בלשון המעטה, יום ראשון האחרון לא היה עוד יום בהיסטוריית הכדורגל המפוארת של המועדון ההולנדי איאקס אמסטרדם. היריבה השנואה פיינורד כבר הובילה 0:3 בדקה ה-55 של הקלאסיקו ההולנדי ב"יוהאן קרויף ארנה" (שהושלם אתמול והסתיים ב-0:4 מהדהד), כשהשופט סרדאר גוזובויוק החליט לסיים את המשחק לאחר שאוהדי איאקס המשיכו לזרוק חזיזים, פצצות עשן ושאר פירוטכניקות לכר הדשא.
זאב בודד - המדור של זאב אברהמי
המהומות המשיכו גם מחוץ לאצטדיון. אוהדי איאקס המשיכו עם פצצות העשן וחלקם התחילו בקטטות עם כוחות הביטחון. כוח שוטרים עצום, חלקם פרשים על סוסים, ניסה לעצור את המהומות ובשלב מסוים החל להשתמש בגז מדמיע לפיזור האוהדים. למזלם של השוטרים, ובגלל ההיסטוריה האלימה של הקלאסיקו ההולנדי, לאוהדים אורחים אסור להגיע לאצטדיונים של המארחת מאז 2009. "אני אומר את זה בשיא הרצינות", התבטא בטלוויזיה כוכב העבר מרקו ואן באסטן, "אנחנו צריכים לסגור את הכדורגל בהולנד. אנחנו פשוט לא יודעים להתנהג".
4 צפייה בגלריה
שחקני אייאקס מאוכזבים
שחקני אייאקס מאוכזבים
הצרות של איאקס מהשנה שעברה, זלגו לשנה הזו
(EPA/MAURICE VAN STEEN)
הצרות של איאקס מהשנה שעברה, זלגו לשנה הזו. היא ניצחה רק משחק אחד מארבעה, בבית נגד העולה החדשה הראקלס, וממוקמת במקום ה-14 (עם שני משחקים חסרים). העזיבה של אריק טן האח למנצ'סטר יונייטד הותירה חלל פעור בעמדת המאמן שהמועדון עדיין לא התאושש ממנו: אלפרד שרודר שהחליף אותו שרד עד לינואר ופוטר לאחר שבעה משחקים ללא ניצחון, הרצף הארוך בתולדות איאקס; המחליף הזמני שלו, ג'ון הייטינחה, נבעט מהמועדון לאחר שהוביל אותו להפסד לאיינדהובן בגמר הגביע ולמקום השלישי בליגה, מקום שממנו פספסה את ליגת האלופות לאחר 13 שנים רצופות. כעת הכיסא של מוריס שטיין, שהוחתם בקיץ לשלוש שנים, כבר מתנדנד.
כמה שעות לאחר המהומה המבישה נגד פיינורד, המנהל הספורטיבי סוון מיסלינטאט התפטר לאחר ארבעה חודשים בתפקיד. הסיבה הרשמית שניתנה להתפטרותו של הגרמני הייתה חוסר שיתוף פעולה, אבל ביקור באתרי האוהדים של איאקס ובצ'טאים של אוהדי הקבוצה מגלה כי הוא חשוד כי לכאורה עשה לביתו במהלך שוק ההעברות של אמסטרדם בקיץ וכי כמה מההעברות שביצע היו נגועות באינטרסים זרים. בעיקר נחקרת רכישתו של המגן הקרואטי בורנה סוסה משטוטגרט, הקבוצה שבה עבד מיסלינטאט לפני כן, תמורת שמונה מיליון יורו.
4 צפייה בגלריה
האבוקות בסמוך לשער פיינורד
האבוקות בסמוך לשער פיינורד
מהומה מבישה. האבוקות בסמוך לשער פיינורד
(צילום: EPA/OLAF KRAAK)
בכל מקרה, השפל של הקבוצה - בהנהלה, ביציעים ועל המגרש (הפתיחה הגרועה מאז 1965) - שובר בכל יום את שיאו.

"המועדון בלהבות"

לפני המשחק אוהדי איאקס שאגו את שמו של מאמן העבר לואיס ואן חאל, אבל הוא כבר הודיע כי בשל מצבו הרפואי (הוא סובל מסרטן בערמונית ועובר טיפולים) הוא אינו כשיר לחזור לאמן מועדון. האוהדים, שכבר מאוכזבים מהעונה שעברה, חמים על המועדון שמכר בקיץ שחקנים ב-156 מיליון יורו, אבל גם השקיע 109 מיליון יורו בשחקנים שהתגלו כאכזבה, מבלי להתייעץ עם הצוות המקצועי.
ביום ראשון נגד פיינורד, מיסלינטאט לא הורשה להיכנס לאצטדיון על ידי ההנהלה, וההרכב של איאקס אויש בעיקר בצעירים שגדלו במועדון. סוסה, שפתח בהרכב והיה אשם בלפחות שניים מהשערים שכבשה פיינורד, הוחלף בהפסקה.
4 צפייה בגלריה
סוון מיסלינטאט
סוון מיסלינטאט
התפטר לאחר ארבעה חודשים בתפקיד. מיסלינטאט
(צילום: Phil Nijhuis / ANP / AFP)
"המועדון בלהבות", היטיב להגדיר זאת אוהד בשם יאן בעמוד פייסבוק של אוהדי הקבוצה. "מדובר בטקטיקות מגוחכות, וההגנה שלנו עושה טעויות שאנחנו לא עושים במשחקי הליגה שלנו בשכונה". לפי אוהד אחר, מיסלינטאט הגיע בשבוע שעבר למגרש האימונים לפני המשחק נגד פיינורד וצעק על השחקנים שהם חייבים להתאבד על המגרש מפני שההתמודדות היא "כמו קרב נורדמנדי". לאחר שמיסלינטאט פוטר, הגיב אוהד אחר כי "מה שאיאקס צריכה עכשיו זה דיקטטור יעיל שיציל אותה מהמצב הקיומי שלה על הדשא ובהנהלה. כרגע זהו כאוס מושלם שרק מנהיג חזק יכול להוציא אותנו מתוכו".

איפה הקברניט?

מדובר, כאמור, בפתיחת העונה הגרועה ביותר של איאקס מאז 1965, שבה הצטרף יוהאן קרויף לראשונה לשורות הקבוצה הבוגרת. אבל האמת היא שמדובר במשבר מתמשך. קחו לדוגמה את דושאן טאדיץ' הסרבי, שוויתר על הצעות אחרות ב-2018, כולל סכומים של שמונה ספרות מהליגה הסינית, כדי להצטרף לקבוצת חלומותיו, איאקס. טאדיץ' עשה במועדון קריירה מוצלחת, אבל בשנה שעברה ביקש להשתחרר.
4 צפייה בגלריה
דושאן טאדיץ'
דושאן טאדיץ'
היו ימים. טאדיץ' חוגג כל הדרך לחצי גמר הצ'מפיונס ב-2019
(צילום: AP)
"מדובר בספינה שוקעת", אמר לפני שחתם בפנרבחצ'ה. "היו לנו פערים בשאיפות. אני התרגלתי לכך שמקום שלישי זו אכזבה עצומה עבור איאקס, ואז ראיתי שבקיץ הם לא עושים כלום כדי לשפר את הקבוצה. המסקנה שלי הייתה שמקום שלישי ולעשות כסף מהעברות זה דבר שמתאים להם".
טאדיץ' לא רחוק מהאמת: על הנייר, השאיפה של איאקס היא תמיד לזכות בדאבל, אבל ההעברות שביצעה בעונות הקיץ האחרונות מלמדות כי היא דואגת יותר למצב החשבון שלה מאשר לתארים. בקיץ 2022 עזבו אותה שמונה שחקני הרכב, ביניהם השוער אנדרה אוננה, סבסטיאן האלר, ליסאנדרו מרטינס ואנתוני. אלו היו מכות שאיאקס לא הצליחה להתאושש מהן.
תוסיפו לכך את העזיבה של אריק טן האח למנצ'סטר יונייטד, אחרי שהוביל את איאקס לחצי גמר הצ'מפיונס ב-2019, ועוד בעונה הראשונה שלו כמאמן, עם כדורגל מסחרר; ואת העזיבה של המנהל הספורטיבי מארק אוברמארס לאחר ששלח שורה של מסרוני זימה לקולגות שלו; ואת העובדה שלקח לאיאקס 13 חודשים למלא את מקומו (ואז הביאו את מיסלינטאט); ואת הפרישה של אדווין ואן דר סאר מכס המנכ"ל (אני מותש, טען, וכעבור שבוע הובהל לבית החולים עם שטף דם במוח); ותקבלו מתכון לאונייה מפוארת, אבל נטולת קברניט, שטה ללא כיוון.