בתום יום הדיונים המקדמי בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שנפתח אתמול בבוקר (חמישי), במסגרת התביעה של דרום אפריקה נגד מדינת ישראל, הוצגו טיעונים שונים במטרה להגיע להכרעה משפטית לפיה יוצאו צווים שיורו לישראל לעצור את המלחמה בעזה. רגע לפני שהנציגים הישראלים יציגו היום את טיעוני ההגנה בפני הרכב השופטים הבינלאומי, פירקנו את הטיעונים וההאשמות של דרום אפריקה כלפי ישראל, ובראשם הטענות לביצוע רצח עם.
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים על רקע בית הדין בהאג
משפחות החטופים על רקע בית הדין בהאג
משפחות החטופים על רקע בית הדין בהאג
(צילום: משרד החוץ)
עוד על היום הדרמטי בהאג:
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
הטיעון ההיסטורי: נכבה, כיבוש ואפרטהייד הטוענים מטעם דרום אפריקה נשענו במהלך הדיון על מה שמבחינתם הוא נרטיב היסטורי מובהק: 75 שנות כיבוש ודיכוי של פלסטינים. על פי הטיעון הזה, ישראל מבצעת רצח עם מתמשך כבר עשורים בעם הפלסטיני ומבצעת "פעולות אפרטהייד". בדרום אפריקה הצהירו כי הם "מכירים בנכבה", וכי לא מדובר בסכסוך מדיני אלא ב"כיבוש של הישראלים על הפלסטינים, שנמשך יותר מחצי מאה". לפי הטיעון הזה, המלחמה בעזה משחזרת את עקירת הפלסטינים מבתיהם.
הטיעון ההומניטרי: המצור על עזה לפי הטוענים הדרום-אפריקאים, ישראל מקיימת מצור על עזה עוד משנת 2004 ושולטת הלכה למעשה בתשתיות ברצועה, בגבולותיה, במזון ובציוד שמוכנסים אליה. "ישראל שולטת בשתי היציאות היחידות ברצועת עזה", כך לפי הטוענים. בנוסף, נטען כי ישראל חוסמת הגעה של מזון, תרופות וציוד הומניטרי לרצועה במהלך ימי הלחימה, וכי היא "עושה הכול כדי להביא לרעב בעזה. האזרחים בעזה יכולים למות מרעב וממחלות בגלל שעזרה לא נכנסת". עוד נאמר: "80 אחוזים מהאנשים בעולם שסובלים מרעב כיום הם בעזה. ישראל חוסמת משלוח של סיוע מציל חיים, כולל ערכות רפואיות חיוניות ללידת תינוקות".
4 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק ב האג הולנד
בית הדין לצדק ב האג הולנד
הטוענים הדרום-אפריקאים בבית הדין בהאג
(צילום: EPA/REMKO DE WAAL)
4 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק ב האג הולנד
בית הדין לצדק ב האג הולנד
השופטים בבית הדין הבינלאומי בהאג
(צילום: AP Photo/Patrick Post)
הטיעון שקשה להתווכח איתו: דברי הסתה של ח"כים במהלך הדיון הוצגו ציטוטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וסגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי ש"קרא למחוק את הרצועה מעל פני האדמה". אלה הובאו במסגרת ניסיון לבסס טיעון שלפיו המדיניות הישראלית המוצהרת היא כזו של רצח עם. "חברי כנסת ישראלים קראו שוב ושוב לשטח את עזה, חלק מהשרים הציעו להשתמש בנשק אטומי", נטען בדיון, "העדויות על כוונת רצח עם ברורות מהצהרותיהם של פקידי ממשל וחיילים ישראלים כלפי פלסטינים בעזה".
הטיעון המופרע ביותר: גופות הילדים בלין ני גרליי, טוענת מטעם דרום אפריקה, הצהירה במהלך הדיון כי "גופות ילדים בעזה נאכלות על ידי בעלי חיים". היא, כמובן, לא סיפקה שום ראיה שתומכת בטיעון הזה.
4 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין לצדק בהאג
ראיות לדברי הסתה. ח"כ ואטורי ובית הדין בהאג
(צילום: AP/Peter Dejong, אבי חי)
הטיעון המשמעתי: חיילי צה"ל חוגגים במהלך הצגת הטיעונים של דרום אפריקה, הוצג גם סרטון מ-7 באוקטובר, ובו נראים חיילי צה"ל כשהם רוקדים ושרים "למחות את זרע עמלק" ו"אין בלתי מעורבים". אחד הטוענים אמר: "ההרס הוא חגיגה עבור הצבא הישראלי. החיילים מצלמים את עצמם מפוצצים בתים שלמים ומניפים את דגל ישראל".
בארה"ב התייחסו לתיק שהציגה דרום אפריקה בתום יום הדיונים המקדמי בהאג. "ארצות הברית לא רואה כל בסיס להאשמות של דרום אפריקה ברצח עם בעקבות מותם של אזרחים בעזה", אמר דובר הבית הלבן ג'ון קירבי.
גם ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, הגיב לטיעונים שהוצגו: "הקייס של דרום אפריקה לא מוצדק בכלל ומוטעה. התביעה הזאת אינה משרתת את בית הדין לשלום. ממשלת בריטניה עומדת על זכותה של ישראל להגן על עצמה".
פורסם לראשונה: 22:35, 11.01.24