מונס דאבור יפסח בשבת הקרובה על חדר ההלבשה שהוא מורגל אליו באצטדיון הפריזירו בהופנהיים, יייכנס לזה של הקבוצה האורחת, וילבש את מדי נבחרת ישראל לקראת מפגש הידידות עם גרמניה. זה יהיה עבורו ציון דרך פיקנטי, כשותף בכיר לעונה נפלאה של קבוצה המייצגת יישוב כפרי בן אלפי תושבים בלבד, ונאבקת על הכרטיס לליגת האלופות.
דאבור הוא אחד משתי ההעברות הגדולות ביותר בהיסטוריה של הופנהיים, אליה הגיע לפני כשנתיים וחצי מסביליה תמורת עשרה מיליון יורו. החלוץ מנצרת שיחגוג בעוד חודשיים את יום הולדתו ה־30, ממשיך להרשים כלגיונר ועוד באחת משלוש הליגות הבכירות באירופה.
5 צפייה בגלריה
מונס דאבור
מונס דאבור
מונס דאבור. יגיע לאצטדיון שלו כאורח
(צילום: EPA)
העיסוק התקשורתי סביבו בארץ התנהל בעיקר בעקבות הפוסט שפרסם באינסטגרם, במהלך המהומות בהר הבית אשתקד. "אלוהים יתחשבן עם עושי העוולה" כתב אז דאבור וקומם רבים, כולל כמה מחבריו לנבחרת. בהתאחדות מיהרו לנזוף בחלוץ, שטען כי דבריו הוצאו מהקשרם ושבסך הכל מחה נגד אלימות כלפי אזרחים חפים מפשע, ביניהם קרוב משפחתו. זה לא ממש עזר.
אחרי שנגרע ממשחקי ידידות של הנבחרת, הוא הוחזר לסגל בהליך שכלל שתי התנצלויות/הבהרות, ושיחה עם חבריו לחדר ההלבשה. ביציעים לא כולם סלחו, ובמשחק הנבחרת הושמעו לעברו קריאות בוז בכל פעם שנגע בכדור. גם כשכבש. בראיון לאתר הרשמי של הופנהיים בינואר האחרון, הוא אמר: "הייתי קרוב מאוד לפרישה מהנבחרת, אבל כל הקבוצה והצוות המקצועי תמכו בי ושכנעו אותי להישאר".
5 צפייה בגלריה
דאבור ונאתכו
דאבור ונאתכו
"שוכנעתי להישאר בנבחרת"
(צילום: אורן אהרוני)

הלגיונר מס' 1

בהתחשב ברמת היריבות שהוא פוגש מדי שבוע, דאבור הוא ללא ספק הלגיונר הבכיר של הכדורגל הישראלי. העונה הוא כבר עם שלושה שערים וחמישה בישולים, אחרי שהגיע לשיא עונתי במספר הדקות בבונדסליגה (1003), כולל 13 משחקים בהרכב. פתיחת העונה שלו הייתה גרועה, והושפעה כנראה מההתמודדות הקשה עם תגובות של חלק מהקהל הישראלי במשחקי הנבחרת. גם חילופי המאמנים בקבוצה עשו את שלהם, כשלתפקיד מונה סבסטיאן הנס הצעיר (39) - בנו של דיטר ואחיינו של אולי, שניים מהשמות הגדולים בהיסטוריה של באיירן מינכן ונבחרת גרמניה.
רק אחרי שהנס החליט לשנות את שיטת המשחק, שכללה שני חלוצים, נכנס דאבור לעניינים ובתקופה מסוימת הפך לאחד משחקני ההכרעה המשמעותיים בקבוצה. לפני כן הוא קיבל הצעות מקבוצות בגרמניה ובספרד, אבל העדיף להישאר בהופנהיים. "היו לי חודשים־שלושה קשוחים בתחילת העונה", סיפר בראיון לאתר המועדון, אחרי שלא שותף כלל בחמישה משחקים. "לשבת 90 דקות על הספסל בידיעה שאני לא יכול לעזור, זו לא הרגשה טובה. יש אצלנו תחרות גדולה על ההרכב, במיוחד בהתקפה. זה קרה לי בעבר וידעתי להסתדר. עבודה קשה משתלמת, זה המסר שלי".
5 צפייה בגלריה
סבסטיאן הנס
סבסטיאן הנס
סבסטיאן הנס. מאמין בדאבור
(צילום: גטי אימג'ס)
לפחות עד ארבעת המשחקים האחרונים, בהם כמות הדקות שלו שוב ירדה, הוא הצליח לחזור לעצמו. ההחלמה מהקורונה, היעדר פציעות תכופות והיכולת החלשה של הכוכב הקרואטי אנדריי קראמריץ', החזירו אותו לעניינים.הנס הפך את ההתקפה של הופנהיים לאחת מחמש הטובות בגרמניה - 49 כיבושים, 16 אחוז מהם הושגו במעורבות של דאבור. בשנתיים הראשונות שלו בגרמניה הבקיע החלוץ הישראלי ארבעה שערים בכל עונה, עכשיו יש לו שלושה – כולם נגד קבוצות צמרת.
הוא כבש נגד דורטמונד, לייפציג ולברקוזן (בבעיטה עם העקב), לצד שני שערים בגביע מול קלן וקיל. זה כמובן רחוק מאוד מהמספרים שהשיג בליגה האוסטרית (44 שערים במדי זלצבורג), בה שיחק לצד הנורווגי ארלינג הולאנד שמככב העונה בגרמניה. הופנהיים אמנם איבדה מעט גובה לאחרונה, אבל עדיין מדורגת במקום השישי, במרחק ארבע נקודות מהמקום השלישי ונקודה אחת בלבד מהמטרה העיקרית שלה העונה - ליגת האלופות.
5 צפייה בגלריה
מונס דאבור נוגח
מונס דאבור נוגח
המטרה להגיע לליגת האלופות
(צילום: גטי אימג'ס)

כבר הכניע את נוייר

ללא ערן זהבי ושון וייסמן, שלא יגיעו לשני משחקי הידידות מול גרמניה ורומניה, החוד הלאומי מבוסס קודם כל על דאבור. עם כל הכבוד לדין דוד ותאי בריבו, חלוץ הופנהיים כבר רגיל לרמות האלה, והוביל את הנבחרת גם בתקופה שבה זהבי פרש ממנה. ברשימת השוערים שהכניע בליגה הגרמנית נמצא גם מנואל נוייר, שעדיין לא ברור אם יועדף בשבת על פני שוער ברצלונה, מארק אנדרה טר־שטגן. אבל מספיק לבחון את שווי השחקנים בשתי הנבחרות על מנת להמחיש עוד יותר את גודל האתגר המצפה לשחקנים מישראל.
825 מיליון יורו, זהו שווי השוק הכולל של נבחרת גרמניה, לעומת 43 מיליון של הנבחרת הישראלית. 41 אחוז מתוך הסכום הזה שייכים למנור סולומון. ממוצע השווי של שחקן בסגל שלנו עומד על 1.76 מיליון יורו (בעיקר בזכות סולומון ודאבור), לעומת 31 מיליון לשחקן אצל הגרמנים.
המניה של דאבור בירידה. רק לפני שנתיים הגיע שווי השוק שלו ל־15 מיליון יורו, הסכום ששילמה עבורו סביליה לזלצבורג, והיום הוא מוערך בשישה מיליון. אולם עדיין מדובר באחד משני שחקני הנבחרת היקרים ביותר (שוויו של סולומון מוערך ב־18 מיליון יורו). רק לצורך הפרופורציות, השחקן בעל שווי השוק הגבוה ביותר אצל הגרמנים הוא ג'ושוע קימיך בן ה־27 מבאיירן מינכן, שעל־פי אתר "טרנספרמרקט" מוערך ב־85 מיליון יורו.
5 צפייה בגלריה
ג'ושוע קימיך
ג'ושוע קימיך
ג'ושוע קימיך. שווה יותר מכל נבחרת ישראל, ביחד
(צילום: AP)
בחודשים האחרונים הפך דאבור לאבא, ואשתו פאתן השלימה את לימודי הרפואה שלה בבודפשט. הוא עצמו היה אחד משני הכובשים המצטיינים בקמפיין האחרון של הנבחרת, אחרי זהבי כמובן, עם שישה שערים.
בין ההצלחה בהופנהיים לחזרה הטעונה למדים הלאומיים, הוא אחד השחקנים האיכותיים בעולם במשחק המחשב פיפ"א, ואף מפעיל אקדמיה בתחום. בשבת, מול אחת הנבחרות הטובות בעולם, הוא ינסה להזכיר לכולם שיש לו עדיין מה להציע גם בטופ העולמי, בדבר האמיתי.