרית. "אין לנו משהו נגדו באופן אישי", הכחיש שחקן מאיורקה פבלו מפאו. מאוחר יותר מאמנו חאבייר אגירה סתר הגרסה הזאת.
"מפאו ביקש להתחלף כדי לקבל מהקהל מחיאות כפיים על העבירה שביצע על ויניסיוס", סיפר המאמן. "אני רואה הרבה את ויניסיוס רוקד, מוציא לשון, מתגרה בקהל ולא אוהב את זה, זה חוסר כבוד ליריב. אבל אולי אני מיושן". חלוץ קאדיס איבן אלחו לקח את כל זה צעד אחד קדימה וצייץ אימוג'ים של קוף לצד כאלה של ריקודים לאחר שברזיל הודחה מהמונדיאל. הוא מחק את הציוץ המטופש כעבור כמה דקות ונאלץ להתנצל. אבל המקרה הזה מראה שהגזענות מהיציעים זולגת לתוך המגרש, והבעיה גדולה יותר ממה שחושבים.
4 צפייה בגלריה
ויניסיוס מתעמת עם פבלו מפאו
ויניסיוס מתעמת עם פבלו מפאו
ויניסיוס מתעמת עם פבלו מפאו. "ביקש להתחלף כדי שהקהל יריע לו"
(צילום: רויטרס)
לווינסיוס עצמו נמאס מכל זה, והוא ניסה לגרום לליגה להתעורר. "הגזענות ממשיכה והליגה לא עושה כלום", צייץ בסוף דצמבר אחרי משחק מול ויאדוליד. שם האוהדים לא הסתפקו בקללות גזעניות, אלא גם השליכו לעברו חפצים. נשיא הלה-הליגה חאבייר טאבס מיהר להגיב: "זה לא נכון, אנחנו נלחמים בגזענות כבר שנים. כולנו במאבק הזה ביחד".
אולם אחרי שאירוע רדף אירוע, ו-וינסיוס הפך למטרה בכל מגרש, הלה-ליגה הכריזה בשבוע שעבר על תוכנית חדשה במאבק נגד הגזענות. טבאס פתאום נשמע אחרת. "ברור שיש בעיה ואנחנו חייבים למצוא לה פיתרון", אמר. התוכנית כוללת הצבת משקיפים מטעמה בתוך היציעים, ואיום לסגור אותם אם יהיו קריאו גזעניות. היא פתחה תיבת מייל לאוהדים על מנת שידווחו על קריאות גזעניות ביציע שלהם.
4 צפייה בגלריה
מאמן ריאל מדריד קרלו אנצ'לוטי
מאמן ריאל מדריד קרלו אנצ'לוטי
אנצ'לוטי. "יש בעיית גזענות בספרד"
(Getty Images)

"הורים וילדים שרו ביחד - וינסיוס מת"

במכתב שיצא לכל הקבוצות המקצועניות נכתב כי מינהלת הליגה הספרדית תעזור בהגשת תלונה במשטרה נגד אוהדים שייקרו קריאות גזעניות, ושחקנים יוכלו להתלונן בעילום שם. לפני שלוש שנים, אוהד אספניול שהשתמש בקללות גזעניות נגד אינאקי וויליאמס מאתלטיק בילבאו, נקנס ב-6,000 אירו והורחק לארבע שנים. בנובמבר 2021 נראה אוהד ברצלונה עושה את אותו הדבר לוויניסיוס. על אף שהוא צולם, בסופו של דבר התיק נגדו נסגר והוא חזר למגרשים. אבל אולי יש תקווה, ויאדוליד הודיעה לפני מספר ימים שהיא מצאה את האוהדים שנהמו לווינסיוס, הם הורחקו לשנה שלמה וספגו קנס בגובה 4,000 אירו.
על אף האיומים של הלה-ליגה העובדה שהיא הגדילה את מספר המשקיפים במשחק בין אוסאסונה לריאל מדריד, והקנסות שהוטלו על אוהדי ויאדוליד, זה לא הזיז לאוהדי המארחת אשר המשיכו לקלל את ויניסיוס, ועוד בדקת הדומייה. "במהלך אותה דקה שמעתי אוהד מקלל את ויניסיוס, זה מאוד עצוב", אמר חברו לקבוצה השוער טיבו קורטואה. "הם גם איחלו לו למות, אלה דברים מצערים. כדורגל אמור להיות כיף, בלי השטויות האלה. ראיתי הורים וילדים שרים ביחד - ויניסיוס מת".
4 צפייה בגלריה
טיבו קורטואה שוער ריאל מדריד
טיבו קורטואה שוער ריאל מדריד
יצא להגנת חברו. קורטואה
(צילום: גטי אימג'ס)
מאמנו קרלו אנצ'לוטי הוסיף: "יש בעיית גזענות בכדורגל הספרדי, בעיה שכולנו צריכים לנסות לפתור. אין לזה שום קשר למה שוויניסיוס עושה על המגרש". החלוץ סיכם זאת הכי טוב בעצמו: "יש אנשים שקשה להם לראות ברזילאי שחור מצליח".
גם מאמן ליברפול יורגן קלופ, שיפגוש הערב (22:00) את ריאל מדריד ו-ויניסיוס במשחק הראשון של שמינית גמר ליגת האלופות, יצא להגנת הכוכב. קלופ נשאל האם יש משהו פרובוקטיבי במשחק של ויניסיוס שגורם לאוהדים להגיב כך והתעצבן מעצם השאלה: "אין שום דבר בעולם שיכול להצדיק גזענות, זאת שאלה אבסורדית".
כנראה שהרעש סביב וינסיוס פוגע בו מקצועית. הוא רשם רק שער ובישול אחד בשבעת המשחקים האחרונים. אולם צריך לציין שריאל לא ממש מבריקה העונה בליגה ורחוקה שמונה נקודות מברצלונה הראשונה.
בליגת האלופות, ואת זה אנחנו יודעים טוב מאוד, ריאל מדריד היא קבוצה שונה לגמרי. ויניסיוס כיכב בשלב הבתים עם ארבעה שערים ובישול. הערב מחכה לו כאמור ליברפול, הקבוצה מולה כיכב בגמר בעונה שעברה וכבש את שער הניצחון. הערב באנפילד, רחוק מהצרות בספרד, הוא ינסה לשכוח מהכל ולרקוד על המגרש כמו שהוא אוהב.