ממקום חופשתו בדובאי ערן זהבי יכול לעשות זום־אאוט על שנת 2021 ולראות רכבת הרים מטורפת. עליות וירידות תלולות, רגעי אושר לצד נקודות משבר וגם ניפוץ שיאים בכיבושי שערים.
זו הייתה השנה שבה הפך זהבי בן ה־34 למבקיע הישראלי הגדול בכל הזמנים ולמלך שערי הנבחרת, כשהוא מותיר מאחור את אלון מזרחי ומוטל'ה שפיגלר, אבל גם השנה שחווה בה את הרגע הקשה בחייו, השוד האלים בביתו באמסטרדם בזמן שהוא היה בדרך למשחק ליגה ואילו אשתו וילדיו נאלצו להתמודד עם הפחד מול השודדים. זו הייתה השנה שבה הבקיע שלושער במשחק מוקדמות ליגת האלופות נגד גלאטסראיי והושווה בהולנד לאחד הגדולים שלבשו את החולצה האדומה־לבנה, רונאלדו הברזילאי, אבל אז הגיעה ההחמצה הגדולה מול בנפיקה, ששלחה את איינדהובן לליגה האירופית.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג ומשתיק את אוהדי סקוטלנד
ערן זהבי חוגג ומשתיק את אוהדי סקוטלנד
בגיל 34, הפך למבקיע הישראלי הגדול בכל הזמנים. זהבי
(צילום: AP)
זו הייתה השנה שבה הבקיע שלושה שערים נגד איאקס, אבל בחצי הראשון של העונה הנוכחית הוא כבש רק ארבעה שערים ולא מול הקבוצות הגדולות, אלא נגד קאמבור, כרונינגן, וילם וטוונטה. וזו גם הייתה שנה שהסתיימה בפציעה לא קלה בברך במהלך המשחק של נבחרת ישראל באוסטריה, שהשביתה אותו עד אחרי סיום פגרת החורף בהולנד, בעוד מספר שבועות.

קיבל את המושכות

אחרי שהבקיע בצרורות בליגות הישראלית והסינית, נותרו לזהבי שתי מטרות בקריירה: להצליח עם נבחרת ישראל ולהוכיח את עצמו גם באירופה, כשדווקא התקופה בסין פתחה לו בסופו של דבר את הדלת להולנד. הגרמני רוג'ר שמידט, שאימן בבייג'ינג, הנחית את זהבי באיינדהובן בניגוד לאופי של המועדון שמעדיף לגדל שחקנים צעירים, ועוד סידר לו את השכר הגבוה ביותר בקבוצה.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ההחמצה ששלחה את איינדהובן לליגה האירופית
(צילום: getty images)
בעונה הראשונה שלו באיינדהובן זהבי הבקיע 17 שערים בכל המסגרות, כולל 11 בליגה, אבל מה שייזכר ממנה בעיקר זה אירוע שלא קשור לכדורגל. בחודש מאי פרצו שני רעולי פנים, שהציגו את עצמם כשליחים, לבית משפחת זהבי באמסטרדם. ערן היה על האוטובוס שהסיע את איינדהובן למשחק חוץ, ובבית היו באותה שעה אשתו שי והילדים, שעברו רגעים ארוכים של חרדה. השוד האלים הזה הימם את הולנד כולה, וההחלטה של זהבי להישאר בכל זאת באיינדהובן העניקה לו מניות רבות לקראת פתיחת העונה הנוכחית.
זה התחיל בצורה מצוינת באירופה, אבל אז הגיע המשקוף נגד בנפיקה, ובליגה האירופית הוא כבש שער אחד בלבד נגד שטורם גראץ האוסטרית. סגנית האלופה ההולנדית שיחררה בקיץ את דונייל מאלן ודנזל דומפריס, שעברו לדורטמונד ולאינטר אחרי שהיו שחקנים משמעותיים גם בנבחרת הולנד ביורו האחרון, והדומיננטיות בקבוצה עברה לזהבי. ההתקפה התבססה עליו ועל קודי חאקפו ומריו גצה, אבל ערן לא סיפק את המספרים הגדולים שהוא רגיל אליהם, למרות שהוא סגן מלך השערים של הקבוצה עם ארבעה כיבושים, אחרי הפורטוגלי ברומה שהבקיע חמישה. בכל שנת 2021 יש לזהבי 14 שערי ליגה ועוד 8 באירופה.

מוטל'ה פירגן ביציע

הקמפיין המקביל של הנבחרת ודקות המשחק הרבות של זהבי אצל וילי רוטנשטיינר גרמו לשמידט לעשות רוטציה, שערן היה חלק ממנה, מה שגרר ביקורת של התקשורת ההולנדית והאוהדים המקומיים כלפי המאמן.
4 צפייה בגלריה
זהבי ושפיגלר
זהבי ושפיגלר
מלך שערי הנבחרת בכל הזמנים וסגנו. זהבי ושפיגלר
(צילום: עוז מועלם)
אמנם שמידט ואיינדהובן לא ממש מצליחים באירופה, והקבוצה נשרה עד לליגה האזורית, אבל בליגה המקומית היא עדיין נאבקת בהצלחה באחת הקבוצות הלוהטות באירופה כיום, איאקס, שעלתה כמושלמת לשמינית גמר ליגת האלופות. זהבי ינסה לשקם את הברך כדי לחזור בעוד כחודש למגרשים במטרה לעזור לאיינדהובן בישורת האחרונה של מאבק האליפות.
המקום היציב ביותר מבחינת זהבי היה נבחרת ישראל, וזה משקף את הקריירה שלו בשנים האחרונות: יכולות אישיות אדירות לעומת תוצאות קבוצתיות בינוניות. אחרי שחלף על פני אלון מזרחי והפך לגדול הכובשים הישראלים בכל הזמנים, הפרויקט הבא שלו היה לכבוש את פסגת הטבלה של מלך שערי הנבחרת, אחרי שכבר החליט לתלות את המדים הלאומיים. ב־2021 הוא כבש שמונה שערים בקמפיין מוקדמות המונדיאל, כולל צמד נגד אוסטריה ושער בגלזגו, ואחרי הכיבוש הראשון שלו נגד מולדובה הפך למבקיע הגדול בכל הזמנים לעיני מוטל'ה שפיגלר ביציע בטוטו־טרנר. הוא גם סיים קמפיין שני ברציפות בצמרת הכובשים של אירופה.
4 צפייה בגלריה
זהבי מחוץ לביתו אחרי השוד האלים שעברה משפחתו
זהבי מחוץ לביתו אחרי השוד האלים שעברה משפחתו
ביתו של זהבי נשדד פעמיים בתוך פחות משנה
(צילום: Inter Visual Studio)
השאלה הגדולה עכשיו היא מה תהיה התחנה הבאה של זהבי. כרגע מסתמן שהוא לא ימשיך לעונה נוספת באיינדהובן, בטח אחרי הדיווח הבוקר (שני) על שוד נוסף שהתבצע בדירתו של השחקן באמסטרדם (הפעם אשתו והילדים לא היו בבית). אחת האפשרויות היא מעבר לליגה האמריקאית, למרות שכרגע אין הצעות מיעדים מועדפים כמו לוס־אנג'לס או מיאמי, אחרת זה כבר מזמן היה יוצא לפועל. אופציה נוספת היא חזרה למכבי ת"א, אם הפעם מיץ' גולדהאר יידע לנצל את חלון ההזדמנויות ויילך עליו בכל הכוח.