כריסטיאנו רונאלדו היה מעורב עד כה בשני שערים בשלושת המשחקים של נבחרת פורטוגל במונדיאל: היה את ה"פנדל" שהוא סחט והפך לבעיטה לרשת בניצחון על גאנה, והיה גם סוג של בישול בהפסד לדרום קוריאה, כאשר הוא לא העריך נכון את מסלול כדור הקרן של היריבה, שפגע בו והגיע לקים יונג-גוון בדרך לשוויון. לא תרומה מדהימה במיוחד, בטח לא ביחס לחמשת השערים ושני הבישולים של קיליאן אמבאפה או שלושת הכיבושים והאסיסט של לאו מסי.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
התפיסה הייתה שהמונדיאל יהיה נווה מדבר עבור הסופרסטאר, תרתי משמע. לא רק שהאצטדיונים בחולות קטאר נתנו לו הזדמנות לשחק שוב תפקיד מרכזי, אלא גם להשכיח את החודשים האחרונים במנצ'סטר יונייטד, שהסתיימו בפרידה בהסכמה הדדית מספר ימים לפני שריקת הפתיחה לגביע העולם. אבל אחרי שנרגע הרעש סביב ההישג הייחודי של שער בחמישה מונדיאלים, ומצד שני התגברו הדיווחים על כך שאחרי המונדיאל הוא יעבור לאל-נאסר הסעודית ויעזוב רשמית מהרמות הגבוהות, לאוהד הפורטוגלי מתחיל להתבהר שאולי לא הכרחי לראות אותו על המגרש בכל דקה.
3 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
המונדיאל אמור היה להיות נווה מדבר עבורו. רונאלדו
(צילום: רויטרס )
מבחינה חברתית, הוא המלך של נבחרת פורטוגל וכולם פועלים בשבילו. זה לא ישתנה כל עוד ישחק. רק שאם בעבר גם המעמד שלו בקרב הקהל היה יצוק בבטון, הכדור של המונדיאל הפך לכדור הריסה שמוטט את הבניין הזה: בסקר שערך העיתון הפורטוגלי "א בולה" לקראת המשחק הערב מול שווייץ בשמינית הגמר, מספר מדהים של 70 אחוזים מהאוהדים השיב כי הוא מעדיף שרונאלדו ייצא מההרכב ויחכה על הספסל.
אפשר להבין את היחס הזה מארבע זוויות שונות. ראשית כל, רונאלדו פשוט לא מספק את הסחורה. האוהדים לא עיוורים, והם ראו בשני המשחקים הראשונים איך ברונו פרננדש מנווט את הנבחרת בשקט מופתי ומביא מספרים – שני שערים ושני בישולים. רונאלדו לא היה בעניינים מעבר לאותו פנדל, וכשפתח גם במשחק השלישי למרות שחלק גדול מההרכב הוחלף, הזדמנות עבורו להשתלט על חבורה של שחקני משנה ולהתבלט מחדש הוא היה חלש מאוד וגם ירד מהמגרש בעצבים אחרי שהוחלף, כביכול לאחר שספג קללה משחקן דרום קוריאני.
כשירד לספסל נראה רונאלדו מסנן קללה, ייתכן שלעבר הספסל והמאמן פרננדו סנטוס. רונאלדו הכחיש וטען כי התווכח עם שחקן קוריאני שקילל אותו. תחילה גם המאמן נתן לו גיבוי, אך אתמול הוא כבר נשמע אחרת. "כשהמשחק ההוא נגמר ישר הלכתי למסיבת העיתונאים ולא שמעתי שום דבר שנאמר על המגרש. הייתי מאוד רחוק, רק ראיתי אותו מתווכח עם השחקן הקוריאני. החלק השני הוא אחרי שראיתי את התמונות, ולא אהבתי את זה בכלל", אמר המאמן.
3 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
רונאלדו
(צילום: AP)
שנית, ייתכן מאוד כי מדובר גם בהתפכחות מסוימת בנוגע לאישיות שלו. היה לא נעים לראות את ההתאחדות הפורטוגלית נלחמת בפיפ"א כדי שתעניק את השער הראשון מול אורוגוואי לרונאלדו כדי שירפד את הנתונים שלו, בזמן שפרננדש הקטין את עצמו בכל הסיפור והצטייר כמישהו שמתרפס בפני המלך כדי לא לטלטל את הספינה.
כעת צריך לדבר גם על האופציות. לא מדובר בעניין של ספסול רק מאחר שאוהדי פורטוגל לא מרוצים מרונאלדו – צריך לזכור שיש כאן סגל באיכות לא נורמלית, טוב יותר מזה שזכה ביורו 2016 מבחינת העומק והכישרון, והקהל מרגיש שישנם שחקנים ראויים שנדחקים הצידה לטובת רונאלדו. אם יש שם כזה שצריך להתייחס אליו בראש ובראשונה, הרי שמדובר בחלוץ מילאן רפאל לאאו, שיכול לשחק בהרכב של כל אחת מנבחרות המונדיאל ללא יוצא מן הכלל, אבל בינתיים רק עלה שלוש פעמים כמחליף ל-59 דקות כוללות. בנגיעה הראשונה שלו בטורניר הוא הבקיע, זה היה השלישי של פורטוגל מול גאנה עם טאץ' של חלוץ אמיתי, והאוהדים ישמחו לראות עוד מזה.
והחלק האחרון הוא הראייה הרחבה. אוהדי פורטוגל ראו עד כה את השחקנים הטובים בעולם סוחפים את הנבחרות שלהם: לא רק אמבאפה ומסי בטורניר מצוין, אלא גם הארי קיין ששולט בכל אספקט במגרש במשחקי אנגליה, או אפילו רוברט לבנדובסקי שהיה חלק מכל השערים של פולין החלשה. רונאלדו ראה שחקנים צעירים בכושר טוב ממנו עושים את אותו הדבר עבור פורטוגל.
3 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
בעוד חודשיים הוא יהיה בן 38. רונאלדו
(צילום: רויטרס)
רונאלדו יהיה בן 38 בעוד חודשיים, ונראה שמה שקרה באולד טראפורג העונה לא נגע רק ליחסים רעועים עם המנג'ר אריק טן האח, אלא גם לעובדה שבראש הוא מרגיש עדיין בן 20 ובשיאו ולא מצליח לגשר על הפער הלוגי שנוצר. הוא אחד הגדולים בעולם ובהיסטוריה, הכושר הפיזי שלו מעולה, אבל זו לא אותה החדות וראיית המשחק. הן הוחלפו בהרבה עקשנות וסוג של שיגעון גדלות של אדם שלא מוכן להרפות ולתת קצת מקום לאחרים. אם גם כמות כזו של האוהדים השרופים ביותר שלו כבר מכירה בכך, אז לא מדובר בקונספירציה או קטנוניות שמופנות אליו, אלא פשוט במציאות שאינה דומה למה שרונאלדו הכיר בעבר.
אין ספק בנוגע לכך שיפתח הערב (21:00). חדר ההלבשה של פורטוגל הוא המפלט האחרון של רונאלדו. אבל יותר מכך, גם ההיסטוריה הקרובה פועלת לזכותו: לפני חצי שנה פורטוגל ושווייץ נפגשו פעמיים תוך שסוע בליגת האומות. בבית, פורטוגל ניצחה 0:4 עם צמד של רונאלדו שהיה מצוין. בחוץ, רונאלדו לא היה בסגל וזה נגמר ב-0:1 שווייצרי... האם שמינית שהייתה כולה מסי ואמבאפה תדליק אותו, כמו גם תוצאות הסקר שוודאי הגיעו אליו? עם רונאלדו, הסיכוי תמיד גבוה. אבל אולי לא בשמיים כמו פעם.