אחרי משחק ההכנה האחרון של וושינגטון לקראת העונה שנפתחה לפנות בוקר (הוויזארדס ייצאו לדרך הלילה בטורונטו), דיווחה התקשורת בארה"ב כי הקבוצה מימשה את האופציה לעונה שלישית בחוזה של דני אבדיה – רגע לפני שהוא מתחיל בכלל את השנייה.
זה מהלך שאומר המון. קודם כל מבחינה כספית. בעונה הבאה יגיע שדרוג קל בשכרו, 4.9 מיליון במקום 4.7 (בעונה הרביעית, אם אופציה נוספת תמומש, הסכום אמור לזנק ל-6.2 מיליון, אבל עוד חזון למועד). מעבר לכך, הצעד מגיע בשלב שבו אבדיה חוזר מפציעה של חצי שנה, והתנסה רק מעט במשחקי ההכנה. משמעות הדבר היא שבוושינגטון בונים עליו לאורך זמן, ואוהבים את מה שראו בשנה שעברה ומאז ההחלמה.
3 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
לא יעלה בחמישייה, אבל הציפיות גדלו. דני אבדיה
(צילום: AP)

המאבק על העמדה מספר 3

אין טעם לייחס חשיבות לארבעת משחקי ההכנה של הוויזארדס, שבכולם הפסידו. המאמן חדש (ווס אנסלד ג'וניור), חלו שינויים משמעותיים בסגל ובחמישייה, ובנוסף, הפאוור-פורוורד הקבוע רוי האצ'ימורה לא שיחק בכלל. אבל אפשר ללמוד מהם על הדרך שבה אנסלד מתכוון לפתוח את העונה.
ספנסר דינווידי, שהגיע מברוקלין, תפס את עמדת הרכז של ראסל ווסטברוק, הסופרסטאר בראדלי ביל ימשיך בעמדה מספר 2, ודניאל גאפורד כסנטר. קנטביוס קולדוול-פופ וקייל קוזמה, שחקני הלייקרס בעונה שעברה, פתחו בחמישייה בזמן ההיעדרות של האצ'ימורה ויצרו הרכב נמוך וזריז, אבל נראה שהיפני צפוי לחזור על חשבון קולדוול-פופ. נכון לעכשיו, אחרי שפתח 32 פעמים בחמישייה בעונת הרוקי שלו, אבדיה אמור להיות אחד המחליפים הראשונים.
על פי המסתמן, הדבר לא יפגע בצורה משמעותית בדקות המשחק שלו (23.3 בממוצע בעונה שעברה). הקבוצה אמנם התחזקה בשני שחקנים בעמדה מספר 3 של אבדיה, כשאחד מהם – קוזמה, נכנס ישירות לחמישייה, אבל הרוקי קורי קיספרט מגיע במעמד נמוך יותר מזה של אבדיה, והוא גם נמוך יותר פיזית בשמונה ס"מ, ולא יכול לשמור על אותם שחקנים. היתרון שלו הוא שמדובר בצלף שלשות, נקודת התורפה של הישראלי. אבל כחילוף ישיר וקלאסי לעמדה, אבדיה הוא זה שיועדף ואשר אמור לקבל קרדיט קבוע מהספסל. משם, זה כבר תלוי בו.
3 צפייה בגלריה
קורי קיספרט
קורי קיספרט
קלע שלשות מחונן. קורי קיספרט
(צילום: רויטרס)

לתרגם את ההערכה למספרים טובים

השאלה הגדולה היא כזו: האם עונה דומה לעונת הבכורה היא מה שוושינגטון רוצה וצריכה מאבדיה? זו סוגיה קריטית, בגלל העובדה שזה מה שעשוי לקרות.
המשחק האחרון, הפסד 115:113 לניקס, נתן טעימה בנוגע לאיכויות המוכרות של הישראלי. הוא קיבל מחמאות בזכות השמירה על כוכב ניו-יורק ג'וליוס רנדל (במיוחד לאור העובדה שבעונה שעברה רנדל היה בלתי ניתן לעצירה במשחקים נגד וושינגטון), וגם על יכולתו להוריד כדור לקרקע ולנהל התקפה. זה נשמע לכם מוכר? כנראה בגלל שגם בשנה שעברה שמענו דברים דומים, אבל ראינו מעט מדי מהם על הפרקט. וזו בדיוק המטרה של אבדיה העונה – לתרגם את ההערכה שהוא מקבל למספרים משופרים, כדי שלא יהיה טעם נרכש, אלא הגלידה שכולם מדברים עליה.
השמירה וניהול המשחק לא היו הכל. במשחקים הראשונים אחרי הקאמבק, שוב ראינו קליעה לא יציבה לשלוש, אחוזים בלתי מספקים מהקו, אסיסט אחד או שניים במשחק וכמות יפה של ריבאונדים. מדובר בהעתק די מדויק של מה שהתחיל לעשות בקביעות ממש לפני השבר בקרסול.
זה לא רע בהכרח, אבל יש שני צדדים למטבע. מצד אחד, לא בטוח שאנסלד מתלונן על תרומה כזו. כרגיל, מלך הספסל יהיה דאוויס ברטאנס (מכונת נקודות שזורק שלשות בלי הפסקה), ויש לוושינגטון חמישייה שנייה משופרת לעומת העונה שעברה, עם שחקנים נוספים שיכולים לתרום נקודות. תמיד טוב שיש את הפייטר, הריבאונדר, השומר, האיש שמחבר את השחקנים שנמצאים באותו שלב על הפרקט.
מצד שני, המשכיות בלי התקדמות היא לא מה שקבוצות רוצות לראות משחקן בעונתו השנייה. השילוב של ווסטברוק וביל היה תירוץ נהדר לעובדה שאבדיה לא נגע בכדור בהתקפה, ולא קיבל הזדמנות להראות את כישורי המסירה וניהול המשחק שלו. בהרכב שונה, אי-אפשר יהיה להסתתר מאחורי תירוצים. אנסלד חייב להביא תוצאות מיידיות ולהגיע לפלייאוף, והוא לא ישים במופגן את המפתחות בידיים של אבדיה. אם הישראלי רוצה להבליט את הממד הזה במשחק שלו, הוא חייב לעשות זאת בעצמו.
3 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
השנה אין תירוצים, יצטרך לקחת את המפתחות. דני אבדיה
(צילום: רויטרס)

"חייב להשתמש יותר בקול שלו"

הנה דוגמה מהמשחק האחרון מול הניקס: דני קיבל כדור מחוץ לקשת, ושני שומרים יצאו עליו. הוא עבר אותם בכדרור, חדר לעבר הצבע, וכאשר הסנטר של היריבה התקרב לסגור אותו, הוא שלח מסירה מדויקת לשתי נקודות קלות של ראול נטו החופשי מתחת לסל. מהלכים כאלה אפשריים בחמישייה השנייה, וחייבים לקרות יותר, כדי שאבדיה יוכיח את עצמו לאנסלד ויהיה על המגרש בדקות ההכרעה.
הכדורסל של וושינגטון יהיה מעט שונה העונה בלי הנוכחות של ווסטברוק. נוצרה הזדמנות שונה להריץ מהלכים, במקום להמתין לכדורים בפינות. אבדיה סיפר בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" כי עבד כל הקיץ על הזריקות ושיפר אותן, אבל הצעד הבא שלו ב-NBA לא יהיה כמויות של נקודות, אלא דווקא הצגה לראווה של מה שאנחנו מכירים מהשנים שלו בישראל. כלומר, הפגנת יכולות של רכז מעמדת הפורוורד. אם יצליח לקבע את מעמדו כדבק של החמישייה השנייה, הוא ייצור לעצמו זהות מקצועית נרחבת וחשובה יותר מזו שכבר השיג כשומר מצוין.
זה בדיוק מה שאמר אנסלד אחרי שהעלה לראשונה את אבדיה לפרקט בקדנציה שלו: "הוא חייב להשתמש יותר בקול שלו, וזה יהיה מוטיב חוזר לאורך העונה. אנחנו חייבים לדרבן אותו לעשות את זה". בהזדמנות נוספת אמר: "הדגש הבא עבורו הוא הפיכה למוביל כדור משני, ולפעמים הראשי". והג'נרל-מנג'ר טומי שפרד סיכם: "יש בדני הרבה יותר ממה שהתאפשר לו להראות בעונה שעברה. לפעמים, הדבר הטוב ביותר בעונת רוקי הוא שהיא נגמרת".