באדיבות כאן 11 - המשדר הרשמי של מונדיאל 2022
ארגנטינה כבר לא יכולה להחזיק את עצמה מרוב התרגשות. ביום ראשון היא יכולה לחזור לעמדת אלופת העולם לראשונה מאז 1986, ולמחוק שנים ארוכות של כישלון ובושה – הרי ארגנטינאים צופים בכדורגל בשחור ולבן בלבד.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
והם מרגישים משהו מיוחד שלא קרה מאז 1986. דייגו מראדונה נתן אז טורניר שיא בדרך לזכייה, ו־36 שנים מאוחר יותר, לאו מסי עובר את המונדיאל הטוב בחייו. בעקבות המופע שלו בחצי הגמר, החלטנו לצלול לעבר ולבדוק את הדמיון וההבדלים בין המסלולים של מראדונה ומסי בדרך למשחק המכריע. השאלה היחידה שעוד פתוחה היא התוצאה האחרונה.
8 צפייה בגלריה
ציורים של לאו מסי ושל דייגו מראדונה
ציורים של לאו מסי ושל דייגו מראדונה
מסי כבר לא יחזור למונדיאל נוסף, מראדונה היה בשיא
(צילום: AFP)

איך הגיע לטורניר

הצעיר מול הבוגר
הבדל ענק בין השניים בגלל השלב בקריירה. אנחנו יודעים כבר שמסי בן ה־35 לא יחזור למונדיאל נוסף, והוא גם הצהיר זאת שוב אחרי העלייה לגמר שלשום. זו הזדמנות אחרונה בהחלט אחרי שהתייצב כאחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה, אולי הגדול שבהם. מראדונה היה צעיר בעשר שנים, ואף שהיה ברור שיש כאן כישרון נדיר, בגיל 25 קשה היה להעריך את ההשפעה שעתידה להיות לו על הכדורגל העולמי.
הטורניר נערך בסיומה של עונתו השנייה בנאפולי, בה הכל ביעבע לקראת הזכייה במונדיאל ובאליפות איטליה שהגיעה לאחר מכן, והשאלה רק הייתה מתי זה עומד להתפוצץ. מסי, לעומתו, עבר חצי עונה מעולה בפ.ס.ז', אבל חלק ניכר ממנה היה כבר במחשבה על מה שיקרה במונדיאל האחרון, ההזדמנות שלא תחזור עוד. נקודות גישה שונות מאוד.
8 צפייה בגלריה
אוהדים של נבחרת ארגנטינה עם חולצות של לאו מסי ושל דייגו מראדונה
אוהדים של נבחרת ארגנטינה עם חולצות של לאו מסי ושל דייגו מראדונה
שני הגדולים
(צילום: AFP)

מונדיאלים קודמים

צלקות מן העבר
רבים בארגנטינה חשבו לקראת הטורניר הביתי ב־1978 שמגיע למראדונה בן ה־17 להיכלל בסגל לטורניר - אבל בצוות המקצועי האמינו שעדיין מדובר בשחקן צעיר מדי בשביל האתגר הזה. ארגנטינה המשיכה להנפה, מראדונה נטען במספיק תסכול כדי להגיע למונדיאל 1982 כשחקן מפתח - אבל היה טעון מדי. הוא פתח בכל חמשת המשחקים, הסתפק בצמד ב־1:4 מול הונגריה בשלב הבתים הראשון, וסיים את הטורניר עם כרטיס אדום בהפסד 3:1 לברזיל. הוא לא ידע להתמודד עם האגרסיביות והשמירה האישית, ול־1986 הגיע כשחובת ההוכחה עליו.
עבור מסי ההיבט הזה בולט עוד יותר. הוא עבר ללא הצלחה ארבעה מונדיאלים, החל מתפקידו כילד פלא ועד לקריסות כשם הגדול בנבחרת. עד לקטאר הוא לא כבש במשחק נוקאאוט, ודבקה בו תדמית הסופרסטאר שנעלם במשחקים הגדולים בגביע העולם. למרות זאת הוא זכה בתואר השחקן המצטיין של מונדיאל 2014, אבל עד היום זו נחשבת להחלטה שערורייתית. מסי צבר שערים ומספרים, אבל מעולם לא הפגין לאורך גביע עולם בודד התעלות כמו הפעם.
(צפו: שער "יד האלוהים" של מראדונה ב-1986)
8 צפייה בגלריה
מראדונה
מראדונה
מראדונה
(צילום: gettyimages)

איכות היריבות

דייגו מנצח, בגדול
למרות שזה היה קשה ומלחיץ עבור ארגנטינה, ההגרלה עשתה לה טוב. הגישה הלקויה הובילה להפסד מול סעודיה, יריבה בינונית מאוד; מקסיקו הגיעה עם הסגל החלש ביותר שלה בשנות האלפיים; פולין שיחקה כדורגל איום ולא באמת הטרידה אותה; אוסטרליה בשמינית הגמר הייתה מתנה; באתגר הגדול הראשון, הולנד איכותית אבל בעייתית בהתקפה, זה כמעט נגמר בהדחה; ולמרות החוסן של קרואטיה, היה עדיף לקבל אותה מאשר את ברזיל. ארגנטינה יצאה בזול.
ב־1986, בולגריה ודרום־קוריאה לא היוו סכנה גדולה (אף שהבולגרים היו אז בתקופה מצוינת), אבל גם אלופת העולם המכהנת איטליה חיכתה בבית הזה. אחר כך הגיעו אורוגוואי הקשוחה, אנגליה המעולה ובלגיה בשיאה בחצי הגמר. מערב גרמניה שבגמר הייתה הזוכה כעבור ארבע שנים. מסלול קשה פי כמה מאשר של מסי.
8 צפייה בגלריה
ציורים של לאו מסי ושל דייגו מראדונה
ציורים של לאו מסי ושל דייגו מראדונה
ציורים של לאו מסי ושל דייגו מראדונה
(צילום: רויטרס)

צוות מסייע

תשכחו מהמיתוס
בכל הנוגע לסגל ארגנטינה ב־1986, השנים האחרונות עוסקות בתיקון עוול שהתקבע בתודעה – התדמית של הנבחרת כ"מראדונה וחבורה של נגרים". זה ממש לא היה נכון. הייתה שם חוליית הגנה קשוחה ואינטליגנטית עם הבלמים רוג'רי וחוסה לואיס בראון, לבורוצ'אגה היה טורניר מדהים כולל שער ניצחון בגמר, וחלוץ ריאל מדריד חורחה ולדאנו שיחק לצד מראדונה בהתקפה. היו גם שחקנים פחות מוכשרים. זה נכון לכל אלופה, וזה היה תמהיל די מדויק שאיזן את הצרכים המקצועיים ועבד בשביל מראדונה.
והרי זה מוכר לנו מאוד גם ממסי, העניין של לעבוד עבור הכוכב. ישנם אפילו שני שחקנים – רודריגו דה פול ולאנדרו פארדס – שמוגדרים כשומרי הראש שלו על המגרש. ההבדל הוא בגלובליזציה של הכדורגל, כי כל שחקן בהרכב מוכר היטב, אבל זה לא אומר שבאופן יחסי ה־11 הנוכחיים זוהרים או מוכשרים יותר.
8 צפייה בגלריה
דייגו מראדונה עם לאו מסי
דייגו מראדונה עם לאו מסי
בגיל 35 מסי מציג תכונות שכולם חיכו שיציג מזמן
(צילום: רויטרס)

מנהיגות

שחצנות מול התעוררות
1986 ו־2022 הם הטורנירים הבולטים שלהם בהקשר הזה, אבל בזמן שמראדונה שם חותמת סופית על כך שהוא הבוס של הנבחרת לשנים רבות, עם שחצנות חיובית שמילאה את הסגל כולו בביטחון, את מסי לא ראינו מעולם כמו במונדיאל הנוכחי. התפקיד הראשי שלו כבר מזמן, רק שבגיל 35 הוא פתאום מראה תכונות שרבים חיכו שיציג.
שני רגעים מהותיים מדגישים זאת: אחרי ההפסד המביך לסעודיה, מסי לא נתן לחברים להוריד את הראש ונשא באוטובוס למלון נאום על כך שהם חייבים להמשיך להילחם ולתמוך זה בזה. בארגנטינה מייחסים חשיבות רבה לרגע הזה. וכמובן, לאחר מכן הגיע רבע הגמר מול הולנד, שבו מסי לא נתן לאחרים לנהל את הקרבות, אלא קילל מול המצלמות את לואי ואן חאן, ולא התבייש ללכלך את הידיים ולהיכנס לעימותים.
8 צפייה בגלריה
שלט של דייגו מראדונה שחקן נבחרת ארגנטינה
שלט של דייגו מראדונה שחקן נבחרת ארגנטינה
מה יותר יפה? הדריבל או הבישולים?
(צילום: AP)

רגע איקוני

הדריבל מול הבישול
שני רגעים: שערים אצל האחד, בישולים אצל האחר. מראדונה אחראי לצמד השערים המפורסם בהיסטוריה של המשחק, ברבע הגמר מול אנגליה. שער חוקי פנומנלי ושער פנומנלי באי־חוקיותו, רק שאז, בניגוד להיום, לא היו שופטי מסך. כשחוליאן אלבארס הבקיע שלשום את השער השני של ארגנטינה, מיד היו כאלה שזרקו את שמו של מראדונה. הביצוע של אלבארס לא היה קרוב לכך, אבל גדולת הרגע ההוא של מראדונה מתבטאת היטב בכך שבכל ריצה של שחקן לאורך חצי מגרש, מיד עולים זיכרונות מהשער ההוא, הגדול בתולדות הגביע העולמי, בסמוך לשערורייה הגדולה ביותר, הטעיית השופט עם יד קרובה לראש, שפגעה בכדור ושלחה אותו לרשת.
הרגעים הגדולים של מסי בקטאר הם הבישולים. אם לא יכבוש שער מבריק בגמר הם יהיו הזכורים יותר מכל, ובניגוד למראדונה, פה מדובר בשני משחקים שונים. כדור אחד בין הרגליים של ניית'ן אקה סידר לנהואל מולינה שער מול הולנד. כמה ימים מאוחר יותר הגיע הסיבוב על יושקו גבארדיול בשילוב מסירה לאלבארס. שני הבישולים הגדולים בטורניר שייכים לאותו שחקן.
8 צפייה בגלריה
דייגו מראדונה אחרי הזכייה במונדיאל 1986
דייגו מראדונה אחרי הזכייה במונדיאל 1986
אחרי הזכייה במונדיאל 1986
(צילום: AP)

הרמה בשלב הבתים

פתחו חזק והגבירו
מראדונה ומסי פתחו את הטורניר טוב, אבל זה עדיין כלום לעומת מה שהראו במשחקים הבאים, שבהם מדובר בלהיות או לחדול. כן, ארגנטינה מודל 2022 הפסידה לסעודיה, אבל מבחינת יכולת אישית הפרעוש כבש. לאחר מכן הוא פרץ את ההגנה המקסיקנית עם בעיטה מדויקת מרחוק, אחד השערים הבודדים בטורניר מחוץ לרחבה, ובעיקר נראה חד לאורך כל הדרך.
בהמשך, כאמור, מסי התעצם בזכות בישולים, ואילו מראדונה, שהבקיע רק שער אחד בשלב הבתים, דווקא פתח מדהים בכל הקשור למסירות. הוא בישל פעמיים, לאוסקר רוג'רי וחורחה ולדאנו, במשחק הראשון של ארגנטינה נגד דרום־קוריאה, ושלח עוד הגבהה לראש של חורחה בורוצ'אגה מול בולגריה.
8 צפייה בגלריה
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה
עוד ניצחון אחד. מסי
(צילום: AP)

הרמה בנוקאאוט

כובשים במאני טיים
כולם זוכרים את הצמד מול אנגליה ברבע הגמר – איקוני, אמרנו – אבל הצמד של מראדונה בחצי הגמר מול בלגיה היה גדול בערך באותה מידה. בשער הראשון מראדונה הקפיץ את הכדור בנגיעה מול שלושה יריבים. בשני עבר בין ארבעה. הוא סיים את הטורניר עם חמישה שערים.
זה גם המספר עליו עומד מסי כרגע (כולל שלושה פנדלים), אבל לכל שער בחצי השני של הטורניר הוא הוסיף גם בישול. אחרי שלא כבש אפילו שער אחד בנוקאאוט בארבעת המונדיאלים הקודמים שלו, מסי חגג הפעם בשמינית, ברבע ובחצי. נותר הגמר. מראדונה לא הבקיע במשחק שבסופו הניף את הגביע, אבל היה אחראי לשער הניצחון של בורוצ'אגה עם כדור אדיר ממרכז המגרש שהשאיר את הכובש מול השוער. האם גם מסי יהיה אחראי למהלך שיביא לארגנטינה גביע? את התשובה נקבל ביום ראשון.
פורסם לראשונה: 10:42, 15.12.22