לאמונט ג'ייקובס האיטלקי הדהים את העולם ביום ראשון כשהפך לאלוף האולימפי ב-100 מטרים עם תוצאה של 9.80 שניות, אבל יש כאלה שמרימים גבה לנוכח התוצאה הזו. ג'ייקובס רשם שיפור מדהים ביכולתו ורק ב-2020 הצליח לרדת מתחת ל-10 שניות במקצה היוקרתי.
בעיתון האמריקאי וושינגטון פוסט נכתב: "השיפור ביכולת של ג'ייקובס מעורר תהיות. ראינו כבר בעבר איך מקרים כאלה הסתיימו. הוא ראוי לזכות לזיכוי מחמת הספק, אבל ההיסטוריה של הספורט שלו מראה אחרת". האיטלקי הגיע לאולימפיאדה עם שיא אישי של 9.95 שניות. במוקדמות הוא רץ 9.94 שניות, בחצי הגמר שיפר ל-9.84 שניות וכאמור בגמר רשם 9.80 שניות.
2 צפייה בגלריה
למונט ג'ייקובס
למונט ג'ייקובס
לאמונט ג'ייקובס חוגג
(צילום: גטי אימג'ס)
2 צפייה בגלריה
למונט ג'ייקובס
למונט ג'ייקובס
הביא זהב
(צילום: AFP)
יו"ר הוועד האולימפי ג'ובאני מלגו יצא להגנת האלוף שלו: "ההערות הללו מבישות, האתלטים שלנו עוברים בדיקות סימום מקיפות על בסיס יום יומי, וכשאתה מביא הישגים כאלה אז אתה נבדק אפילו יותר בקפדנות. מי שמבקר אותו, עוד יתחרט על האמירות שלו בעתיד. יש אנשים שלא יודעים להפסיד, אני מרחם עליהם".
'ייקובס אף לבש את הנעליים המהפכניות של נייקי, המשפרות את הביצועי הספורטאים. סוד הקסם של הנעל השנויה במחלוקת הוא בשימוש בקצף קל משקל אך חזק המכונה Pebax ובפלטה עשויית סיבי פחמן. השילוב בין השניים יוצר מעין אפקט של קפיץ בריצה, ובפועל הרץ מוציא הרבה פחות אנרגיה בכל צעד. הקצף סופג את האנרגיה שהרץ מוציא עם מגע הנעל בקרקע ומחזיר חלק ממנה. היו רצים שתיארו את החוויה כ"ריצה על טרמפולינה". הדגמים החדשים מצוידים גם ב"ספייקס", מעין שפיצים המאפשרים אחיזה טובה עוד יותר בקרקע והעברה של כוח רב לעבר הרגל הנעה קדימה. למרות שהנעליים שנויות במחלוקת, השימוש בהן אושר רגע לפני האולימפיאדה.
פורסם לראשונה: 20:01, 03.08.21