"ב-1949 הייתי בן 8 כשדודה ג'וזפין קיבלה את מכשיר הטלוויזיה הראשון במשפחה האיטלקית שלנו. בכל יום ראשון, אחרי המיסה בכנסייה, הלכנו כולנו לדודה ג'ו לארוחה גדולה ואז לצפות בניו יורק יאנקיז משחקים בייסבול בטלוויזיה עם המסך העגול, בשחור לבן. הדודים שלי, אבי וסבתא דימנה - שקראנו לה ׳הגנרלית׳, אבל אף פעם לא בפניה - צפו במשחק בסלון. אמא שלי והדודות בישלו במטבח. הסתובבתי בין המטבח לסלון. עדיין לא הייתי ממש אוהד של היאנקיז. אני זוכר את דודה ג'ו מרימה נקניקייה ענקית לפני שזרקה אותה לסיר. היא העיפה בי מבט ואמרה, באיטלקית, שהנקניקייה הזכירה לה את ג'ו דימאג'יו. הדודות שלי צחקו. אמי אמרה, 'ג‘ו-די נושא מחבט גדול'. כולם צחקו חזק יותר. כולם במשפחה שלי אהבו את היאנקיז, אפילו 'הגנרלית' שלא ידעה דבר על בייסבול עד הפעם הראשונה שראתה את היאנקיז בטלוויזיה של דודה ג‘ו. אהבנו את היאנקיז בגלל שהם היו הקבוצה הכי טובה בבייסבול, אבל בעיקר בגלל שהיו להם כל כך הרבה שחקנים איטלקים. דימאג׳יו, ריזוטו, קרוסטי, יוגי ברה. דימאג׳יו היה הגדול ביותר מבחינתנו. ג‘ו-די הגדיר מחדש את הצורה בה אמריקאים הסתכלו על איטלקים. כבר לא היינו מהגרים נמוכים, רועשים, אפלים, שמנוניים וחסרי פנים שהשתייכו למאפיה. ג‘ו-די וחבריו האיטלקים לקבוצה היו אלגנטיים, רכי דיבור, חינניים, צנועים ומנצחים".
כך מתחיל מאמר ארוך ונפלא שפרסם לפני עשר שנים פט ג׳ורדן, עכשיו בן 81, כותב ספורט אמריקאי אדיר, על הקשר העמוק בין שורשיו האיטלקים לאהדתו לניו יורק יאנקיז. המאמר הזה צף פה ושם השבוע אחרי שהוכרזה העסקה בה רכשו היאנקיז עשרה אחוזים מהמניות של מילאן באיטליה. המאמר האישי כל כך מסביר, כבר לפני עשור, מדוע החליטו בעלי קבוצת בייסבול שהיא אחד המותגים הכי אמריקאים שיש, להשקיע בקבוצת כדורגל בליגה האיטלקית.
2 צפייה בגלריה
אלסיו רומאניולי שחקן מילאן
אלסיו רומאניולי שחקן מילאן
שחקני מילאן
(צילום: גטי אימג'ס)

מפגש בין מותגים חזקים

זה כמובן לא רק סנטימנטים, ויותר ויותר אנשי עסקים אמריקאים מגלים בשנים האחרונות את האוצר הכלכלי הטמון בכדורגל האירופי, אבל מרבית ההשקעות האלה הן בקבוצות מהליגה האנגלית. לכן בעסקה של היאנקיז עם מילאן יש גם סנטימנטים ורגשות וקשר למיליוני אמריקאים ממוצא איטלקי, שאולי הפכו עם השנים לאוהדי בייסבול, אבל כדורגל תמיד יהיה האוויר הראשון שהם נושמים בבוקר.
זה מפגש בין שלושה מהמותגים החזקים ביותר בספורט העולמי: הניו יורק יאנקיז, בשיתוף בנק עצמאי מקליפורניה (Main Street Advisors) שלברון ג׳יימס הוא אחד המשקיעים המרכזיים בו, קונים עשרה אחוזים מהמניות של מילאן. עד כמה גדול הבלוקבאסטר הנוצץ הזה? היאנקיז הם גם קבוצת הבייסבול היקרה בעולם, ששוויה מוערך ב-6.81 מיליארד דולר, וגם מועדון הספורט השישי בעולם; מילאן היא קבוצת הכדורגל ה-14 בעולם עם שווי שוק של 1.2 מיליארד דולר; לברון ג'יימס הוא הספורטאי השני המרוויח בעולם ב-2022 (אחרי לאו מסי), עם הכנסה שנתית של121.2 מיליון דולר ושווי כללי של למעלה ממיליארד דולר, שרק גדל בקצב של מיליונים מדי יום.
כל זה קורה אחרי שחברת ההשקעות הגדולה RedBird Capital Partners השתלטה על מילאן לחלוטין. RedBird Capital, שהוקמה רק ב-2014, היא כבר חברת ענק שהולכת בגדול מאוד על מועדוני ספורט. היא מחזיקה בחלקים מבוסטון רד-סוקס וליברפול - בשתיהן יש גם ללברון ג׳יימס מניות. RedBird הם הבעלים הרביעי של מילאן בחמש שנים מאז סוף עידן סילביו ברלוסקוני ב-2017, אבל בניגוד לניסיונות הקודמים, הם נכנסים לקבוצה שזכתה באליפות לראשונה אחרי 11 שנה ונמצאת במומנטום של חזרה לימיה הגדולים.
2 צפייה בגלריה
האל סטיינברנר בעלי ניו יורק יאנקיז
האל סטיינברנר בעלי ניו יורק יאנקיז
ומשפחת סטיינברנר רואה ביאנקיז את הבסיס להתרחבות העסקית שלה, לא את המטרה הסופית. האל סטיינברנר בעלי ניו יורק יאנקיז
(צילום: AP)

ליאנקיז יש היסטוריה ארוכה עם כדורגל

החיבור של היאנקיז לקבוצת כדורגל מגיע ממקום קצת שונה, אבל גם הוא לא לגמרי תופעה חדשה. ליאנקיז יש היסטוריה ארוכה עם הפוטבול בצורתו העגולה. לפני 20 שנה הם נכנסו לשותפות שיווק היסטורית עם מנצ'סטר יונייטד, היום הם מחוברים עסקית למנצ'סטר סיטי, ומשפחת סטיינברנר רואה ביאנקיז את הבסיס להתרחבות העסקית שלה, לא את המטרה הסופית.
העסקה של היאנקיז, שזכו 27 פעמים בוורלד סירייס, עם אלופת איטליה 19 פעמים, כוללת בין היתר שידורי משחקים בארה"ב. למעשה, היא לא הייתה יכולה להתקיים בלי סעיף הטלוויזיה. האמריקאים רואים בשנים האחרונות יותר ויותר משחקי כדורגל מאירופה, והאפקט הכלכלי כמובן עצום. את מחזור הסיום המכריע בפרמייר ליג של העונה החולפת אפשר היה לראות בארה"ב בעשרה ערוצים מקבילים של רשת NBC. זו חתמה בשנה שעברה עם הליגה האנגלית על חוזה לשש שנים תמורת 2.7 מיליארד דולר והתחייבות לשדר לא פחות מ-380 משחקים באנגלית וספרדית.
הכדורגל גם עקף בשנה החולפת את ההוקי קרח, התייצב במקום הרביעי בארה"ב וכבר מאיים על הבייסבול שבמקום השלישי. המונדיאל הקרוב בקטאר צפוי לשבור שיאי רייטינג בארה"ב, והמונדיאל של 2026, שיתקיים בצפון אמריקה, הוא בכלל ביצת זהב שכל התאגידים הגדולים רודפים אחריה.
היאנקיז, מסתבר, פשוט החליטו לקפוץ על העגלה, הם רק מכוונים לליגה שחלק גדול מהקהל שלהם מחובר אליה ברגשות עמוקים. ומה עושה לברון ג'יימס בתוך כל זה? הוא סתם משתלט על העולם חתיכה אחרי חתיכה.
פורסם לראשונה: 20:11, 02.09.22