הלחלוחית בקצה עינו של אסף יסעור, כשעמד אתמול לפנות בוקר על ראש הפודיום בעיירה וורקרוז שבמקסיקו - עם מדליית הזהב באליפות העולם, אמרה הכל. זה היה מרשים, אינטנסיבי, אבל בעיקר מרגש.
שנתיים אחרי שראה בטלוויזיה את המשחקים הפראלימפיים בטוקיו, הלוחם הישראלי הבטיח אתמול את הכרטיס לאלו בפריז 2024. שנתיים של עבודה קשה השתלמו. המסע לעבר החלום הושלם. ואין יותר מתוק לעשות זאת מאשר כשאתה מתהדר בתואר אלוף העולם בטאקוונדו פראלימפי, בפעם השנייה ברציפות.
6 צפייה בגלריה
אסף יסעור
אסף יסעור
הישג מרשים. יסעור
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
יסעור ומדליית הזהב באליפות העולם
יסעור ומדליית הזהב באליפות העולם
יסעור ומדליית הזהב באליפות העולם
(צילום: דניס סקרטוב, איגוד הטאקוונדו בישראל)
יסעור עשה זאת הודות ליום קרבות פשוט מושלם. בקרב על התואר השיג 8:13 על שיאנג וון שיאו מטייוואן, שהדיח מוקדם יותר את המדורג 1 בעולם והיריב הגדול ביותר של יסעור בתקופה האחרונה, עלי אוזקאן הטורקי. בעקבות הזכייה המרשימה, יסעור אף צפוי לשוב לפסגת הדירוג העולמי.
"אסף בא ביום מעולה מבחינה מנטלית, עבד משוחרר ומצד שני היה אגרסיבי, בא נחוש לנצח והראה את היכולות שלו", החמיא לו מאמנו, יחיעם שרעבי, האיש שעובד צמוד עם אסף מגיל צעיר ונמצא לצידו מהרגע הראשון. "אסף אלוף עולם פעמיים ברציפות והוא תמיד הפייבוריט - מול כל יריב - כשהוא מציג את היכולת שלו. כשאסף לא עובד - הוא יכול להפסיד לכל אחד. מנגד, כשהוא ביום הרגיל שלו - הוא מנצח את כולם".
6 צפייה בגלריה
אסף יסעור
אסף יסעור
"כשהוא ביום הרגיל שלו - הוא מנצח את כולם". יסעור
(צילום: עוז מועלם)

עבודה קשה

ואכן, בשנתיים האחרונות, מאז סיום המשחקים ההם בטוקיו ועד אתמול במקסיקו - יסעור בעיקר עבד קשה. זה היה מסע ארוך ומאתגר. כבר בדצמבר 2021 הוא הוכתר לאלוף העולם בפעם הראשונה. אז זה עוד נחשב מפתיע, אבל מאז אין כמעט תחרות שהוא לא עולה בה על הפודיום.
רגע מכונן נוסף היה בדיוק לפני שנה - בספטמבר 2022 - כשזכה בגראנד פרי פריז, אחת התחרויות הכי חשובות בסבב. כעבור חודש הוסיף זהב בגראנד פרי מנצ'סטר וכעבור חודש נוסף הסתפק בארד בגראנד פרי ריאד, אבל גם רשם ציון דרך יוצא דופן: הספורטאי הישראלי הראשון, גבר או אישה, שזוכה במדליה על אדמת סעודיה.
6 צפייה בגלריה
אסף יסעור
אסף יסעור
האיש שהיה לצד יסעור מהרגע הראשון. מימין: המאמן יחיעם שרעבי
(צילום: דניס סקרטוב, איגוד הטאקוונדו בישראל)
"המאמן שלי ואני תמיד דיברנו שאם אביא את עצמי לקרב, אוציא את המיטב והדברים יפעלו לפי התוכנית - יהיה קשה מאוד לעצור אותי", סיפר יסעור בשנה שעברה ל-ynet. "לא משנה איזה ספורטאי יעמוד מולי, אבל פה זו לא החוכמה. מה שהייתי צריך לעבוד עליו זה כאשר הדברים לא עובדים לפי התוכנית ולא מסתדרים כמו שרציתי, איך מפה הופכים את זה. איך אני מצליח לנצח ולהפוך את הקרב כשהוא לא מתפתח כמו שתכננתי והשליטה לא בידי. העבודה היא המון מנטלית, ולא רק ברכיב הפיזי".
ויסעור עבד בדיוק על הדברים הללו. השנה הנוכחית היא בינתיים לא פחות ממופלאה. מדליות זהב בגראנד סלאם פריז ואיסטנבול, כסף במשחקים האירופיים (שמוכרים גם כאליפות אירופה) לפני חודש וכעת הזהב העולמי.
"הוא מסומן כתקווה ישראלית למדליה גם באולימפיאדת פריז, חד וחלק", סיפרה מנכ"לית האיגוד נועה שמידע. "השאיפה היא כמובן מדליית זהב, והוא חולם על זה יותר מכולנו. הוא האור של הנבחרת, האופטימי, זה שיודע תמיד לכוון לרגע הכי חשוב שיש".
6 צפייה בגלריה
אסף יסעור
אסף יסעור
מסומן כתקווה למדליה פראלימפית בפריז
(צילום: דניס סקרטוב, איגוד הטאקוונדו בישראל)
ויסעור עובד קשה כדי להשיג זאת, בטח בשנתיים האחרונות. חמישה אימונים בשבוע, שניים בכל יום, הכל בתנאי פנימייה במרכז הטאקוונדו של הנבחרת ברמלה. השיפור הגדול ביכולתו נובע גם מההחלטה התקדימית של שמידע והאיגוד, שעורכים אימונים משותפים לספורטאים הפראלימפיים והאולימפיים יחד. יסעור ואבישג סמברג על אותו מזרן, למשל.
"זה יתרון גדול, לא חושבת שיש עוד דבר כזה בעולם", מתמוגגת שמידע. "סביבה מקצוענית לחלוטין. הם רואים את המשפחות בסופי שבוע ועובדים קשה".

"החלומות הם רק על העתיד"

סיפורו של יסעור, כפי שכולם יודעים, ריגש מדינה שלמה. הוא איבד את שתי ידיו שבוע לפני שחגג את בר המצווה כאשר התחשמל מכבל מתח גבוה בעת ששיחק עם חבריו וניסה לחלץ כדור שנתקע בחדר החשמל. לאחר מכן עבר תקופה קשה של אשפוזים בבית החולים שיבא, טיפולי פיזיותרפיה והכנה לפרוטזות. המגבלה שממנה סבל יסעור לא שינתה אפילו במעט את אהבתו לספורט. להפך.
6 צפייה בגלריה
אסף יסעור
אסף יסעור
מנצח בלי הפסקה
(צילום: ההתאחדות לספורט נכים)
תחילה התאמן בהישרדות ובהגנה עצמית אצל המאמן רן שטיינברג. הוא כתב בפוסט מרגש ששאיפתו הגדולה היא להיות אלוף אולימפי. מאמן הנבחרת, יחיעם שרעבי, שקרא את הפוסט, יצר איתו קשר והזמין אותו להתאמן. גם שטיינברג המליץ ליסעור לעבור לטאקוונדו, והילד נענה להזמנה. מאז הוא, כמו שהבנתם, לא עוצר לרגע. וגם לא ממש חושב על הפציעה הקשה ההיא.
"תמיד מרגע הפציעה, החלומות הם רק על העתיד, על המטרות שאני רוצה להשיג", הסביר לאחרונה. "לא התעסקתי לרגע אחד במה שקרה. כמובן שזה משהו שאני מדבר עליו, אני עושה הרצאות על אותו יום, אבל המחשבות בלילה, בעיקר לפני תחרויות, זה שאני מדמיין את עצמי על הפודיום. אני מקבל את מה שקרה באהבה ומנסה להפוך את ההזדמנות הזו למשהו מדהים". ומדליית הזהב הנוכחית היא לא פחות ממדהימה.