על רקע המצב הביטחוני הקשה ומלחמת "חרבות ברזל", וכשהליגות בארץ מושבתות יותר מחודש, נבחרת ישראל תתארח ביום ראשון הקרוב אצל קוסובו, במסגרת מוקדמות יורו 2024. מדובר במשחק הראשון מתוך סדרה של ארבעה משחקים בעשרה ימים, בסיומה היא עשויה לעשות את מה שנראה עד לא מזמן כבלתי ייאמן: לעלות לטורניר גדול לראשונה זה 53 שנה, מאז מקסיקו 1970.
שלושה ימים לאחר משחק החוץ בפרישטינה "תארח" ישראל בהונגריה את שווייץ, בשבת הבאה (18.11) היא תפגוש - גם כן באצטדיון "פאנצ'ו" המרוחק 45 ק"מ מבודפשט - את רומניה, וכעבור שלושה ימים נוספים (21.11) תסיים במשחק חוץ נגד אנדורה. כמעט חצי קמפיין מתנקז לעשרה ימים אינטנסיביים. השאלה הגדולה: האם דווקא בתקופה קשה כזו יצליחו הכחולים-לבנים להעפיל לאליפות אירופה ולשמח מעט את המדינה?
4 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל גבי קניקובסקי, מיגל ויטור, דור פרץ, שגיב יחזקאל, אופיר דוידזאדה
שחקני נבחרת ישראל גבי קניקובסקי, מיגל ויטור, דור פרץ, שגיב יחזקאל, אופיר דוידזאדה
יחגגו גם בסיום סדרת המשחקים הקרובים? שחקני נבחרת ישראל
(צילום: עוז מועלם)

מה עשינו עד עכשיו?

ישראל פתחה את הקמפיין ב-25 במרץ 2023 עם 1:1 מאכזב בבית נגד קוסובו. האורחת עלתה ליתרון 0:1 בבלומפילד, ושער שוויון של דור פרץ חילץ לכחולים-לבנים נקודה. שלושה ימים לאחר מכן חזרה החבורה של אלון חזן עם תבוסה 3:0 כואבת משווייץ ונקודה בודדת משני המשחקים הראשונים במוקדמות.
בחלון הנבחרות שלאחר מכן, שהתקיים ביוני, שוב לא הציגה ישראל יכולת משכנעת – בלשון המעטה – בשני המשחקים נגד בלארוס ואנדורה, אבל הפעם התוצאות היו שונות. הבלארוסים עלו ליתרון מוקדם, אך שערים מאוחרים של שון וייסמן (פנדל מדויק בדקה ה-85) ואוסקר גלוך, שכבש ישירות מדגל הקרן בתוך תוספת הזמן, השיגו ניצחון בכורה לחזן – 1:2. גם התצוגה במפגש עם האנדורים, שנערך בטדי, לא הייתה מרשימה, אך זה הספיק ל-1:2 נוסף ו-6 נקודות משני המשחקים בחלון.
4 צפייה בגלריה
דור פרץ חוגג
דור פרץ חוגג
הציל את ישראל מהפסד ביתי נגד קוסובו בפתיחת הקמפיין. דור פרץ חוגג
(צילום: AFP)
המשחק שפתח את צמד המשחקים של חודש ספטמבר סומן מראש כמשחק המפתח של ישראל בבית. הכחולים-לבנים התארחו אצל רומניה, היריבה הישירה על המקום השני, וסיימו ב-1:1. השחקנים של חזן נראו אנמיים במחצית הראשונה, וטעות של עומרי גלזר איפשרה לדניס אליבק לכבוש בדקה ה-27 לזכות המארחת. עם זאת, במחצית השנייה ישראל הציגה את הכדורגל הטוב ביותר שלה בקמפיין, הצליחה להשוות מרגליו של גלוך, והייתה צריכה אפילו לצאת עם שלוש הנקודות. במשחק שלאחר מכן, נגד בלארוס, חזרה ישראל לדשדש מבחינת היכולת, אך שער דרמטי של גבי קניקובסקי בתוספת הזמן סידר לה 0:1 יקר והשאיר אותה חזק בתמונת העלייה.
ערן זהבי לא היה עד כה חלק מהנבחרת. לפני יותר משנה, כשיוסי בניון מונה למנהל מקצועי ואלון חזן למאמן הם החליטו שאף שחקן לא יישן יותר בחדר לבדו. זהבי, שעד אז ישן לבד, החליט שלא להגיע יותר לנבחרת. לפני כל חלון של הנבחרת עלתה השאלה "האם הפעם זהבי יזומן?" אבל מבחינת חזן, בניון וזהבי, הנושא כבר לא היה על הפרק.
ואז החלה המלחמה, שטרפה את כל הקלפים. זהבי ובניון החליטו לשים את האגו בצד, להיפגש וללבן ביניהם את העניינים. זהבי התנצל על אמירותיו בעבר והסכים לישון בחדר זוגי, וזומן שוב לסגל. עכשיו מלך השערים של נבחרת ישראל ינסה לעזור לה להעפיל ליורו.
4 צפייה בגלריה
זהבי
זהבי
זהבי. חוזר לנבחרת
(צילום: עוז מועלם)

מה השתנה בסגל נבחרת ישראל?

את הקמפיין הנוכחי פתחה הנבחרת בסימן של חילופי דורות, כאשר מנור סולומון תפס את מקומו של זהבי כשחקן המוביל. בנוסף, שחקנים כמו שון וייסמן וליאל עבדה סומנו כשחקני ההתקפה שיובילו את הנבחרת לצד סולומון. לקראת המשחק נגד קוסובו, סולומון ועבדה לא רלוונטיים, וכך זה נראה גם לגבי וייסמן - שלא ממש נספר במדי גראנדה.
לפני כחודש נפצע סולומון בברך, והושבת למספר חודשים. גם עבדה נפצע ולא יעמוד לרשותו של חזן בארבעת המשחקים החשובים. בנוסף לערן זהבי, מי שיצטרך להתעלות בהתקפת הנבחרת הוא אוסקר גלוך. קשר רד בול זלצבורג כבש שני שערים חשובים בקמפיין, וכבש גם שני שערים בליגת האלופות.
4 צפייה בגלריה
גלוך
גלוך
גלוך. הפך לכוכב הגדול של הנבחרת בהיעדרו של זהבי
(צילום: EPA/Robert Ghement)

למה ישראל מארחת בהונגריה?

בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", החליטו באופ"א כי לא ניתן יהיה לקיים משחקים בארץ. על כן, נאלצו בהתאחדות לכדורגל למצוא אלטרנטיבות על מנת לקיים את משחקי הבית של הנבחרת. תחילה, שקלו בהתאחדות להעביר את משחקי הבית לקפריסין או ליוון, כאשר גם גרמניה עלתה כאופציה לאור הסולידריות הגדולה שמגלה ההתאחדות המקומית כלפי ישראל בשבועות האחרונים. בסופו של דבר, היעד שנבחר היה הונגריה.
המשחקים יתקיימו - עם קהל - באצטדיון האקדמיה על שם פרנץ פושקאש (גדול שחקני הונגריה בכל הזמנים), שמכיל 3,800 מקומות וממוקם בסמוך לעיר הבירה בודפשט. שינו זוארץ, יו"ר ההתאחדות, אמר לאחר שאירוח המשחקים בהונגריה אושר סופית: "בסיועו הגדול של שגריר ישראל בהונגריה יעקב הדס-הנדלסמן, ממשלת הונגריה וההתאחדות ההונגרית, מתאפשר לנו לקיים את המשחקים מול שווייץ ורומניה בהונגריה".

מה צריך לקרות כדי שנעלה ליורו מהמוקדמות?

שתי הראשונות בבית יעלו ליורו. ישראל תלויה לגמרי בעצמה - יש לה חמש נקודות ושני משחקים פחות מרומניה הראשונה, ושווייץ השנייה מובילה עליה בארבע נקודות (השווייצרים שיחקו משחק אחד יותר). המשחק בקוסובו וזה מול שווייץ נראים מסובכים מאוד להשגת שלוש נקודות, כך שנראה שהמשחק "הביתי" בהונגריה מול רומניה הוא המפתח.
ניצחון במשחק הזה יקרב את ישראל ליורו בסבירות גבוהה, מאחר שבמחזור האחרון ישראל תשחק מול אנדורה, אחת הנבחרות החלשות באירופה. אם ישראל תנצח בשני המשחקים האלה, מול רומניה ואנדורה, ורומניה לא תנצח את שווייץ בבוקרשט במשחק הסיום, ישראל תסיים בוודאות מעל רומניה (שובר השוויון הוא המאזן ראש בראש, ובמקרה הזה ישראל תהיה עדיפה).
המצב בהשוואה לשווייץ מסובך יותר, כי היא החזקה בבית ונותרו לה שני משחקים פרט לביקור אצל ישראל בהונגריה. ניצחון מפתיע עליה לא יספיק בהכרח לישראל אם תיכשל במשחקים האחרים. מה שחשוב יותר הוא ששווייץ תנצח את רומניה.

מה יקרה אם לא נעלה?

גם אם ישראל תסיים לבסוף שלישית בבית, עדיין יש לה את הכרטיס לפלייאוף העלייה ליורו בזכות ההופעה המוצלחת שלה בליגת האומות. במקרה שלא תעלה דרך שלב הבתים, היא תשחק בחצי הגמר הפלייאוף (ככל הנראה מול אוקראינה), ותנסה להעפיל לגמר - שיהיה המשחק על הכרטיס האחרון ליורו, אליו יעפילו 24 נבחרות.
פורסם לראשונה: 18:03, 10.11.23