"הוא יכול לעשות הכל", אמר עליו השבוע פפ גווארדיולה. מאמן מנצ'סטר סיטי לא התכוון לארלינג הולאנד, חלוץ שעושה המון דברים, אבל לא הכל. הוא אפילו לא התכוון לקווין דה בריינה, אחד שאולי קרוב יותר לענות להגדרה, לא בטוח. מה שכן בטוח זה שלאחרונה גווארדיולה חוזר ומפמפם את האמירה הזו שוב ושוב, ולפעמים מוסיף – "וכל אחד מהדברים האלה הוא עושה מעולה". פפ מדבר על אילקאי גונדואן.
ג'ון סטונס הפך לחומר בידו היוצרת של המאמן, הולאנד שבר שיא הבקעות בפרמייר־ליג, דה בריינה כבש את שער השוויון בסנטיאגו ברנבאו, אבל אם רוצים לבחור את שחקן מנצ'סטר סיטי שנראה בכושר הטוב ביותר רגע לפני גומלין חצי גמר ליגת האלופות, הערב (22.00) מול ריאל מדריד, התשובה תהיה כנראה גונדואן.
3 צפייה בגלריה
גונדואן
גונדואן
גונדואן חוגג צמד בגודיסון פארק
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)
השער הראשון שלו מבין שניים בגודיסון פארק, במחזור האחרון נגד אברטון, היה מרהיב. הקשר הגרמני עשה תנועה לכיוון השער, בין שני הבלמים, הקפיץ על הירך את הכדור שנמסר אליו, ובחצי סיבוב המשיך מהאוויר פנימה. לאחר מכן גונדואן הבקיע שער נוסף, הפעם בבעיטה חופשית, וגם בישל את השלישי. שבוע קודם לכן הוא הבקיע צמד נוסף, מול לידס, ובין לבין מסר את הכדור לדה בריינה בשער נגד ריאל מדריד. בתוך שבוע אחד הכפיל גונדואן את כמות השערים העונתית שלו בפרמייר־ליג.
זה לא הכל. כמעט בכל משחק אנחנו מקבלים תמונה של השחקנים מתאספים במעגל לשיחת מוטיבציה רגע לפני שריקת הפתיחה. מול לידס נכנסה המצלמה לתוך המעגל והנואם היה גונדואן. "קדימה בחורים, אנחנו צריכים לעבוד היום, לשחק אינטנסיבי עם לחץ גבוה", הוא הכריז בפני עשרת השחקנים האחרים. "הם הולכים להיות עצבניים ואנחנו צריכים לעשות הכל כדי לנצח במשחק הזה, אוקיי? אסור לעשות טעויות, אוקיי? מהרגע הראשון".
באותו משחק, שכאמור גם בו הבקיע גונדואן פעמיים, הוא נדרש לשחק כקשר האחורי ביותר במקומו של רודרי. מול אברטון הוא היה הקשר שנמצא הכי גבוה, שכל הזמן עשה תנועה לתוך הרחבה ומאיים על השער. בעונות קודמות, לפני הגעת הולאנד, ביקש ממנו גווארדיולה לשחק לפעמים כחלוץ מדומה, ממש השחקן הקדמי ביותר של הקבוצה, על קו ההגנה של היריבה. כשאמרו על גונדואן בעבר שהוא יכול לשחק בכל עמדות הקישור (בדורטמונד שיחק מעט גם באגף) לא סיפקו לנו את כל התמונה. המציאות היא כנראה בכל עמדה במגרש.
3 צפייה בגלריה
 אילקאיי גונדואן חוגג
 אילקאיי גונדואן חוגג
גונדואן במדי נבחרת גרמניה. הקהל לא זוכר אותו לטובה
(צילום: גטי אימג'ס)

הנשיא שלו, ארדואן

גונדואן בן ה־32 נולד בגלזנקירשן, למשפחה שהיגרה שני דורות קודם לכן מטורקיה. הוא שיחק שנה במחלקת הנוער של שאלקה, אבל בבוגרים הפך לכוכב דווקא אצל היריבה המרה ביותר שלה, דורטמונד, שם שיחק חמש שנים וגם זכה בדאבל. עונה מאוחר יותר, עדיין בצהוב־שחור, נכלל בנבחרת העונה של הבונדסליגה וגם הגיע לגמר ליגת האלופות.
יורגן קלופ, שאימן אותו בדורטמונד, נהג לומר שהוא "קשר שלם". גונדואן תמיד יודע איפה להיות, לאן לזוז. הוא משקיע המון עבודה ללא הכדור, ויש לו טכניקה גבוהה, אפילו אנדרייטד, גם בבעיטה וגם במסירה. לא סתם הוא בין המובילים בליגה האנגלית בשליחת כדורים מדויקים לשטח מאחורי קו ההגנה, תחום אותו מוביל ברונו פרננדש ממנצ'סטר יונייטד.
לפני שנתיים, לא כולם זוכרים זאת, גונדואן היה בנבחרת העונה של הפרמייר־ליג. אין איש מקצוע שלא מעריך אותו, אם כי לא מעט אנשים בגרמניה לא מחבבים את הקשר, שהיה חלק מסגל הנבחרת גם במונדיאל האחרון. הסיבה לכך היא שבשנת 2018 הלך יחד עם מסוט אוזיל, יליד השכונה שלו ששיחק גם הוא באנגליה באותו זמן, לפגוש את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בזמן שזה ביקר בלונדון. לאחר המפגש קרא גונדואן לארדואן "הנשיא שלי", למרות שהוא, כאמור, בכלל אזרח גרמניה. גונדואן ספג שריקות בוז במשחק הנבחרת שהגיע לאחר מכן.
אז לא כולם אוהבים, אבל בהרבה מקומות מעריצים, כולל בברצלונה. החוזה של גונדואן בסיטי מסתיים בעוד קצת יותר מחודש, וכרגע נראה שהוא לא יישאר שם. אם זה היה תלוי רק בגווארדיולה הוא היה משאיר את גונדואן אצלו בוודאות, ודאי כאשר ישנה אפשרות שגם ברנרדו סילבה יעזוב, אבל הנהלת סיטי מערימה קשיים. סיטי מציעה לגונדואן להישאר לעוד עונה אחת, אבל הקשר רוצה להבטיח לעצמו חוזה ארוך יותר. בקרוב הוא יהפוך לאבא ומטרת המשפחה היא להישאר באותו מקום ליותר מעונה אחת.
3 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
גונדואן יכול להתאים לצ'אבי כמו כפפה ליד
(צילום: Alex Caparros/Getty Images)
ברצלונה מוכנה לספק לגונדואן את מבוקשו. מצבה הכלכלי של אלופת ספרד החדשה ידוע, והיא מנסה קודם כל להחתים שחקנים מבלי לשלם דמי העברה. מקצועית, גונדואן יכול להתאים לצ'אבי כמו כפפה ליד והוא יכול גם, כאמור, לשחק בכמה עמדות. סרחיו בוסקטס עוזב, ולמרות שהקשר האחורי ביותר אינה העמדה הקלאסית שלו גונדואן יכול לסגור את הפינה הזו במשחקים מסוימים. במקביל, צ'אבי יכול לבקש ממנו לעשות דברים בסגנון של פרנקי דה יונג (הנעת כדור, השתחררות מלחץ) וגם של פדרי (כניסה בין קו ההגנה לקו הקישור של היריבה), שהם שחקנים שונים התופסים את מרכז המגרש של ברצלונה.
ניצחון על ריאל מדריד הערב ודאי ידליק יותר את אנשי ברצלונה, אבל אולי גונדואן בכלל יישאר אחרי שיעשה משהו שלא ישאיר לאף אחד בסיטי ברירה. כשפפ נשאל השבוע אם הוא רוצה שההנהלה תעשה הכל כדי להשאיר את גונדואן, הוא ענה במילה אחת, "כן", והמשיך הלאה. יכול להיות שגם גונדואן ימשיך הלאה, ויכול להיות שהוא יעשה זאת עם טרבל.