לסיפור האישי של אלי דסה - הילד מנס-ציונה, שלא המשיך במכבי ת"א כי לא הסכימו לממן עבורו כרטיסייה לנסיעות לקריית־שלום והפך לשחקן מוביל – היה חלק בשיקולי הבחירה בו כקפטן נבחרת ישראל בקמפיין הנוכחי. אבל גם השדרוג המקצועי המשמעותי, בשנתיים וחצי שלו בהולנד, עשה כמובן את שלו.
אחרי שסיים את החוזה בוויטסה, שם הפך לאחד המגינים הטובים בליגה ההולנדית, מספר מועדונים במדינה גילו בו עניין. ביניהם, לפי הפרסומים, הייתה גם האלופה איאקס, אך המחזרת הגדולה ביותר היא דווקא מכבי ת"א. הקבוצה שהצליחה להחזיר הקיץ לארץ את ערן זהבי וניר ביטון בנתה גם על המגן הימני, ולא במקרה הודיעה לאנדרה ז'ראלדש כי אינו נמצא בתוכניות המקצועיות שלה. אולם למגן בן ה־29, שזכה עם הצהובים באליפות ב־2019, יש תוכניות משלו.
4 צפייה בגלריה
אלי דסה
אלי דסה
הפך לאחד המגינים הטובים בליגה ההולנדית. דסה
(צילום: gettyimages)
התקופה תחת ג'ורדי קרויף ופטר בוס במכבי ת"א הייתה חניכה מצוינת עבורו לקראת ההצלחה בהולנד. בעונה החולפת שותף דסה ב־31 משחקי ליגה במדי ויטסה, שסיימה במקום השישי, אבל את עיקר הקרדיט לקראת העונה הבאה קיבל בזכות ההופעות המוצלחות שלו בליגה האזורית. הבישולים מול אנדרלכט, ראפיד וינה, טוטנהאם ורומא הכניסו אותו לתודעה בליגות בכירות יותר. אגב, בגלל חתונתו שנקבעה מראש הוא החמיץ את המשחקים של ויטסה בפלייאוף העלייה לאירופה, בהם הקבוצה נכשלה.
גם המשחקים האחרונים בנבחרת ישראל, שבהם הפך לאחד משחקני המפתח בדרך למקום הראשון בבית שלה בליגת האומות, לא נעלמו מעיני הסקאוטים ביבשת.

במועדון הלקוחות עם פפ

המנהל המקצועי של מכבי ת"א, ברק יצחקי, ניסה לא פעם לשכנע את דסה לעשות קאמבק במועדון שעזב לפני כשלוש שנים. זה קרה אחרי שראשי הקבוצה לא הסכימו לשדרג את שכרו בצורה משמעותית, החלטה שבעקבותיה בחר המגן לעבור לוויטסה, בשכר של כ־330 אלף יורו לעונה. דסה חזר והבהיר ליצחקי כי אחרי שכבר החל את המסלול האירופי והשתלב מצוין בליגה אטרקטיבית, הוא לא רוצה לשוב לארץ.
4 צפייה בגלריה
 ברק יצחקי
 ברק יצחקי
ניסה לא פעם לשכנע את דסה לעשות קאמבק לצהוב. יצחקי
(צילום: גיל נחושתן)
למרות זאת, וחרף אמירתו של המגן שמכבי ת"א תהיה האופציה האחרונה, במועדון לא הרפו. המסרים אליו הועברו דרך הסוכן רונן קצב שטיפל בענייניו בישראל, וההצעות היו יכולות להפוך אותו לאחד משני המשתכרים הגבוהים ביותר בכדורגל הישראלי (שני רק למיליון היורו של זהבי). הסכום שדובר עליו היה כ־600 אלף יורו – דומה לשכר שדרש לפני היציאה להולנד, ונענה בשלילה.
בחודשים האחרונים הצטרף דסה לסוכנות־על, SEG, שמייצגת שמות גדולים כמו המאמנים פפ גווארדיולה ואריק טן האח, ושחקנים בכירים כמו קודי חאקפו ששיחק עם זהבי באיינדהובן. זו, בין היתר, הייתה הסיבה לכך שדסה המשיך לשכור דירה בהולנד יחד עם אשתו הטרייה, ירדן ארד. הסוכנות החדשה דאגה לספק לו מאמנים, מקומות אימון וציוד, על מנת שיהיה מוכן למעבר לתחנה הבאה.
4 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
חברים טובים. זהבי ודסה
(צילום: ראובן שוורץ)

אופנת הרטרו בצהוב

בקיץ האחרון בילה דסה לא מעט זמן במחיצת זהבי, שהפך לאחד מחבריו הקרובים. הקשר שהחל במכבי ת"א התחזק משמעותית במהלך השנתיים המשותפות שלהם בהולנד, והם יצאו לחופשה משותפת במיקונוס. באופן טבעי, גם שם הם שוחחו על הנושא. זהבי עצמו עדיין לא היה מגובש לגבי שובו לארץ, אבל כיום ברור שהיה רוצה לראות את החבר חוזר איתו לקריית־שלום. אבל גם בשיחות איתו, דסה הבהיר כי בכוונתו לנסות לשדרג את הקריירה האירופית שלו.
כמו בצומת הדרכים לפני שלוש שנים, אופציית מכבי ת"א תהיה ברירת מחדל עבורו. האוהדים הצהובים בבלומפילד מפנטזים על המשך "אופנת הרטרו", אבל היא תמשיך לצאת לפועל רק אם המגן לא ימצא בסופו של דבר קבוצה שתתאים לו בחו"ל. בדיוק כמו במקרה של דור פרץ, שגם להחלטתו ממתין המאמן ולדימיר איביץ'.
4 צפייה בגלריה
אלי דסה חוגג שער
אלי דסה חוגג שער
אופציית מכבי ת"א תהיה ברירת מחדל עבורו. דסה בימיו במדים הצהובים-כחולים
(צילום: עוז מועלם)
נכון לעכשיו דסה, שחוזר גם על ידי מספר קבוצות בארה"ב, ממתין להתפתחויות במספר מועדונים. אחת האופציות שהועלתה כאמור בתקשורת ההולנדית הייתה איאקס, שם ציפו לעזיבה של המגן שון קלייבר, אולם זה לא קרה בסופו של דבר. ככל שפתיחת הליגות המובילות באירופה תתקרב, וקבוצות יחליטו על ניפויים והתאמות אחרונים, ייתכן שתגיע גם ההצעה שדסה מחכה לה. ההכרעה, זה ברור לכולם, תצטרך להתקבל בקרוב.
פורסם לראשונה: 11:00, 26.07.22