עבור רבים המשחק שיפתח ביום ראשון לפנות בוקר (4:00, שעון ישראל) את טורניר הכדורסל בטוקיו לא יהיה אטרקטיבי במיוחד. על הפרקט לא יתרוצצו שחקני נבחרת ארצות הברית או צרפת הנוצצות, אבל בכל זאת תירשם בו אטרקציה מסוימת: צ'כיה, בהדרכת ננו גינזבורג מת"א, מול איראן, מי שנחשבת לאויבת הגדולה ביותר של ישראל.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
דייויד בלאט כבר פגש את איראן עם נבחרת רוסיה בלונדון 2012, וניצח בקלות בדרכו למדליית הארד, אבל לאור השורשים האמריקאיים שלו סביר להניח שהאיראנים העלימו עין מאזרחותו הישראלית. במקרה של גינזבורג זה עשוי להיות קצת יותר מורכב עבורם, ומעלה את השאלה האם הקולגה מהראן שהינטאב ילחץ את ידו בסיום. "מקווה שהחבר'ה מאיראן יופיעו", אומר גינזבורג לקראת המשחק המסקרן. "ברור שזה מיוחד שמאמן ישראלי מדריך נבחרת מול איראן. מקווה רק שהם יעלו לשחק".
4 צפייה בגלריה
ננו גינזבורג
ננו גינזבורג
גינזבורג. עשה לעצמו שם בעולם
(צילום: FIBA Photos)
למרות ההצלחה שלו בצ'כיה לאורך השנים, גינזבורג עדיין נשאר בצל ולא זוכה להערכה מספקת בישראל. אחרי שהוביל את נבחרתו למקום השישי באליפות העולם האחרונה על חשבון נבחרות כמו טורקיה וברזיל, חובב הספורט הממוצע בישראל יתקשה לזהות אותו אם יחלוף מולו ברחוב. הוא גם משלים רשימה יוקרתית ומצומצמת של מאמני כדורסל ישראלים שהדריכו נבחרת באולימפיאדה: רלף קליין עשה את זה עם גרמניה, בלאט עם רוסיה, גינזבורג הוא השלישי. "זה באמת נתון מרגש, ואני מקווה שיהיו עוד ישראלים במעמד הזה", הוא אומר. "הצלחתי להתברג בשורה אחת עם רלף ובלאט, ניצחתי את ריק פיטינו ועוד אגדות כדורסל, אבל אני יודע שבכדורסל הכל זמני".

התפוצצות מול יוון

כמאמן ישראלי, יש התרגשות מיוחדת להדריך מול נבחרת איראן? "אימנתי בעבר נגד קבוצות ערביות ממרוקו או טוניס. ברור שנגד איראן זה משהו מיוחד, שגם מעניין את כולם, בטח בימים כאלו. אולי הם יגדירו אותי כפולני בגלל המוצא. אני נציג הספורט, מאמן את צ'כיה, אבל ישראלי לכל דבר. לא חשבתי שייצא לי לאמן מול נבחרת כמו איראן".
מעבר לאיראן יחכו לגינזבורג וצ'כיה בבית 1 שתי נבחרות מאיימות הרבה יותר: ארה"ב וצרפת. הטורניר האולימפי כולל שלושה בתים בני ארבע נבחרות כל אחת, שתי הראשונות מכל בית פלוס שתי הטובות מבין אלו שסיימו במקום השלישי, יעלו לרבע הגמר.
4 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת איראן
שחקני נבחרת איראן
שחקני נבחרת איראן
(צילום: AP)
גינזבורג מודה: "יש לי בית בעייתי, ככה זה כשאתה משובץ עם ארה"ב שתפרק כל נבחרת ועם צרפת המצוינת. החבר'ה שלי הוכיחו את עצמם בכל פעם מחדש, אנחנו באים להצליח".
גינזבורג מתכוון לכך שאחרי ההצלחה באליפות העולם, הצ'כים זכו בכרטיס לאולימפיאדה דרך טורניר ההזדמנות האחרונה שנערך בקנדה, כשבין היתר עברו את אורגוואי, הדהימו את קנדה המצוינת והביסו את יוון. "התחלנו את הטורניר בקנדה ולא הספקנו להתאמן הרבה, וגם חסרו לנו שני שחקנים מובילים. זה לא נראה טוב באימונים, אבל לאט-לאט זה נתפס. הגיע המשחק נגד אורגוואי ושיחקנו בינוני, כמעט הפסדנו בשנייה האחרונה, אבל אז הגיע המשחק הגדול נגד קנדה.
"לפני המשחק ידענו שזו התמודדות מול שמונה שחקני NBA ולא היו יותר מדי ציפיות. עוד הובלנו בשמונה נקודות 50 שניות לסיום, אבל הם כפו הארכה. הם הובילו בחמש, אבל אז השווינו, כדור אצלנו עם פסק זמן. הכוכב שלנו תומאש סטורנסקי, שמשחק בשיקגו, ביקש שהכדור יהיה אצלו, כאילו הייתי עושה משהו אחר, והוא ניצח. ואז הגיעה ההתפוצצות נגד יוון. הבנתי את גודל העניין רק אחרי שהבטחנו את העלייה".
4 צפייה בגלריה
קווין דוראנט בריו 2016
קווין דוראנט בריו 2016
דוראנט. גינזבורג יפגוש אותו
(צילום: AP)

"אנחנו אלופים בלהשתגע"

מה המעמד של הכדורסל בצ'כיה? "משנות ה-90 לא היו הצלחות גדולות בכדורסל הצ'כי. זה הספורט השלישי במדינה אחרי הוקי קרח וכדורגל. אחרי ההצלחה שלנו באליפות העולם, זה הפך לענף משמעותי יותר. בדומה לישראל יש ליגה לא מספיק חזקה, יש את נימבורק וזהו בעצם. אין הרבה כסף ולכן הטובים עוברים לליגה הספרדית, למשל. אין רוחב של שחקנים, כך שאם מישהו נפצע, אין לי יותר מדי שחקנים לבחור מתוכם".
הצלחת עם נימבורק במפעלים האירופיים, השגת עם צ'כיה מקום שישי באליפות העולם, עכשיו אתה בליגה באוקראינה ועדיין בישראל אתה לא מספיק מוערך. "אני לא מתעסק במה שקורה בארץ, משחקים כדורסל גם מחוץ לישראל. הדבר היחיד שלא עשיתי זה יורוליג. הייתי בכל המפעלים ובנבחרות. זה לא מעסיק אותי כל כך".
כשמאמן ישראלי מצליח בגדול, אין לו את הטירוף להגיע למכבי ת"א? "ממש לא. אני רוצה להיות במקום טוב שאני נהנה לעבוד בו ולא משנה לי איפה זה".
4 צפייה בגלריה
הצ'כים חוגגים
הצ'כים חוגגים
גינזבורג והצ'כים חוגגים את ההעפלה לטוקיו
(צילום: FIBA Photos)
אתה לא מרגיש שהכדורסל הישראלי פיספס אותך? "בארץ יש מספיק מאמנים טובים שיאמנו את הנבחרות. זו שאלה שאצלכם צריכים לשאול. אני כבר 15 שנה מחוץ לישראל. תשאל כל מאמן שהיה באירופה - אם זה פיני גרשון, מולי קצורין, צביקה שרף או שרון דרוקר ודן שמיר - והוא יגיד לך שזו חוויה לאמן שם. כל עוד הם היו יכולים להישאר באירופה, הם היו נשארים. הרי אחרי שני משחקים פה בארץ שאני לא מצליח, אתה מקלף אותי. מה אני צריך את זה?!"
אתה אומר שיש מאמנים ישראלים טובים, בפועל בליגה יש גל של מאמנים זרים. "אני לא חסיד של זה. כמאמן זר שאימן בצ'כיה ועכשיו באוקראינה, רמת המאמנים שם לא הייתה גבוהה, ואז אתה מביא מבחוץ מאמנים שעשו משהו, זה בסדר גמור. אם אתה מביא מאמנים שלא היו ברמות הגבוהות רק כדי לחסוך כסף, זה משהו אחר לגמרי".
כמי שראה מקרוב אילו שחקנים שלחה צ'כיה ל־NBA, מה אתה אומר על פסטיבל דני אבדיה בישראל? "אנחנו מדינה שאוהבת להשתגע, בזה אנחנו אלופים. יש היום אצלנו בצ'כיה את סטורנסקי בשיקגו והיה בעבר את יאן וסלי. אתה חושב שרואים כל היום את המשחקים שלהם? לא, פרופורציות".