יואב כהן יהיה הגולש שייצג את ישראל בדגם ה-RSX במשחקים האולימפיים ביולי הקרוב בטוקיו, כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet. זאת, אחרי שוויון נקודות במבחנים הפנימיים בינו לבין שחר צוברי. כך בישר מאמן הנבחרת גור שטיינברג בפגישה רשמית עם ספורטאי הנבחרת שסיכמה את אליפות העולם.
שטיינברג יציג הערב (רביעי) את המלצתו בפני הוועדה המקצועית של איגוד השייט, שתאשר את היציאה של כהן. לפני כן הוא דאג לעדכן את הספורטאים. "במיוחד היום, חשוב לי להביע הערכה מקצועית ואישית רבה לשחר", אמר שטיינברג. "שחר התחרה בצורה הוגנת ומרשימה עד הרגע האחרון. הייתה לשחר תרומה אדירה להשתלבות של הצעירים. שחר למעשה שימש כקפטן הנבחרת, ועזר לי משמעותית להצליח בתפקיד. הסברתי לו שאני מעוניין שימשיך להתחרות ולהתאמן איתנו לקראת האולימפיאדה. הוא יתקבל בחיבוק בכל יום שיגיע, גם אם יצטרך פרק זמן משמעותי למנוחה ולעצמו".
4 צפייה בגלריה
יואב כהן
יואב כהן
יטוס לטוקיו. כהן
(צילום: אורן אהרוני)
4 צפייה בגלריה
יואב כהן ושחר צוברי
יואב כהן ושחר צוברי
צוברי עם כהן. אחד יישאר בארץ והשני לא
(צילום: vilamoura sailing)
מדובר במהפכה בשייט הישראלי. כהן (21) מקיסריה ייצא בסופו של דבר על חשבונו של המדליסט האולימפי בדימוס. צוברי (34), מהספורטאים האולימפיים הטובים ביותר שצמחו בישראל, אינו מתכוון לפרוש בשלב זה, בין היתר על מנת להתנסות בדגם החדש שבו יתחרו במשחקים בעוד שלוש שנים בפריז, הפוילד. המטרה שלו כעת היא לעבוד כמאמן וללמוד את הדגם החדש בשייט האולימפי.
צוברי אמור היה להתחרות בטוקיו בקיץ שעבר אחרי שהשיג את הכרטיס לאולימפיאדה, אבל המשחקים נידחו בשנה בגלל הקורונה ובשל כך התחרו הספורטאים בסדרת מבחנים נוספת. המדליסט האולימפי מבייג'ינג' 2008 הגיע לתחרות האחרונה בקאדיס שבספרד כשהוא מוביל ב-24 נקודות על פני כהן, אבל התוצאות באליפות העולם הובילו למהפך: צוברי סיים במקום ה-14 ואיבד שמונה נקודות בדירוג הפנימי, ולמעשה צבר 53 נקודות. כהן המשיך בקו השיפור בקריירה שלו, סיים במקום החמישי וצבר 16 נקודות, מה שהוביל לשוויון בין השניים.
4 צפייה בגלריה
יואב כהן ושחר צוברי
יואב כהן ושחר צוברי
בשנה שעברה אפילו לא חשבו שהוא יוכל לטוס לאולימפיאדה. כהן
(צילום: Sailing Energy)
בשנה שעברה דורג כהן שלישי בלבד בדירוג הפנימי בשייט הישראלי, אחרי צוברי, שכבר ארז המזוודות לקראת טוקיו, ותום ראובני, אבל החל מאמש הוא הפך רשמית לנציג הישראלי בטוקיו.
שטיינברג הציב מראש סעיף לפיו מעבר לעניין הניקוד הפנימי, יהיה לו את המנדט המקצועי להחליט את מי מבין השייטים להוציא למשחקים האולימפיים, וכעת הכריע בסוגיה. מעבר לדחיית המשחקים בטוקיו בשנה, דבר נוסף שהכריע לגבי הישארותו של צוברי בחוץ אחרי שלוש אולימפיאדות רצופות היא הפציעה בקרסולו ממנה סבל במהלך תחרות גלישה אקסטרימית שנערכה בחיפה ועיכבה את הכנותיו.
כהן, מצידו, ניצל עד תום את דחיית המשחקים. הוא הבשיל משמעותית בשנה האחרונה, התחזק פיזית ומנטלית ופרץ בדיוק ברגעים החשובים. אחרי שעמד על הפודיום בתחרות זניחה לפני שלוש שנים במנדנבליק שבהולנד, שהייתה תפורה למידותיו עם רוחות חלשות, השנה הוא שיפר את יכולותיו במגוון רוחות. בנובמבר האחרון כבר זכה בתואר הגדול הראשון שלו, זהב באליפות אירופה, לפני צוברי ואלוף העולם ההולנדי קיראן באדלו. הייתה זו תחרות עם אינדיקציה לרמה הגבוהה של השיוטים האולימפיים בהשתתפות הגולשים המובילים בעולם.
4 צפייה בגלריה
גור שטיינברג
גור שטיינברג
החלטה דרמטית. שטיינברג
(צילום: אורן אהרוני)

מקדימה לטוקיו

כהן גדל ביישוב קדימה, ובעקבות הצטיינותו בקייטנת שייט משפחתו העתיקה את מקום מגוריה לקיבוץ שדות ים, שבו נמצא מועדון איכותי במסגרתו התחרה גם האלוף האולימפי גל פרידמן. כהן החליט להתמקד פחות בלימודים ולהתרכז יותר בים, אבל לא האמין שהרגע הגדול שלו יגיע כבר עכשיו, כאשר התכנון היה פריז או לוס אנג'לס.
אתר השיוטים האולימפיים בטוקיו נחשב למקום לא יציב שעשוי לכלול רוחות חזקות במקרה של טייפונים, אבל לרוב רוחות בינוניות, שמתאימות יותר לכהן. עד למשחקים בטוקיו, המטרה באיגוד השייט היא להמשיך את המתכונת של השנתיים האחרונות, ומעניין יהיה לראות אם צוברי יסכים להיות עוד חלק ממנה עם יציאה לתחרות בהולנד ובעיקר אימונים בישראל, בשל התנאים שמדמים את טוקיו וגם בשל מצב הקורונה ביפן.