יום מוצלח לישראל באצטדיון האתלטיקה: סלאמוויט באיולין-טפרי וחנה מיננקו העפילו לגמר האולימפי. רצת ה-5,000 גם עשתה זאת בסטייל עם שיא ישראלי חדש. באיולין-טפרי סיימה במקום השמיני במקצה המוקדמות הראשון עם זמן טוב של 14:53.43 דקות שהספיק לה כדי לזכות במקום יוקרתי בגמר. התוצאה שקבעה מהווה שיפור משמעותי לשיא הישראלי הקודם (14:59.02) בו החזיקה לונה צ'מטאי.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
באיולין-טפרי לא הצליחה אמנם להעפיל כאחת מחמש הראשונות, אך המקצה השני היה חלש בהרבה, המנצחת בו קבעה תוצאה איטית של 14:55.74 ובאיולין-טפרי הבטיחה את המקום השמיני הכללי. הרצה המהירה ביותר במוקדמות הייתה סיפאן חסאן ההולנדית עם 14:47.89.
6 צפייה בגלריה
סלאמוויט באיולין טפרי
סלאמוויט באיולין טפרי
סלאמוויט באיולין טפרי (בכחול). תוצאה יפה
(צילום: אורן אהרוני)
באיולין-טפרי הגיעה לישראל בעקבות האהבה. ב-2012 הכירה את המרתוניסט מארו טפרי (גם הוא משתתף באולימפיאדת טוקיו) במחנה אימונים במולדתה אתיופיה. הם התחתנו ב-2017, וכעבור שנתיים קיבלה אזרחות ישראלית. הם הפכו בטוקיו לזוג הנשוי הראשון שמייצג את ישראל באותה אולימפיאדה.
באיולין-טפרי היא הרצה הישראלית הראשונה שעולה לגמר אולימפי מאז אסתר רוט-שחמורוב במונטריאול 1976. גמר ה-5,000 ייערך ביום שני ב-15:40.

תוצאת השנה למיננקו

בבור הקפיצות, קיבלנו הופעה טובה מאוד של חנה מיננקו. קופצת המשולשת הישראלית רשמה שלוש קפיצות טובות, שסידרו לה את המקום השמיני בסיכום הכללי וכמובן את המקום בגמר האולימפי.
הישראלית פתחה עם קפיצה למרחק של 14.27 מטר כבר בניסיון הראשון. בניסיון השני היא שיפרה זאת ל-14.35 ובקפיצה האחרונה השיגה את תוצאת השנה שלה, 14.36. אם הייתה קופצת למרחק של 14.40 מטר זה היה מקנה לה העפלה אוטומטית לגמר. סגנית האלופה האולימפית מריו, יולימאר רוחאס, הייתה הקופצת המובילה בזכות 14.77.
זה יהיה הגמר האולימפי השלישי ברציפות של קנייזבה-מיננקו, שנשאה את דגל ישראל בטקס הפתיחה יחד עם השחיין יעקב טומרקין. בלונדון 2012, כשעוד ייצגה את אוקראינה, היא החמיצה במעט את הפודיום כשסיימה במקום הרביעי. גם בריו 2016, אז כבר במדי ישראל, לא הייתה רחוקה ממדליה, אך נאלצה להסתפק במקום החמישי. תחרות הגמר תיערך ביום ראשון בשעה 14:15.
6 צפייה בגלריה
חנה מיננקו
חנה מיננקו
גמר אולימפי למיננקו
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
חנה מיננקו
חנה מיננקו
מיננקו באוויר
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
חנה מיננקו
חנה מיננקו
תוצאת השנה בזמן המתאים
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
חנה מיננקו
חנה מיננקו
(צילום: אורן אהרוני)

וייסמן פספסה במעט

דיאנה ויסמן עשתה הבוקר היסטוריה כשהפכה לאצנית הישראלית הראשונה מאז 1984 שמשתתפת במשחקים האולימפיים. ויסמן השתתפה במקצה האחרון במוקדמות 100 מטר, סיימה בו במקום הרביעי ואף שיפרה בחמש מאיות את תוצאת השנה שלה עם 11.27 שניות. ריצה מצוינת שלה במשחקים האולימפיים הראשונים שלה, אך היא החמיצה בשש מאיות את ההעפלה לחצי הגמר וסיימה במקום ה-23 מתוך 55 משתתפות.
"אני די שמחה, הייתה ריצה מעולה", אמרה ויסמן בסיום הריצה. "לסיים רביעית במקצה שלי זה שמחה גדולה בשבילי, אבל התוצאה פחות טובה. אם התוצאה הייתה יותר טובה יכול להיות שהייתי עולה לחצי הגמר. יש כאן בנות שעלו לשלב הבא, בטופ העולמי, ועשיתי תוצאה טובה יותר מהן. פה אני רואה כמה שאני חזקה, כמה שאני יכולה לעשות תוצאות יותר טובות".
6 צפייה בגלריה
דיאנה ויסמן
דיאנה ויסמן
דיאנה ויסמן
(צילום: אורן אהרוני)

מדליות ראשונות חולקו

מדליית הזהב הראשונה באתלטיקה הולכת לאתיופיה: סלמון בארגה מנצח בריצה ל-10,000 מ' בזמן של 27:43.22 דקות. עד לסיבוב האחרון הרצים המובילים היו עדיין בדבוקה אחת, בארגה ברח, שיאן העולם ג'ושוע צ'פטגיי מאוגנדה ניסה ללחוץ בספרינט בסיום, אבל הסתפק במדליית כסף עם 27:43.63. גם הארד של אוגנדה.
פורסם לראשונה: 13:26, 30.07.21