מספיחי פרשת הסופר-ליג המציקה שמסרבת לעזוב אותנו: שלוש הקבוצות היחידות מבין 12 המייסדות שעדיין לא הודיעו על פרישתן הן ברצלונה, ריאל מדריד ויובנטוס. תשע הפורשות ספגו קנס כספי, השלישייה הסוררת עלולה לקבל הרחקה מליגת האלופות.
לפחות במקרה אחד זה עשוי להיות עונש לא רלוונטי. יובנטוס, כך נראה, דואגת מראש להוציא את עצמה מהמשחק. בעונה הגרועה ביותר שלה בעשור האחרון יובה ספגה ביום ראשון 3:0 ביתי מהדהד ממילאן במה שהיה קרב ישיר על מקום ברביעייה הראשונה וכרטיס לצ'מפיונס בעונה הבאה. יובה ירדה למקום החמישי, מתחת לאלופה אינטר, אטאלנטה, מילאן ונאפולי, ונשארו לה רק שלושה משחקים כדי להציל את המצב.
4 צפייה בגלריה
אנדראה פירלו
אנדראה פירלו
נזרק למים העמוקים ולא מצליח לתפקד. אנדראה פירלו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו מתוסכל
(צילום: AFP)
וזו, להזכירכם, רק מהלומה נוספת לבטן אחרי אובדן התואר לאינטר אחרי תשע אליפויות רצופות, ההדחה בשמינית גמר הצ'מפיונס על ידי פורטו והפגיעה הקשה בתדמית הציבורית לה גרם הנשיא אנדראה אניילי, שהיה אחד מהכוחות המובילים של הסופר־ליג. בימים האחרונים הצטרף גם האיום מצד ראשי הליגה האיטלקית, לפיו יובה תושעה ממנה אם לא תפרוש גם היא מהפרויקט האירופי.

הגאון המזגזג

אבל במקרה הנוכחי אף אחד לא מדבר על אניילי, גם לא על כריסטיאנו רונאלדו שלא רגיל לתוצאות כאלה. כל העיניים על אנדראה פירלו (41). הסיפור מוכר: אגדת העבר האיטלקית קיבל בקיץ משרת אימון ראשונה, בקבוצת המילואים של יובנטוס. תשעה ימים מאוחר יותר הוא הוקפץ לתפקיד מאמן הקבוצה הראשית.
ביובה ראו בראש את פפ גווארדיולה בגרסה מקומית, כוכב שמכיר את המועדון ויכול לקדם אותו מקצועית – אבל פפ עבר כמה דברים על הקווים לפני שברצלונה מינתה אותו. פירלו נזרק למים העמוקים ולא מתפקד היטב תחת האש הקבועה שהתקשורת משגרת כלפי יובה.
4 צפייה בגלריה
רונאלדו ופירלו
רונאלדו ופירלו
רונאלדו ופירלו
(צילום: רויטרס)
לאורך כל העונה בלט בהקשר של פירלו בעיקר דבר אחד: הזיגזוג. לא רק שמי שהיה גאון על המגרש לא הצליח לתרגם את הקסם שהיה לו בראש לטקטיקה מסודרת, אלא שאפילו לא דבק בתוכנית אחת. מתחילת העונה פירלו מנסה מערכים וגישות שונות בתקווה שמשהו יתפוס, אבל התוצאה הפוכה: יובה רק נחלשת ככל שהעונה מתקרבת לסיומה.
פה ושם רונאלדו מציל את המצב (בלי ששמנו לב, כבר עומד על 34 שערים העונה), אבל זה לא קורה בגלל עליונות מחשבתית, אלא בגלל איכות הסגל של יובה שבאה לידי ביטוי מול היריבות הקטנות יותר – וגם זה לא קורה תמיד. בשמונת משחקי הצ'מפיונס לבדם פירלו הציב חמישה מערכים שונים. לאיש לא ברור מה מגדיר אותו כמאמן ולאן הוא מכוון.

ארבעה גמרי גביע

כעת התקשורת האיטלקית מתחילה לתהות אם יובה לא צריכה לנהוג באכזריות קרה כדי להציל משהו מהעונה. אולי להביא מישהו מנוסה יותר שיעורר את השחקנים ולא יקפא כמו פירלו, או להזניק לעמדה את עוזר המאמן הקרואטי איגור טודור שיטפל בעניינים עד למציאת מאמן בקליבר רציני בקיץ. הרי האתגר משמעותי: גמר הגביע, בעוד שבוע בדיוק ברג'ו אמיליה, יפגיש את יובה עם אטאלנטה שמבקיעה חמישיות בלי לשים לב.
שניים משלושת מחזורי הליגה, בהם יובה תהיה חייבת להציל את המקום הרביעי כדי לא לספוג מכה כספית אדירה בגלל היעדרות מהצ'מפיונס, יהיו קשים מאוד: הערב (21:45) בחוץ מול הפתעת העונה סאסואולו ובבית נגד אינטר, לפני הפיניש בבולוניה.
4 צפייה בגלריה
יחליף את פירלו עד סיום העונה? איגור טודור
יחליף את פירלו עד סיום העונה? איגור טודור
יחליף את פירלו עד סיום העונה? איגור טודור
(צילום: גטי אימגס)
עם זאת, הדיווחים שיוצאים מהמועדון מדברים על כך שפירלו יקבל את ההזדמנות לסיים את העונה. הוא עצמו הבהיר שלא יתפטר: "קיבלתי את העבודה הזו בהתלהבות רבה, אני נתקל בקשיים, אבל אמשיך. אני מאמין שיש ביכולתי להשתפר ולצאת מהמצב הזה יחד עם הקבוצה".
פירלו עומד בינתיים בכל מה שמטיחים בו, אבל הוא בטח לא רגוע מכך שגם משפחתו סובלת מהעונה הזו. בנו ניקולו (17) פירסם לאחרונה פוסט באינסטגרם בו חשף כי הוא סופג על בסיס יומי איומים על חייו וקללות ברשתות החברתיות. ניקולו כתב: "הוריי לימדו אותי להקשיב לאחרים, אבל אני מאמין שיש גבול לכל דבר, והוא כבר נחצה מזמן. אני מבין שלא כולם אוהבים את אבא שלי, אבל שימו את עצמכם לרגע אחד בנעליים שלי".
אחת מהודעות הנאצה שקיבל פירלו הבן
לאחרונה פירלו העניק לעצמו ציון 6 מתוך 10. אם מצרפים זאת לכנות בציטוטים שלו, אפשר להבין שהוא עצמו – כמי שהיה ווינר ופרפקציוניסט על המגרש – לא בורח מאחריות ויודע שהוא לא מספק את הסחורה. עכשיו מחכים לו ארבעה גמרי גביע ב-11 ימים – אחד מהם גמר גביע אמיתי – בניסיון לשכנע את יובנטוס לא ללכת לכיוון אחר הקיץ, כאשר שמות כמו זינדין זידאן, מסימיליאנו אלגרי וג'נארו גאטוזו כבר עלו.
רונאלדו צפוי לעזוב, ג'יג'י בופון הודיע אתמול כי לא ימשיך ואולי אפילו יפרוש. השאלה היא אם השינוי שיגיע יכלול גם את פירלו. על המגרש הוא היה פותר כל בעיה במסירה של אמן. על הקווים הוא נראה אבוד.