ברצלונה מחפשת מנהיג. אחרי שתקופתו הקצרה של קיקה סטיין במועדון הסתיימה במפח נפש, די צפוי צריך להגיד, עם התבוסה ההיסטורית 8:2 לבאיירן מינכן ברבע גמר ליגת האלופות, ואיבוד האליפות לריאל מדריד, הקטלאנים יודעים שמינוי מאמן ראוי זה הדבר הכי חשוב שהם צריכים לבצע עכשיו כדי לנסות ולהוריד את מפלס ההיסטריה בקאמפ נואו.

כאוס בברצלונה

נכון לעכשיו יש שלושה מועמדים בולטים לקבל את הג'וב, שניים רלוונטיים להווה, אחד כנראה לעתיד, למרות שהאוהדים וגם השחקנים היו שמחים לראות אותו עם המשרוקית בפה כבר באימון הראשון של עונת 2020/21.
5 צפייה בגלריה
רונלד קומאן, צ'אבי ומאוריסו פוצ'טינו
רונלד קומאן, צ'אבי ומאוריסו פוצ'טינו
רונלד קומאן, צ'אבי ומאוריסו פוצ'טינו

רונלד קומאן: המנוסה ביותר

אם על סטיין אמרו שהוא מתאים בדיוק ל-DNA של ברצלונה, למרות שלא היה מעולם חלק מהמועדון, אז רונלד קומאן מתאים להגדרה הזאת גם כן, רק שיש לו חלק גדול בהיסטוריה של הקטלאנים. ההולנדי נחת לראשונה בברצלונה ב-1989 כשחקן והתאחד עם מאמנו באיאקס, יוהאן קרויף. הבלם/קשר היה חלק מקבוצת חלומות שכללה את רומאריו, חריסטו סטויצ'קוב, פפ גווארדיולה ומיכאל לאודרופ. יחד הם שלטו בליגה הספרדית בתחילת שנות ה-90. בנוסף, הוא כבש את שער הניצחון מול סמפדוריה בגמר גביע אירופה לאלופות ב-1992, והביא במו רגליו את הזכייה הראשונה במפעל לבארסה.
אחרי פרישתו מכדורגל ב-1997 מונה לעוזר מאמן נבחרת הולנד תחת חוס הידינק. בהמשך חזר לברצלונה והיה עוזרו של לואיס ואן חאל במשך שנתיים עד שקיבל ב-2000 את תפקיד המאמן הראשי בוויטסה. קריירת האימון של קומאן שנויה במחלוקת. מצד אחד הוא זכה באליפויות עם איאקס ופ.ס.וו, והגיע פעמיים לרבע גמר ליגת האלופות עם איינדהובן ובנפיקה, אחרי שהדיח את ליברפול וארסנל, וגם זכה בגביע המלך הספרדי עם ולנסיה, אך מנגד פוטר מאלקמאר אחרי שבעה חודשים בלבד, ועם העטלפים ניצל ברגע האחרון מירידת ליגה.
תקופתו בסאות'המפטון נחשבת לאחת המוצלחות בהיסטוריה של המועדון. הוא הוביל אותה לדירוג שיא בסיום עונת 2015/16 (מקום שישי). התחנה הבאה שלו הייתה אברטון, אבל הוא פוטר אחרי קצת יותר מעונה בעקבות כישלון גדול ותבוסה 5:2 לארסנל. ב-2018 מונה למאמן נבחרת הולנד, והוביל את האוראנג' לגמר ליגת האומות, שם הפסידו לפורטוגל. כמו כן, העפיל ליורו 2020.
על הנייר קומאן הוא המועמד המושלם לברצלונה, אחד שעבר במועדון, עבד בכל הרמות כמאמן, זכה להצלחות וכמובן התחנך על ברכיו של מתווה הדרך הקטלאנית, יוהאן קרויף. מצד שני, הקריירה שלו בשנים האחרונות יחסית בדעיכה, בטח ביחס למועמד הבא ברשימה.

מאוריסיו פוצ'טינו: הגאון שמחפש קבוצה

עד לפני שנה שמו של המאמן הארגנטינאי נאמר באותה נשימה עם פפ גווארדיולה ויורגן קלופ, ככה זה כשאתה לוקח את טוטנהאם, שהייתה ידועה לפני הגעתו כמפטרת מאמנים סדרתית (10 מאמנים ב-12 שנים) ולוזרית גדולה, ומוביל אותה בין השאר לגמר ליגת האלופות ולצמרת הפרמייר-ליג.
עוד קודם לכן שווה להתמקד בקריירת המשחק של פוצ'טינו, שמזוהה בעיקר עם היריבה של ברצלונה מעבר לכביש, אספניול. לאורך התקופה הארוכה שלו במועדון (כמעט עשור בשתי קדנציות), אספניול והוא רשמו כמה ניצחונות גדולים על בארסה בהם הבלם היה חלק משמעותי מאוד, ואוהדי ברצלונה זוכרים אותו טוב מאוד מאותה תקופה.
לא במפתיע, את דרכו כמאמן התחיל באספניול. חודש אחרי שהשיג את תעודת האימון שלו, מונה פוצ'טינו לעמוד על הקווים של הקבוצה שנלחמה על הישרדות בלה-ליגה. הוא עמד במשימה ואפילו ניצח את ברצלונה 1:2 בדרבי, הניצחון הראשון של אספניול על הקטלאנים בליגה מזה 27 שנים.
אחרי כמעט ארבע שנים כמאמן אספניול הוא פוטר בנובמבר 2012 בעקבות פתיחת עונה רעה, אבל חודשיים לאחר מכן כבר קיבל ג'וב בסאות'המפטון והפך למאמן הארגנטינאי השני בלבד בהיסטוריה של הפרמייר-ליג אחרי אוסבלדו ארדילס. ניצחון הבכורה של פוצ'טינו עם הקדושים היה מול האלופה המכהנת, מנצ'סטר סיטי - 1:3. באותה עונה גם ניצח את ליברפול (1:3) וצ'לסי (1:2). בעונתו השנייה הוביל את סאות'המפטון לדירוג השיא שלה באותו הזמן (מקום שמיני). עונה לאחר מכן הגיע קומאן, כפי שנכתב למעלה, וסיים עם הקבוצה במקום השישי.
היכולת הנהדרת בקבוצה האנגלית הצנועה סידרה לו את קפיצת המדרגה לטוטנהאם. בעונתו הראשונה הגיע עם התרנגולים לגמר גביע הליגה והפסיד 2:0 לצ'לסי. את הליגה סיים במקום החמישי ובמקביל קידם את הארי קיין להרכב הראשון והפך אותו לכוכב גדול. הארגנטינאי המשיך להצעיד את טוטנהאם לגבהים חדשים כשסיים את 2015/16 במקום השלישי (הגבוה ביותר עבורם מאז 1990). ב-2016/17 טוטנהאם שודרגה למקום השני עם 86 נקודות (הכי הרבה שלה בעידן המודרני של הכדורגל האנגלי), והמיקום הגבוה ביותר שלה מאז 1963. כמו כן, זו הייתה העונה הראשונה של טוטנהאם ללא הפסד בית מזה 52 שנים.
5 צפייה בגלריה
הארי קיין
הארי קיין
קיין. פוצ'טינו הפך אותו לכוכב
(צילום: EPA)
רוצים עוד הישגים? פוצ'טינו היה המאמן הראשון של טוטנהאם שמשיג 100 ניצחונות ליגה, והשלישי הכי מהיר בהיסטוריה של הפרמייר-ליג. השיא עבורו היה כמובן העפלה לגמר ליגת האלופות ב-2019 אחרי שקבוצתו חזרה מפיגור 2:0 במחצית מול איאקס באמסטרדם לניצחון 2:3. לצערו, הוא הפסיד 2:0 בגמר לליברפול. הרומן עם התרנגולים הסתיים חצי שנה לאחר מכן: טוטנהאם פתחה רע את עונת 2019/20 וכשהיא מדורגת רק במקום ה-14 החליט הבעלים היהודי, דניאל לוי, לפטר את המאמן.
על הנייר הוא המועמד המושלם, אחד שהוכיח את עצמו בקבוצה יחסית גדולה, הצעיד אותה לגבהים חדשים, נחשב לטקטיקן וכזה ששחקנים אוהבים מאוד. בימים האחרונים נטען שפוצ'טינו כבר נמצא בקשר עם הנהלת ברצלונה, ואף נפגש איתה לפני המשחק מול באיירן מינכן. במקביל, הוא התנצל על האמירה שלו לפני כמה שנים ("לעולם לא אאמן את ברצלונה או את ארסנל כי אני מקושר לטוטנהאם. אני מעדיף לעבוד בחווה בארגנטינה), כשהודה בראיון לפני שבועיים שנפגש עם ג'וזפ מריה ברתומאו בבר בברצלונה: "לא רציתי להביע חוסר כבוד למועדון, יכולתי להגיד את הדברים אחרת. אני לא שחצן".

צ'אבי: יבוא בתנאים שלו

אין אוהד אחד שלא היה מעדיף מהרשימה הנוכחית את הקשר האגדי על פני האחרים, למרות שהוא חסר ניסיון מהשאר באימון. צ'אבי זה שם נרדף לברצלונה. מי שגדל במחלקת הנוער של המועדון, עלה לקבוצה הבוגרת ואחראי לא פחות מלאו מסי על התקופה היפה ביותר בתולדות הקטלאנים, נמצא בשנים האחרונות בקטאר ומאמן את אל-סעד המקומית.
5 צפייה בגלריה
מסי. צ'אבי יגיע אחרי שיעזוב?
מסי. צ'אבי יגיע אחרי שיעזוב?
מסי. צ'אבי יגיע אחרי שיעזוב?
(צילום: AFP)
עוד לפני מינויו של סטיין פנתה ברצלונה קודם כל לצ'אבי, אבל הוא הודיע שזה מוקדם לו מדי להגיע בחזרה לקאמפ נואו, ואף האריך את החוזה שלו במועדון הקטארי כשהוא משאיר מיליוני אוהדים מאוכזבים.
צ'אבי מבין שהבעיה של ברצלונה היא לא רק המאמן, אלא גם התנהלות ההנהלה. לפי הפרסומים הוא היה שמח לקבל את הג'וב רק אחרי עזיבתו של הנשיא ברתומאו, מה שנכון לעכשיו יקרה רק בסיום העונה הבאה, תלוי בבחירות כמובן.
בשלב מסוים צ'אבי יגיע לברצלונה, יכול להיות שזה כבר יהיה אחרי עידן מסי (יכול להיות שזה גם מה שהוא רוצה), ואז הוא יקבל דף חלק לנסות ולהוביל בחזרה את בארסה לימיה היפים, הפעם כשהוא מתפקד כמאמן הקבוצה.