גולשת סקי? דוגמנית מצליחה? כוכבת רשת? משפיעת אופנה? במקרה של איילין גו, שהפכה בגיל 18 בלבד לסיפור הגדול של אולימפיאדת החורף בבייג'ינג, כל התשובות נכונות. רק שמאתמול היא יכולה להתהדר בטייטל נוסף: הספורטאית הראשונה שהצליחה לשבור את האינטרנט, ועוד בסין. ככה זה כשאת גאוות המדינה שמארחת את המשחקים האולימפיים – והכלי שאיתו אפשר בלי חשש לעשות 'נה' בעין לאמריקאים.
עוד על אולימפיאדת החורף:
והיא עשתה. גו, ילידת סן-פרנסיסקו שבגיל 15 - עם תחילת הצלחתה הגדולה במדי הפסים והכוכבים, החליטה לעבור ולייצג דווקא את סין, מולדתה של אמה, יאן - זכתה במדליית הזהב הראשונה שלה במשחקים - בתרגיל ה"בייג אייר" - והוציאה את סין מדעתה.
9 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
שווה זהב. גו והמדליה הראשונה שלה בבייג'ינג
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
הפכה לסיפור הגדול של אולימפיאדת החורף. איילין גו
(צילום: gettyimages)
"וויבו" (סוג של טוויטר, למי ששואל) - הרשת החברתית היחידה בה מותר לגלוש בסין - קרסה אחרי ש-300 מיליון איש פרסמו במהלך השעה שאחרי הזכייה שלה את ההאשטאג: "גו איילינג (כך, אגב, היא מכונה בפי הסינים) זכתה במדליית זהב". 7 מ-10 הנושאים הכי טרנדים באותה רשת חברתית ביממה האחרונה קשורים לגו בדרך ישירה או עקיפה.
הרשויות בסין, באופן יוצא דופן (ולא מפתיע במיוחד בעצם) מיהרו לברך את גו. "אנו שמחים לשמוע שגו איילינג, ספורטאית מבייג'ינג, זכתה במדליית זהב יקרת ערך עבור משלחת הספורט הסינית והתכבדה בהופעה מושלמת". גם עיריית בייג'ינג והמפלגה הקומוניסטית הסינית פרסמו הודעות בשבחה של גו. ואם זה לא מספיק, הנציגה האמריקאית היחידה בתחרות, דריאן סטיבנס, סיימה במקום ה-11 והלפני אחרון. נוקאאוט מוחלט לארה"ב.
9 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
בראש הפודיום, אתמול. "הרגע המאושר בחיי"
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
(צילום: gettyimages)
אבל בואו ונחזור להתחלה. או יותר נכון, שנתיים אחורה. זה קרה ביוני 2019, ואחרי שניצחה לראשונה בתחרות גביע העולם שנערכה באיטליה. גו, מי שלבשה עד אז בגאווה את מדי ארה"ב, בישרה לכל העולם שהיא עוברת לייצג דווקא את סין.
"ההזדמנות שלי לעורר השראה במיליוני צעירים במקום הולדתה של אימי, במהלך משחקי החורף, היא כזו שמגיעה פעם בחיים. כך אוכל לעזור לקדם את הספורט שאני כל כך אוהבת", כתבה בחשבון האינסטגרם שלה. "לי היו מודלים לחיקוי כשהייתי צעירה, אני רוצה שיהיו כאלו גם לילדות הצעירות בסין".
9 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
כוכבת על, ורק בת 18. גו בפעולה
(צילום: AFP)

הבגידה וההלם

בארה"ב היו בהלם ולא הבינו מדוע אחת הכוכבות הגדולות של הענף בוחרת לעבור דווקא למדינה שמארחת את המשחקים, ובמקביל מואשמת על בסיס יומי בהפרת זכויות אדם. אף אחד לא העלה אז בדעתו "בגידה" שכזו, שהפכה בן רגע לפוליטית וספורטיבית כאחת.
יאן ואיילין גו. האם הודתה ש"יצרה בטעות גולשת מקצוענית"
במדינה שבה נולדה וגדלה גו החליטו על חרם דיפלומטי של משחקי החורף, בגלל מה שהם מגדירים כ"רצח עם נגד המיעוט האויגורי המוסלמי בשיניאנג". בסוף השבוע האחרון, עם פתיחת אולימפיאדת בייג'ינג 2022, העימות בין סין לארה"ב רק גבר. זה קרה בעקבות התייצבותו של מנהיג סין שי ג'ינפינג, לצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על רקע החשש האמריקאי מפלישה רוסית לאוקראינה.
התגובות בארה"ב נגד גו, בעקבות בחירתה לייצג את סין, היו קשות. "זה לא המקום שלי לשפוט, אבל איילין מקליפורניה ולא מסין. ההחלטה שלה נראית אופורטוניסטית", טענה גולשת העבר האמריקאית המצליחה ג'ן הודאק. "היא הפכה לספורטאית שהיא כי גדלה בארה"ב. אני חושבת שהייתה הופכת לגולשת אחרת אילו הייתה גדלה בסין. הצעד שלה גורם לי להיות עצובה. יהיה נחמד לראות את המדליות מגיעות לארה"ב". בינתיים, הן בצד של גו וסין.
9 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
"יש לה המון כישרון ותשוקה לספורט, אבל בסופו של דבר מה שעשה אותה כל-כך טובה זה מוסר העבודה שלה"
(צילום: AFP)
גו עצמה לא הבינה על מה הסערה אז: "אני בסך הכל קופצת באוויר ועושה סלטות. זה דוחף את הגבול האנושי ומחבר בין אנשים". אתמול ניסתה בזהירות ללכת בין הטיפות. במסיבת העיתונאים נשאלה על-ידי כתב מארה"ב האם היא מרגישה אמריקאית או סינית? גו ענתה: "בארה"ב אני מרגישה אמריקאית, בסין - סינית". לאחר מכן ביקשה לדבר רק על ההישג: "זה היה הרגע הכי טוב ומאושר בחיי. אני פשוט לא מאמינה שזה קורה".
האחראית לדרך של גו היא האם הגאה, יאן. היא היגרה לארה"ב בשנות ה־20 לחייה, למדה באוניברסיטת סטנפורד, גידלה את איילין כאם יחידה ועבדה למחייתה כמדריכת סקי ליד אגם טאהו בקליפורניה, שם גם התגוררו השתיים. האם רצתה שלילדה יהיה עיסוק קבוע ורשמה אותה, בגיל 8 בלבד, לבית הספר לסקי. לדבריה, היא "יצרה בטעות גולשת מקצוענית".
9 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
סין בטירוף מוחלט
(צילום: gettyimages)
9 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
(צילום: רויטרס)
גו החלה לזלול תארים ובגיל 15, כאמור, כבר זכתה לראשונה בתחרות במסגרת גביע העולם. אחרי ההודעה על המעבר לסין היא הביאה בדיוק לפני שנה ל"מדינתה החדשה" שלוש מדליות בתחרות ה־X games היוקרתית, שתיים מהן מזהב. אלו היו מדליות הזהב הראשונות אי־פעם שסין זוכה בהן.
"מישהו אמר לי את הנתון הזה, והתחלתי לבכות", סיפרה גו בשנה שעברה. "זה היה עניין ענק בעיניי. זו הייתה הסיבה העיקרית שהחלטתי לגלוש עבור סין. להיות ההשראה לדור חדש של גולשי סקי".

מהשלג לדוגמנות

ההחלטה של גו לא הייתה כמובן שליפה מהמותן. היא נבחנה מכל הכיוונים. כן, ברור שלאם ולבת יש קשר רגשי לסין, אבל בהחלטה הסופית היה גם מרכיב כספי שאי אפשר להתעלם ממנו.
לפי פרסום ב"ניו יורק פוסט", הספונסרים שהחלו להיערם עם ההודעה של גו לעבור לסין – הם אדירים. הרשימה החלקית כוללת את רד בול, קאדילק, אפל ו־ויקטוריה סיקרט, שם היא הוכרזה כפנים החדשות רק בשנה שעברה.
בסין כבר מכנים אותה "נסיכת השלג". בשנתיים האחרונות היא חתמה על עשרים חוזי פרסום, בין השאר עם חברות סיניות מרכזיות כמו "צ'יינה מובייל" ו"בנק אוף צ'יינה", בסכום כולל של כ־2.5 מיליון דולר. התקשורת הסינית טענה כי מדובר בספורטאית המשפיעה והפופולרית ביותר במדינה מאז הכדורסלן האגדי יאו מינג. די היה ללכת ברחובות בייג'ינג בחודש האחרון ולראות את הפנים שלה מרוחות על כמעט כל שלט פרסום בעיר.
אבל עזבו אתכם מכסף, בארה"ב לא אוהבים את ההחלטה גם בגלל שאיבדו את אחת הספורטאיות הבכירות במשלחת שלהם. במשחקי החורף היא מועמדת לזכות בעוד שתי מדליות זהב בקטגוריות חצי צינור (half pipe) ומדרון (Slopestyle).
9 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
"נסיכת הקרח". בסין איילין גו נמצאת בכל פינה
(צילום: רויטרס)
ואם זה לא הספיק, גו – שמדברת סינית שוטפת – נרשמה למכללת סטנפורד האמריקאית ותלמד שם אחרי האולימפיאדה. "זה אולי הדבר שהכי מכעיס את האנשים בארה"ב", נכתב בתקשורת המקומית.
אבל לפני הכל, כמו שהבנתם, גו היא ספורטאית אדירה. הדבר היחיד שהפריע לאימוניה בתקופה האחרונה הוא חוזי הדוגמנות שעליהם חתמה. בחודש שעבר, בין אימון לאימון, הגיע מטוס פרטי לאסוף אותה לפריז, כדי שתדגמן בתצוגת האופנה של לואי ויטון. כמה שבועות לפני כן טסה לשבוע האופנה בניו־יורק. ביום הולדתה ה־18 בילתה ביאכטה בדובאי. שוב, חוזה דוגמנות היה על הפרק.
"יש לה המון כישרון ותשוקה לספורט, אבל בסופו של דבר מה שעשה אותה כל כך טובה זה מוסר העבודה שלה", אמר מאמנה לשעבר, פיטר אוליניק. "היא הראשונה באימון והאחרונה שעוזבת. היא מתחרה במספר אירועים, ואז חוזרת הביתה לרוץ ולהתאמן. זה יוצא דופן".
גם להיות חסר פחד עוזר. "איילין עוקבת אחרי גולשים ומבצעת את התרגילים שלהם", הסביר אלייז'ה טטר, המנהל האתלטי באקדמיית Wy'East Mountain. "היא רגילה להתרסק וזה לא פשוט, במיוחד עבור נשים. לפני כמה קייצים, על הר הוד, היא נפלה וסבלה מזעזוע מוח קשה. זו פציעה שיכולה לגרום לאנשים לפחד. לא איילין. הפחד לא מרתיע אותה".
גו, שזכתה כצפוי לביקורות ברשתות החברתיות מצד גולשים אמריקאים, ביקשה להבהיר אחרי היום הגדול בחייה: "אם אנשים לא מאמינים לי או אוהבים אותי, אז זה ההפסד שלהם. הם לעולם לא יזכו באולימפיאדה, אני כן".