ניר ברקוביץ' לא המציא שום דבר. רק לפני ארבע שנים ניר קלינגר התפטר מהפועל חיפה כדי להתמנות למאמן בית"ר ירושלים. המהלך עורר המון זעם, אך הוא חלף במהרה. זה לא מנע ממנו להתמנות שוב למאמן הפועל חיפה בתחילת העונה, ולמצוא את עצמו מפוטר ממנה כבר באוקטובר. ניר קלינגר וניר ברקוביץ' יודעים את האמת הפשוטה: כשלא הולך, המאמן הוא הראשון לשלם את המחיר, הבעלים מתייחסים למאמנים כעובדי קבלן, ומתפלאים שהם חוטפים בחזרה. לברקוביץ' הייתה הזדמנות להשתדרג מבחינה כלכלית ומקצועית (נכון שקריית שמונה במקום האחרון, אבל היא קבוצה גדולה יותר מנס ציונה), אז הוא עשה את זה. אף אחד לא יכול הרי להבטיח לו שבעוד ארבעה או חמישה מחזורים הוא לא היה מפוטר מנס ציונה. אפשר להבין אותו.
זה מריח לא טוב, זה שכונתי, אבל זה המצב בכדורגל הישראלי. ניר ברקוביץ' הוא בסך הכול עוד מאמן שמנסה להישאר על הגלגל, כרגע המנייה שלו בעלייה מסוימת אז הוא ניצל זאת בלי להביט לאחור. אגב, לא רק בישראל מעמד המאמן נמצא בשפל, זאת מגמה עולמית. בפרמייר-ליג לדוגמה פוטרו כבר חמישה מאמנים העונה, וגרהאם פוטר עבר מברייטון לצ'לסי לאחר שהאחרונה שילמה פיצויים. כולם מכורים ל"אפקט המאמן החדש" או "היציאה לדרך חדשה" ושאר הסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו כדי להצדיק את פיטורי המאמנים התכופים. ניקח לדוגמה את בני לם, שבהתחלה היה נראה שיישאר כמאמן מכבי נתניה למשך שנים ארוכות, וגם הוא פינה את מקומו אחרי פתיחת עונה רעה. זה תמיד אותו דבר: המאמן החדש מגיע, מנצח קצת, מפסיד הרבה, ואז מגלים שהבעיות בכלל היו בגלל שהשחקנים לא היו מספיק טובים.
1 צפייה בגלריה
ניר ברקוביץ'
ניר ברקוביץ'
ניר ברקוביץ'
(צילום: עוז מועלם)
הכבוד למקצוע האימון הולך ופוחת, חלק גדול מהבעלים בכדורגל הישראלי חושב שהוא מבין בכדורגל ולכן לא כל כך משנה לו מי יעמוד על הקווים. אין למאמנים תעודת ביטוח, החוזים שלהם לא שווים כלום כי תמיד ימצאו דרך להתיר אותם, לכן אין פלא שגם הם מתנהגים כמו "שכונה", הם רוצים לשרוד בג'ונגל. אתמול חזינו במקרה קיצוני, והכי קל להיטפל לניר ברקוביץ' בגלל האישיות מעוררת המחלוקת שלו, הוא בסך הכול הסימפטום לבעיה גדולה יותר.
תבואו בטענות לבעלי הקבוצות חסרי הסבלנות וקצרי הרואי, שגם מתערבים למאמנים בעבודה וגם מפילים עליהם את האחריות. לאוהדים שאחרי שלושה הפסדים צועקים למאמן להתפטר, לכתבים ששואלים את המאמנים אם הם "לוקחים אחריות" כדי לייצר כותרת. כל הדברים הללו יצרו את האווירה הרעילה סביב המאמנים. הם לבד בחזית וזוכים לכבוד מינימלי. ניר ברקוביץ' עשה צעד נכון, מקסימום יפטרו אותו מקריית שמונה והוא יחזור לנס ציונה. הוא גם יכול לאמן את שתיהן במקביל ואף אחד לא ישים לב.