ב-7 באוגוסט 2021 רשמה לינוי אשם היסטוריה בכחול-לבן, כשהפכה לאישה הראשונה שזוכה במדליית זהב אולימפית עבור ישראל. זה היה אחרי גמר דרמטי, כשלבסוף המעמלת האמנותית הקדימה ב-15 מאיות הנקודה את דינה אברינה הרוסייה, המועמדת הראשית לזכייה בתואר.
אברינה הייתה צריכה בתרגיל הסרט - האחרון בתחרות - מעל 24.15 נקודות כדי לעקוף את אשרם, אך למרות תרגיל מצוין לטענת הרוסים - היא קיבלה "רק" 24 נקודות וסיימה שנייה בפער זעום מהישראלית. מאותו רגע, ולמרות שעברה שנה מאז, רוסיה עדיין טוענת כי "נשדדה" וכי הגמר היה "מכור מראש".
4 צפייה בגלריה
אשרם ואברינה
אשרם ואברינה
אשרם ואברינה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
דינה אברינה
דינה אברינה
אברינה דומעת, רגע אחרי הציון האחרון בתרגיל הסרט בטוקיו
(צילום: AFP)
ורה שטאלינה, שאימנה את דינה וארינה אברינה לפני האולימפיאדה, העניקה ראיון נרחב לתקשורת הרוסית והמשיכה לטעון: "זה היה גמור שהוכרע מראש, ולא בגלל היכולת על המשטח. הרכב השופטים שנתן לאשרם את הציון הגבוה בגרנד פרי בישראל, הגיע כמעט בשלמותו גם לטוקיו. 80 אחוז מהשופטים בגרנד פרי בישראל, הכריעו את הכף באולימפיאדה. דינה וארינה אמרו לי, 'השופטים הולכים לקרוע אותנו', והן צדקו".
"גם היום אין לי טענות לאשרם", המשיכה שטאלינה. "היא לא זו שקבעה הכל. היא עבדה קשה, הופיעה נהדר. אין לי ולא הייתה לי שום דעה קדומה על הבחורה הזו. אני מדברת רק על השופטים, הם אלו שעשו דברים לא כשרים".
4 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
"אין לי שום טענות אליה". אשרם
(צילום: AFP)
שטאלינה לא עצרה והסבירה: "היה לי הרושם עוד בתחרות שהם רוצים שלינוי תהפוך לאלופה. תטעה או לא תטעה, היא תנצח. זה גם נראה לי מוזר שבטוקיו לינוי וצוות המאמנים שלה התנהגו אחרת מהרגיל. ידידותי יותר, נוח יותר. ספורטאי מתנהג ככה שהוא בטוח בעצמו ושהכל יהיה בסדר".

אברינה הודתה: "הייתי במצב נפשי ירוד"

כזכור, רוסיה עוד ערערה על התוצאה של אברינה בתרגיל הסרט, אך כמובן הבקשה לא התקבלה ואשרם זכתה בזהב ההיסטורי. מלבד צוות האימון הרוסי, אפילו ולדימיר פוטין זעק כי נעשה עוול לאברינה בגמר.
"השאלה היא מי מנהל את התאחדות ההתעמלות הבינלאומית, והאם תחת הנחייתם השיפוט לא עמד בסטנדרטים של התנועה האולימפית", אמר הנשיא הרוסי לאחר האולימפיאדה עם נשיאת איגוד ההתעמלות הרוסי, אירינה וינר-אוסמנובה, שבעצמה מתחה ביקורת חריפה בעבר על השופטים, ואף אמרה כי המשחקים הפכו לפוליטיים.
4 צפייה בגלריה
דינה אברינה
דינה אברינה
הייתה צריכה טיפול פסיכולוגי אחרי האולימפיאדה. דינה אברינה
(צילום: AFP)
פוטין לא עצר שם, והוסיף: "זה לא מטריד רק את ענף ההתעמלות האמנותית. אנחנו רוצים שהכל יתנהל כמו שצריך בכל ענפי הספורט והארגונים, וגם שהשיפוט יהיה כמו שצריך. בכל זאת, זה לא איזה תרגיל צבאי".
אגב, אתמול - ללא קשר לדברי שטאלינה - העבירה דינה אברינה מכתב הוקרה לווינר-אוסמנובה: "לא ייאמן ששנה עברה מאז האולימפיאדה. זהו זיכרון קשה עבור כולנו, אבל הרבה בזכותך שרדתי את התקופה הזאת מבחינה נפשית".
שטאלינה, באותו ראיון, חשפה כי גם היא וגם אברינה היו צריכות טיפול פסיכולוגי בעקבות האולימפיאדה: "הייתי במצב נפשי ירוד מאוד אחרי טוקיו. שום דבר ממה שקרה לא היה באחריותי, התקלה הייתה של השופטים והם אלה שצריכים להרגיש רע עם עצמם".