לפני שבעה חודשים הורידו את שקארי ריצ'רדסון מטיסה בארה״ב. דייל אמר לה משהו, היא אמרה משהו בחזרה, הוחלפו טונים גבוהים ובסופו של דבר התבקשה ריצ׳רדסון לרדת מהמטוס. היא העלתה את הגירסה שלה, עם צילומי וידאו, לאינסטגרם, ודובר חברת "אמריקן איירליינס" אמר כי נפתחה חקירה.
"זריקה מבחוץ" - המדור של ציפי שמילוביץ
עבור מי שעוקב אחרי שקארי ריצ׳רדסון רק כשהשם שלה עולה לכותרות שנויות במחלוקת, זה היה עוד חיזוק לאנטי כלפיה. עבור מי שחושב שהיא עומדת בפני סטנדרטים כפולים מאז הפכה לכוכבת, זה היה עוד חיזוק להגנה עליה. עבור מי שפשוט רוצה לראות את אחד הכשרונות הגדולים שייצרה האתלטיקה האמריקאית במאה הזו שורפת את המסלול, זה היה עוד רגע של נענוע ראש מצד לצד. אבל הקבוצה השלישית הזו קיבלה השבוע את הפיצוי שלה. ריצ'רדסון ניצחה בגמר ה-100 מטר באליפות העולם בבודפשט, ועשתה את זה בדרך היחידה שהיא מכירה: כאנדרדוג, במסלול 9, מול הרכב גמר חזק מאוד, עם פיניש מזהיר וגם כמה שניות של המתנה מתוחה כדי לדעת אם ניצחה, או שהחיים שוב חבטו בה.
4 צפייה בגלריה
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון. השתיקה את המבקרים
(צילום: Jewel SAMAD / AFP)
בערך מאז פרישתו של יוסיין בולט מחכה האתלטיקה, בוודאי בפינת המיאוצים, לאטרקציה שתמשוך קהל לא רק בגלל רגליים דוהרות כמו מטוס במסלול המראה, אלא גם כי יש לה כריזמה ממסמרת. ריצ׳רדסון, רק בת 23, היא בדיוק זה. כישרון עצום, ביטחון עצמי גדול לא פחות, ומטען של חיים מלאי טראומות, הופכים אותה למגנט של ממש. לכל ספורטאי יש כמובן סיפור, אבל מעטים מגיעים לעוצמות מה שריצ'רדסון עברה בחייה המאוד צעירים, שכללו בין היתר נטישה של אמה ונסיון התאבדות בתיכון.
היא דיברה בפתיחות על הבעיות הנפשיות שלה, ולפני שנתיים כמעט איבדה את הקריירה עוד לפני שממש התחילה. כל זה הופך את ההישג שלה השבוע למשהו שעושים ממנו סרטים הוליוודיים, ואפשר להיות בטוחים שאכן יעשו סרט כזה.
4 צפייה בגלריה
שקארי ריצ'רדסון, שריקה ג'קסון ושלי אן פרייזר-פרייס
שקארי ריצ'רדסון, שריקה ג'קסון ושלי אן פרייזר-פרייס
שקארי ריצ'רדסון, שריקה ג'קסון ושלי אן פרייזר-פרייס. עוד יעשו על זה סרט
(צילום: REUTERS/Alina Smutko)
ב-2021 הייתה ריצ'רדסון פייבוריטית למדליה באולימפיאדת טוקיו ובדרך להפוך לכוכבת רוק. האולימפיאדה שנדחתה בגלל הקורונה ונערכה בלי קהל, באמת שיוועה לסיפורים טובים וריצ׳רדסון היתה אמורה להביא בדיוק את זה. הכישרון שלה הרי התפוצץ כבר בשנה הראשונה שלה במכללות, כשעוד לפני גיל 19 רצה מאה מטר ב-10.75 שניות. שיא העולם - הבעייתי מאוד - של פלורנס גריפית'-ג'וינר מ-1988 עומד על 10.49.
במבחנים האמריקאים לטוקיו ניצחה ריצ׳רדסון בקלות, ואז הכל התרסק. אחרי ששמעה על מות אמה הביולוגית, איתה היו לה יחסים קשים ומורכבים, היא ברחה לעישון מריחואנה, למרות שידעה שזה נגד הכללים. היא נכשלה בבדיקת סמים והושעתה מיידית. נוצר סקנדל גדול, עם שאלות לגבי גזע וסטנדרטים כפולים וסתם ערלות לב. כללים הם כללים, אבל "כללים" נוצרו על ידי בני אדם, ובני אדם הם תמיד סובייקטיבים. כללים, בניגוד לחוקים, אפשר להתאים מהר למציאות משתנה, ולפעמים אפשר לייצר להם יוצאים מהכלל. מי שמעמיד פנים שזה לא קרה אף פעם, לא רוצה לנהל דיון אמיתי.
4 צפייה בגלריה
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון והזהב
(צילום: ANDREJ ISAKOVIC / AFP)

ההשעייה והמחלוקת

הסוכנות למלחמה בסמים בספורט של ארה"ב, שהשעתה את ריצ'רדסון, ציטטה מחקר משנת 2011 והסבירה כי המריחואנה נכללת ברשימת החומרים האסורים משתי סיבות סותרות. אחת: "מריחואנה גורמת לזמני תגובה איטיים יותר". שניה: "מריחואנה עשויה להיות בעלת תכונות משפרות ביצועים". והיתה גם סיבה שלישית שבאמת נשלפה אתם יודעים מהיכן: "עישון מריחואנה לא תואם את הספורטאי כמודל לחיקוי עבור צעירים ברחבי העולם". מדובר, יש להזכיר, בשנת 2021, בה שימוש במריחואנה לא רק כבר היה חוקי בחלקים רבים של ארה״ב, היו גם מחקרים עדכניים הרבה יותר שהוכיחו שוב ושוב כי העשב מסוכן הרבה פחות מסיגריות או אלכוהול.
נשאלה גם השאלה מדוע המקרה הזה לא נשקל לגופו ובקונטקסט בו התרחש. ריצ'רדסון שמעה על מות אמה מעיתונאי שסיפר לה על כך במהלך ריאיון. כמה מקובעי "הכללים" יכולים בכלל להבין מה עבר עליה ברגע הזה. היא עימעמה את הכאב עם מריחואנה והממסד לא נתן לה אפילו גרם של חסד. "לשמוע דבר כזה", אמרה ריצ׳רדסון אחרי ההשעייה, "לשמוע על מותה של מי שהייתה לה אחת ההשפעות הגדולות על חיי לחיוב ולשלילה, היה מאוד כבד".
4 צפייה בגלריה
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון לפני שנתיים. השעייה שנויה במחלוקת
(צילום: AFP)
ריצ'רדסון לא נסעה לטוקיו ולמעשה נעלמה למשך רוב 2022, עד ששוב עברה בקלות את המבחנים של נבחרת ארה״ב לאליפות העולם בבודפשט. עדיין, היא לא אמורה היתה לנצח את שריקה ג'קסון ושלי-אן פרייזר-פרייס, שזכו ביחד ב-24 מדליות באליפויות עולם, 13 מהן זהב. אבל שקארי רצה את הזמן החמישי בהיסטוריה, סגרה את כל החשבונות, וכיוון שהיא מי שהיא, ההישג הזה גם מרגיע וגם מעצים את הרעש סביבה.

חביבת הקהל

במהלך הסיבובים הראשונים של המוקדמות לקראת בודפשט, חבשה ריצ'רדסון פאה כתומה, כמו זו שהיתה לה ב-2021 כשזכתה - לפני שהפסידה - במקום בטוקיו. לפני ריצת הגמר במבחנים הפעם, כששמה הוכרז, הורידה את הפאה וזרקה אותה. זה היה כמובן רגע שמצלמות טלוויזיה ומארגני תחרויות ספורט חולמים עליו, והקהל יצא מדעתו.
היא ניצחה בקלות והבטיחה מקום בבודפשט. "בפעם האחרונה שהייתי באיצטדיון גדול היה לי שיער כתום", אמרה, "ורציתי להראות שאני עדיין הבחורה הזאת, אבל יותר טובה. אני עדיין הילדה הזאת, אבל חזקה וחכמה יותר. אני כבר לא מודאגת ממה שהעולם חושב עלי. ראיתי את העולם חבר שלי וראיתי את העולם נגדי, אבל אני תמיד הייתי איתי וזה מה שהציל אותי".
פורסם לראשונה: 16:15, 25.08.23