התאחדות הקריקט הדרום אפריקאית הודיעה היום (שישי) על שלילת סרט הקפטן של דייויד טיגר, כוכב הנבחרת עד גיל 19, רק בשל העובדה כי הביע בשבועות האחרונים תמיכה במדינת ישראל. בהודעה רשמית של ההתאחדות, נמסר - באופן אבסורדי - כי הצעד הוא "לטובת כל השחקנים, הנבחרת ודייויד עצמו".
ההודעה מגיעה בתזמון שמעורר סימני שאלה. כל זאת יממה לאחר שהחלו בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הדיונים בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בגין מעשים שאופיים לטענתה מהווים "רצח עם" ברצועת עזה. הם מבקשים מבית הדין להוציא צו ביניים להפסקת המלחמה.
1 צפייה בגלריה
קריקט
קריקט
ההודעה של ההתאחדות הדרום אפריקאית בעלת ניחוח אנטישמי
(צילום: Stu Forster/Getty Images)
טיגר היהודי (19) מונה לקפטן הנבחרת בדצמבר 2023, לא לפני חקירה ש"ניקתה" אותו מהפרת קודים התנהגותיים בשל תמיכה בישראל. באוקטובר האחרון, אחרי שזכה בפרס "הכוכב העולה" בטקס מיוחד של הקהילה היהודית ביוהנסבורג, אמר טיגר בנאומו כי "אני עכשיו הכוכב העולה, אבל הכוכבים העולים האמיתיים הם החיילים הצעירים בישראל. אני רוצה להקדיש את הפרס הזה למדינת ישראל ולכל חייל שנלחם כדי שנוכל לחיות ולשגשג בתפוצות".
שלושה שבועות לאחר מכן, ברית הסולידריות של פלסטין (PSA), הפועלת בדרום אפריקה, הגישה תלונה להתאחדות הקריקט המקומית וכינתה את דבריו "הצהרה פוליטית פרובוקטיבית ומסיתה".
היום, בהודעה רשמית, ההתאחדות, כאמור, מסרה על הדחתו של טיגר מתפקיד קפטן הנבחרת. שבוע בדיוק לפני פתיחת אליפות העולם עד גיל 19, שתתקיים גם כן בדרום אפריקה. "נודע לנו שניתן לצפות להפגנות הקשורות למלחמה בעזה במהלך הטורניר", נכתב בהצהרה של ההתאחדות הדרום אפריקאית. "נודע לנו גם שהן עשויות להתמקד בקפטן, דיוויד טיגר, ועלולות להיות אלימות".
"על ההתאחדות הדרום אפריקאית מוטלת החובה העיקרית לשמור על האינטרסים והבטיחות של כל המעורבים באליפות העולם, כולל השחקנים והצופים. לכן, הוחלט לשלול את סרט הקפטן מדייויד. הוא יישאר חבר חשוב ופעיל בסגל ואנו מאחלים לו ולנבחרת הצלחה בטורניר. זהות הקפטן תפורסם בבוא העת".
נשיא התאחדות "אילת", אריק קפלן, הגיב להדחתו של טיגר: "החלטת איגוד הקריקט הדרום אפריקני נגועה באנטישמיות ושנאה ומכניסה פוליטיקה לתוך הספורט. החלטה הזויה זו של איגוד הקריקט מצטרפת לתביעה המקוממת נגד ישראל בהאג. לצערנו, השנאה לישראל הגיעה לאזרחים היהודים בדר' אפריקה. אנו מחזקים את דייויד ואת כל הקהילה היהודית ביוהנסבורג ובדרום אפריקה".
עוד הוסיף קפלן: "התאחדות "אילת", שענף הקריקט הוא חלק ממנה, יצרה קשר והזמינה את דייויד (שנמצא כעת במחנה אימונים לקראת אליפות העולם) להגיע לישראל לאחר התחרות, להתרשם מהמדינה היפה שלנו, לפגוש את ראשי ענף הקריקט בישראל וכמובן לאמן וללמד כאן את הענף, שהינו אחד מענפי הספורט הכי פופולריים בעולם".