"את מה שעשיתי בעבר 'הרווחתי ביושר', תמיד יזכרו את זה, אך הגיע הזמן לשנות את התדמית הזו, של השחקן הטוב אבל הבעייתי. אני רוצה להראות לאנשים מי זה ירדן שועה האמיתי. אמרתי לעצמי שאני מפסיק עם השטויות, אין יותר לבעוט כדור בעצבים או לדבר לא יפה כשאני לא פותח בהרכב. הייתי בסחרור.
"הגעתי כילד מבני יהודה לתנאים הכי טובים של מכבי חיפה, ועוד עם תג המחיר הכי גבוה בתולדות המועדון. זה הפך למעמסה עבורי, חשבתי שהכל מגיע לי הכל בגלל הכסף ששילמו עליי. היה לי קשה להתמודד עם זה שלא קיבלתי קרדיט, אבל לא ספרתי אף אחד וקיבלתי סטירה. נקודת השינוי הייתה כשעזבתי, לא רציתי לסיים קריירה כעוד מישהו עם פוטנציאל שלא מומש".
5 צפייה בגלריה
ירדן שועה שחקן בית"ר ירושלים
ירדן שועה שחקן בית"ר ירושלים
בתיאבון
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
שער עיתון ידיעות ספורט, 15.1.2023
שער עיתון ידיעות ספורט, 15.1.2023
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר

להתבגר ולהתגבר

כבר שנים שירדן שועה מככב בכותרות בעיקר בגלל הסתבכויות ועבירות משמעת, ועכשיו הוא סוף-סוף מקבל הכרה בזכות הכישרון שתמיד היה שם. בגיל 23, החלוץ לקח את עצמו בידיים והחליט להתרכז במה שהוא באמת טוב בו: כדורגל נטו. משחקן מוקצה שנבעט מכפר גלים ללהיט הגדול של ליגת העל ולאיש שהחזיר את השמחה לבית"ר ירושלים והרים אותה למעלה.
שועה הגיע לחיפה עם הר של ציפיות אחרי עונת פריצה בבני יהודה, אבל הכל קרס על המגרש ובעיקר מחוצה לו – עד שהגיע הפיצוץ עם מאמנו דאז, מרקו בלבול. זה כבר היסטוריה, השחקן מסתכל קדימה במטרה להמשיך בשיפור ולהראות שהשינוי הוא אמיתי. מלך הבישולים של הליגה, שמנצח על ההתקפה הקטלנית של בית"ר יחד עם דנילו אספרייה ויון ניוקלסקו, יחכה מחר בטדי למכבי ת"א, ורגע לפני המפגש הגדול הוא העניק ראיון ל"ידיעות אחרונות". "ירדן שועה הבין שצריך להתבגר", הוא מדבר על עצמו בגוף שלישי. "צריך להאמין, כל אחד יכול, הכל עניין של רצון. הייתי מאוד ילדותי, לא לקחתי שום דבר ברצינות, וזו הייתה התנהלות לא נכונה".
5 צפייה בגלריה
ירדן שועה שחקן בית"ר ירושלים
ירדן שועה שחקן בית"ר ירושלים
"הבנתי שהקריירה שלי בדרך להתפספס"
(צילום: עוז מועלם)
איפה התחלת להבין שאתה חייב לשנות מסלול? "הבנתי שהקריירה שלי בדרך להתפספס, זה דבר שיכול לקרות במאית שנייה. פחדתי שלא אהיה איפה שרציתי להיות ובסוף אף אחד לא יזכור אותי. לא רציתי להיות במקום הזה, החלטתי לקחת את עצמי בידיים. ההבנה שמכבי חיפה לא רוצה אותי הכניסה אותי למחשבות. כשראיתי שגם בבית"ר לא סומכים עליי או שלא הולך לי במגרש, היה משהו שעורר אותי".
"אין סיכוי שאת הטעויות שעשיתי בעבר כמו ילד טמבל אעשה שוב. אני הפעם רציני וזה לא יחזור, אני מרגיש את הטוב ורוצה להישאר בו"
כנראה הגעת נפוח למכבי חיפה אחרי חצי עונה טובה בבני יהודה. "לא הייתי אומר נפוח, אבל אסור לשכוח שהגעתי ממועדון קטן למקום שיש בו הכל, ולכן התבלבלתי בדרך וזה יכול לקרות לכל אחד. הייתי אמור להיות במקום אחר אחרי המעבר מבני יהודה, אבל לא לקחתי ברצינות את הדברים".
התקופה שלך במכבי חיפה לוותה ביותר כותרות על אירועים מחוץ למגרש מאשר על הביצועים שלך בו. "כשדברים לא הולכים אז הכל על הפנים, והכל קורה הפוך. לא היה לי חיבור למועדון ולמאמן, הרגשתי שהוא לא ספר אותי. זה הוציא ממני את החשק אפילו להתאמן כי ראיתי את ההתנהלות שלו לגביי. חשבתי שאם רכשו אותי בכל כך הרבה כסף, אז מגיע לי לשחק, אבל זה לא קרה ויצר תסכול".
5 צפייה בגלריה
ירדן שועה שחקן בית"ר ירושלים
ירדן שועה שחקן בית"ר ירושלים
"אני כבר יודע להשתלט על העצבים, רגע לפני שהפיוז קופץ"
(צילום: עוז מועלם)

בלי עצבים

איך התמודדת עם הביקורות על התקריות הרבות? "ברור שזה היה מבאס, אבל תמיד האמנתי בעצמי ולא ייחסתי לזה חשיבות. הדחקתי את זה, אמרתי לעצמי שידברו ויגידו מה שהם רוצים, הכל בסדר. דיפדפתי את הפרסומים, שום דבר לא נכנס פנימה. אני כבר יודע להשתלט על העצבים, רגע לפני שהפיוז קופץ".
גם בבית"ר ירושלים הייתה לך תקרית עם המאמן ארווין קומאן, והיו"ר אלי אוחנה הבהיר לך כי אתה בדרך החוצה מהמועדון. "זה היה בתחילת הדרך, אבל מאז יישרנו קו ויצאנו לדרך טובה. במקומות שהייתי בהם חשבתי שהכל מגיע לי ובפועל לא הגיע לי".
גם העונה הנוכחית התחילה בצורה מתוחה, כשרגע לפני אחד האימונים הודעת שאתה לא מגיע מטעמים אישיים ונקנסת ב-12 אלף שקל. "זו דווקא הנקודה שהובילה אותי לשינוי הגדול בבית"ר, חיבור מלא למועדון. היו לי בעיות אישיות בבית שאני לא רוצה לחשוף אותן. אם היו יודעים מה קרה, אפשר היה להבין את ההתנהלות שלי באותה התקופה, פשוט היה לי קשה להתרכז בכדורגל. בבית"ר צדקו שההתנהלות שלי לא הייתה נכונה, ואותה שיחה עם יוסי אבוקסיס וברק אברמוב נתנה לי להרגיש שיש לי גב מהמערכת, שרוצים לעזור לי. זה מה שגרם לי למחויבות ענקית לבית"ר, זו הנקודה שבה הכל השתנה לי בראש לטובת המועדון".
"אותה שיחה עם אבוקסיס ואברמוב גרמה לי להרגיש שיש לי גב מהמערכת . זו הנקודה שבה הכל השתנה לי בראש לטובת בית"ר"
בחודשים האחרונים הפכת לאחד השחקנים שהכי כיף לראות בליגת העל. מה השתנה אצלך? "בכדורגל שום דבר לא השתנה, אלא רק ברמה המנטלית. הרי מה שיש לי ברגליים לא נעלם. אם יש לך את זה, יש לך את זה, השאלה היא מה אתה עושה עם זה. אפשר לקחת את זה למקום הרע שהייתי בו או לקחת את זה למקום הטוב שאני נמצא בו היום ורק אשתפר ממנו. אין סיכוי שאת הטעויות שעשיתי בעבר כמו ילד טמבל אעשה שוב, אני הפעם רציני וזה לא יחזור, אני מרגיש את הטוב ורוצה להישאר בו".
מה זה להיות שחקן מוביל בבית"ר? "זה הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לי. זה דבר הכי טוב שיכול לקרות לכל כדורגלן בארץ. זה קהל אדיר שברגע שאתה עולה למגרש והוא מאחוריך, אתה מרגיש הכי חזק בעולם. אתה צריך לעלות במקומי לטדי כדי להבין את העוצמות שלו".

זה לא אתה, זה אני

התאחדת עם השלישייה מהתקופה בבני יהודה, אבוקסיס, אברמוב וכפיר אדרי. זה המתכון להצלחה? "עם אבוקסיס הייתה לי ההצלחה הטובה ביותר, אבל לא היה לי רע עם מאמנים אחרים. הייתי פחות טוב כי לא הייתי רציני. עכשיו עשיתי שינוי, אכפת לי כמה אני רץ בכל משחק, אני נותן אקסטרה באימונים ובמשחקים".
5 צפייה בגלריה
מאמן בית"ר ירושלים יוסי אבוקסיס
מאמן בית"ר ירושלים יוסי אבוקסיס
אבוקסיס. "איתו הייתה לי ההצלחה הטובה ביותר"
(צילום: עוז מועלם)
מכבי ת"א היא מבחן עוצמה חשוב עבורכם. מסוגלים לנצח? "ברור. בית"ר מגיעה לכל משחק במטרה לנצח, גם מול מכבי ת"א. יש לנו מועדון חזק מאוד וזה יצר אצלי חיבור חזק בכל המובנים. אין פעילות קהילתית שאני לא הראשון להתנדב בה, להגיע לאוהדים פצועים או חולים, פעילות אחים לחיים".
חושב שבעונה עם עשרה בישולים יש לך מקום בנבחרת? "ברור, מאמין שאני אחד הטובים בליגה".
מאמין שעוד תגיע לאירופה? "בוא נגיד שפיספסתי כבר הזדמנות להגיע לשם אחרי שרצו בי. הם ראו את הכותרות בתקופות הפחות טובות שלי, ולכן ויתרו. המטרה היא להגיע לאירופה, החלום הוא ספרד".