אחרי פיטוריו מהפועל עכו מהליגה הלאומית לקראת סיום העונה שעברה, מסאי דגו קיבל בין היתר הצעה לאמן את קבוצת הנוער של מכבי ת"א, וכמה ימים לאחר מכן גם את זו של מכבי חיפה. כמי שמתגורר בדירה צנועה בראשל"צ הוא מאס בנסיעות הארוכות צפונה, אולם שיחה עם אחד מחבריו הקרובים שיכנעה אותו כי הימצאות בסביבתו של יעקב שחר עשויה לעשות טוב להמשך הקריירה שלו.
דגו בחר באופציה שהציע לו גל אלברמן, אלא שגם בפנטזיות הגדולות ביותר שלו הוא אפילו לא שיער לאן זה יוביל. מי שעבד לפני כמה שנים כפועל ניקיון במקביל לעבודתו כמאמן נערים בהפועל ת"א, ייכנס לנעליו הענקיות של ברק בכר כמאמן ראשי בקבוצה הגדולה במדינה.
4 צפייה בגלריה
מסאי דגו
מסאי דגו
אתגר לא מוכר. דגו
(צילום: עוז מועלם)
עד לפני שבועיים דגו בכלל לא ידע שבמכבי חיפה עוקבים אחריו במשך מספר שבועות, ושהמנהל המקצועי של המועדון העלה בישיבת הנהלה את האופציה הישראלית. בחיפה לא הזכירו לרגע את רן בן־שמעון, והיחיד מהשוק המקומי שמועמדותו הועלתה היה המאמן שהוליך את נבחרת הנוער למונדיאליטו, אופיר חיים. לזכות דגו פעלה העובדה שהוא כבר מכיר את המערכת.
אחרי מינויו בקבוצת הנוער, בין היתר בעקבות היכרות קרובה עם מי שהפך למנכ"ל המועדון, איציק עובדיה (שדווקא היה מהסקפטיים לגבי מינויו למאמן הקבוצה הבוגרת), הובטח לדגו בעל פה כי ישולב כעוזר מאמן לקראת העונה הבאה. איש לא חשב לרגע שיהפוך לדמות הבכירה על הקווים.
4 צפייה בגלריה
גל אלברמן מסעת מכבי חיפה ליגת האלופות
גל אלברמן מסעת מכבי חיפה ליגת האלופות
פתח את הדרך. אלברמן
(צילום: ראובן כהן)
"כשהחתמנו את מסאי במחלקת הנוער הייתה ראייה עתידית", הסביר אלברמן. "לא חשבנו שיהיה מאמן הבוגרים אחרי עונה אחת, אבל לקחנו בחשבון שבכר וצוותו יעזבו, ורצינו שתהיה לנו אופציה מבית. העבודה שלו במועדון וההיכרות עם סגנון המשחק מתאימות לנו. אני מבין את סימני השאלה, אבל הבחירה וההליך היו ישרים, מושכלים ויסודיים".
דגו נוכח כמעט מדי יום במפגש של כמה כדורגלנים בכירים, בבית הקפה "ברנרד" בראשל"צ. בשולחן הקבוע יושבים, בין היתר, אחד מחבריו הקרובים ביותר, איתי שכטר, וגם אופיר חיים ואבי ריקן, שעזב שלשום את מכבי ת"א. לאף אחד מהם מסאי לא סיפר על הפגישה שאליה זומן עם אלברמן. אפילו לא לאחיו ברוך.

"אני לא הולך להילחם בלבנון"

המנהל המקצועי של מכבי חיפה החליט לזמנו לפני כשבועיים לראיון, שבו נכח גם יעקב שחר. בין השאר הוא נשאל על ראייתו את הכדורגל וההתמודדות עם חדר הלבשה של כוכבים. "תחשוש מתגובות הקהל?", הייתה אחת השאלות. דגו, מעריץ של פפ גווארדיולה, השיב: "ממש לא, אני לא הולך להילחם בלבנון, מאמין בעצמי".
4 צפייה בגלריה
אוהדי סיטי
אוהדי סיטי
דגו מעריץ שלו. פפ גווארדיולה
(צילום: Oli SCARFF / AFP)
אלברמן, שנפגש עם שני מאמנים סרבים וספרדי אחד, כבר ידע מיהו המועמד הישראלי שרצה. "ברגע שהבנו שבכר מועמד לעזוב, כינסנו ישיבת הנהלה בה הצעתי לשקול בחיוב את מינויו של דגו", סיפר המנהל המקצועי. "קיבלנו הצעות רבות מכל רחבי תבל, ראיינתי חלק מהמועמדים, ואחרי תהליך של מספר שבועות התכנסו לישיבת הנהלה נוספת. קיבלנו החלטה להיצמד להמלצתי וללכת על המינוי הזה".
שחר דיבר לאחרונה על רצונו למצוא מאמן רעב להצלחה, כזה שלא נכלל בסבב החילופים הקבוע בכדורגל הישראלי. החיבור של דגו לאג'נדה של המועדון בא לידי ביטוי גם בהשתתפות קבוצת הנוער בשלב הבתים של ליגת האלופות. המאמן,שהשתכר בנוער 16 אלף שקל בחודש וגם קיבל מענק אליפות בסך 20 אלף, יזכה עכשיו להגדלת שכרו פי ארבעה. מסאי בן ה-37, שהגיע מרקע סוציו־אקונומי מתחת לממוצע, מבין שמדובר בצ'אנס חייו.
4 צפייה בגלריה
בעלי מכבי חיפה יעקב שחר
בעלי מכבי חיפה יעקב שחר
חיפש מאמן רעב. שחר
(צילום: ראובן כהן)
מראש, אופציית המאמן הזר הייתה בעדיפות שנייה אצל הבעלים, בעיקר בגלל לקחי העבר במועדון. ההתרחשויות של השנים האחרונות בקריית שלום עשו אף הן את שלהן, וגם לצד הכלכלי היה משקל. דגו ישתכר כ־150 אלף דולר בעונה, פחות ממחצית השכר של בכר. לצד החיסכון בעלויות של צוות שלם מחו"ל, העדיף שחר להעסיק מאמן שניתן לעצב, מה שיגדיל למעשה את הדומיננטיות של אלברמן.
"כמועדון נכשלנו עם המאמנים הזרים. אם אני מסתכל על הקולגות, גם הם לא הצליחו איתם, אז אי־אפשר להתעלם מזה", אמר שחר. "מטבע הדברים, קל לעקוב אחרי שחקנים בכל העולם, יש את האינפורמציה הזו, ואלברמן ניצל אותה על מנת להקפיץ לפה שחקנים שעזרו לנו להגיע לאן שהגענו. מאמן זר היה רוצה מיליונים וחוזה לשלוש שנים עם צוות. את זה ניתן לאלברמן, שיביא שחקנים טובים".

רק האישה שותפה במהלך המתבשל

עוד לפני ההחלטה הסופית, לדגו היה פנצ'ר כשהפסיד בגמר גביע המדינה לנוער מול קריית־שמונה הצנועה. עם זאת, שחר תפס אותו בצאתו מהמגרש ואמר לו: "תרים את הראש, בעשור האחרון לא נהניתי ככה מקבוצת הנוער כמו העונה".
ההיכרות בין אלברמן לדגו ארוכה, הם למדו יחד בקורס המאמנים. המנהל המקצועי של מכבי חיפה סיפר כי עקב אחרי קריירת האימון של דגו, וציין שקבלת ההחלטות שלו לא הייתה טובה כשהלך על אופציות כמעט אבודות מראש במערכות קורסות. הפעם הוא מקבל קבוצה מוכנה לגמרי, כאשר מי שיעזבו לכל היותר אלה מוחמד אבו־פאני ודיא סבע. מנגד צפוי צירופם של היהודים אריק שוראנוב ולורן אברג'ל, ואולי גם של אושר דוידה.
שחר דיבר לאחרונה על רצונו למצוא מאמן רעב להצלחה, כזה שלא נכלל בסבב החילופים הקבוע בכדורגל הישראלי. החיבור של דגו לאג'נדה של המועדון בא לידי ביטוי גם בהשתתפות קבוצת הנוער בשלב הבתים של ליגת האלופות. המאמן,שהשתכר בנוער 16 אלף שקל בחודש וגם קיבל מענק אליפות בסך 20 אלף, יזכה עכשיו להגדלת שכרו פי ארבעה. מסאי בן ה-37, שהגיע מרקע סוציו־אקונומי מתחת לממוצע, מבין שמדובר בצ'אנס חייו
ביום רביעי האחרון בשעות אחה"צ קיבל דגו את הטלפון שייחל לו. למעט אשתו אודליה, איש לא ידע על המהלך המתבשל. "אני חי בחלום, לא יודע איפה אני נמצא", אמר המאמן באותו ערב למקורביו. "גם אם מאמן מהבונדסליגה היה מקבל את הג'וב, זה היה אומר שהוא יצליח? אני מבין את סימני השאלה לגביי, אבל אוכיח את עצמי, אפשר לסמוך עליי".
העובדה שמיד בתום המשחק מול הפועל ירושלים התייצבו שחר, עובדיה ואלברמן למסיבת עיתונאים כדי להסביר את הבחירה בדגו, מעידה על מה שהתרחש בימים האחרונים מאחורי הקלעים. "מה זה ניסיון? תשאלו את רוני לוי, שלקח שלוש אליפויות אחרי קבוצת הנוער, או אריק בנאדו שקפץ מהנוער ועשה עבודה יפה", אמר שחר. "קחו את מה שהיה ב־2002, אחרי שסיימנו את ההופעה שלנו בליגת האלופות עם מאמן נבחרת דגול. היה לנו 11 פור והפסדנו את האליפות, אז לא בהכרח מאמן מנוסה מצליח".
דגו, שבנו מיכאל משחק בילדים של מכבי ת"א, צריך להודות לחבר הקרוב שדחק בו ללכת על אופציית הנוער של הירוקים. עכשיו הוא יצטרך להתמודד עם אתגר לא מוכר, ואיך אמר גורם במכבי חיפה: "לנסות לא להפריע".