בשבוע שעבר השיג עיתון סטודנטים סקופ שכלי תקשורת גדולים היו שמחים לשים עליו יד: שחקני עבר בקבוצת הפוטבול של אוניברסיטת נורת'ווסטרן היוקרתית בפרברי שיקאגו, פירטו בפני העיתונאים הצעירים שנים של "hazing" (זובור, טרטור, או בקיצור, התעללות) שעברו שחקני השנה הראשונה - פרשמנים - בידי הוותיקים. "שמונה־עשרה ותיקים היו לובשים מסיכות", סיפר אחד השחקנים, "מתנפלים בחושך על פרשמנים שעשו טעויות באימון, ומבצעים בהם אקט של תקיפה מינית עם בגדים, או שהיו מחייבים אותם להתפשט ולזחול בעירום בחדר ההלבשה. כולם ראו, עמדו בצד ולא עשו כלום. זו תרבות ברברית שחילחלה במשך שנים על גבי שנים לקבוצת הפוטבול של האוניברסיטה ואף אחד לא מנסה לעצור את זה".
זריקה מבחוץ - כתבות נוספות במדור של ציפי שמילוביץ
העיתון, The Daily Northwestern שקיים מ-1881, השיג אפילו תמונות של לוחות עליהם היו כתובים שמות השחקנים בהם צריך לטפל. לפי אחד המקורות של העיתון, היה גם אות מוסכם להצבעה על מטרה חדשה: טפיחה קלה על ראשו של שחקן שנה ראשונה, שלא היה לו שום מושג מה עומד לקרות לו עכשיו.
3 צפייה בגלריה
נורת'ווסטרן
נורת'ווסטרן
"מתנפלים בחושך על פרשמנים שעשו טעויות באימון"
(צילום: AP Photo/Matt Marton)
לפחות שניים מהשחקנים טענו כי המאמן, פט פיצ'ג'רלד, היה מודע למה שקורה. הם אמרו כי בכל פעם שפיצ'ג'רלד נתן לשחקן טפיחה על הראש, שחקנים מסוימים פירשו זאת כאישור ל-hazing. ראשי האוניברסיטה פתחו בחקירה בסיומה הודיעו כי לא מצאו הוכחות ברורות לכך שהמאמן שמרוויח 5.7 מיליון דולר בשנה, ידע מה קורה במחנות האימונים ובחדר ההלבשה. הם נזפו בו על כך והשעו אותו לשבועיים, כשהם מתפללים שהסטודנטים האמיצים שהם מגדלים לא יחשפו עוד דברים עליהם.
כל הסיפור הזה מרגיש כמו משהו ששייך למאה ה-20, חיקוי עלוב של דברים שרואים בסרטי צבא עם ג׳ק ניקולסון וטום קרוז. אבל כמו שאמר השחקן לעיתון הסטונדטים, זה עדיין חלק אינטגרלי לגמרי מהתרבות הגברית הרעילה שקיימת בקבוצות פוטבול במכללות. לא רק שעוצמים ממנה עין, בשקט בשקט גם מעודדים אותה כחלק מתפיסת עולם פרימיטיבית לפיה רק ככה אפשר לחשל גברים (!) להיות מוכנים כמו גברים (!) לליגת ה-NFL בה משחקים - אם לא שמתם לב עד היום - גברים (!).
3 צפייה בגלריה
פט פיצ'ג'רלד
פט פיצ'ג'רלד
היה מודע למה שקורה? פיצ'ג'רלד
(צילום: AP Photo/Darron Cummings, File)

זה רק קצה הקרחון

הסיפור הזה של נורת'ווסטרן אינו חד פעמי ואפילו לא נדיר. בשנת 2016 פירסם ארגון המכללות ה-NCAA כי 74% מה"סטודנטים-ספורטאים" דיווחו שעברו hazing ברמה כזו או אחרת. שחקן לשעבר באוניברסיטת SEC סיפר לגרדיאן כי לכל קבוצה יש בדרך כלל שתי שיטות hazing: האחת נעשית על ידי צוות המאמנים - דרישות פיזיות מוגזמות באימון או הפיכת השחקן ל"דוגמה" שתרתיע אחרים, והדרך השנייה היא עידוד/עצימת עין ממה שקורה בין השחקנים לבין עצמם. "אני מכיר כמה אוניברסיטאות שעשו נורמליזציה של hazing פיזי", סיפר השחקן, "כולל שחקנים בכירים שמרביצים לשחקנים אחרים כשאלה עירומים. בבית ספר אחד היה עונש משיכת חבל שבו אנשים נפצעו קשה בידיים וברגליים".
הוא הוסיף גם כי "יש היסטוריה די נפוצה של מאמנים המעודדים ליישב סכסוכים דרך קרבות איגרוף. הם אפילו מבטיחים לספק את הכפפות. למרבה הצער, הבעיה הזו מושרשת כל כך עמוק בתרבות הפוטבול, שאם אף אחד לא מת, אז אנשים פשוט לא מדברים על זה. הם יודעים שמי שידבר יסומן בידי כל המערכת כולל מי שאמורים להגן עליו". זה, אגב, מה שקרה במקרה של נורת‘ווסטרן. לא רק שהאוניברסיטה מיהרה לטאטא את הפרשה, השחקנים הנוכחיים של הקבוצה חתמו על מכתב שהכחיש בתוקף את ההאשמות.
נתן קלמן-למב ודרק סילבה, שחיברו רב מכר בשם The End of College Football, כתבו אחרי התפוצצות הפרשה, כי מדובר בתופעה נפוצה הרבה יותר מכפי שהאוניברסיטאות מוכנות להודות. שחקן אחד סיפר להם על חוויות ה-hazing שלו: "הייתה מסורת שלמה לפיה ביום האחרון של מחנה האימונים, השחקנים הוותיקים היו נכנסים למעונות של החדשים ומתנפלים עליהם במכות. אני כאן רק כדי לשחק פוטבול, ופתאום אני מקבל מכות מעשרה בחורים במעונות. כשזה יצא החוצה, המאמנים אמרו שהם לא ידעו על זה, אבל המאמן האחראי על שחקנים בעמדה שלי היה שם 25 שנה".
3 צפייה בגלריה
שחקני נורת'ווסטרן
שחקני נורת'ווסטרן
שחקני הקבוצה חתמו על מכתב שהכחיש בתוקף את ההאשמות
(צילום: Oisin Keniry/Getty Images)

אישפוז וניסיון התאבדות

ההשלכות של hazing עלולות להיות באמת הרסניות. המקור של ה-Daily Northwestern אמר כי "היו לי חברים שהגיעו אלי באמצע הלילה עם נטיות אובדניות מאוד". קלמן-למב וסילבה סיפרו כי שחקן אחד אמר להם: ״לא היה יום שבו לא השתכרתי לחלוטין או יצאתי מדעתי. זה הידרדר לסמים קשים יותר. רציתי להשתכר כל כך כדי שלא ארגיש את הכאב של היום, פיזית ונפשית. הייתי יוצא לרוץ בבוקר ומכונית הייתה עוברת ליד והייתי חושב 'בנאדם, אם רק אקפוץ מול המכונית, לא אצטרך ללכת לאימון'". שחקן אחר סיפר על חבר שלו שהמאמן כל כך התעלל בו, עד שיום אחד הגיע אחרי שנעדר מכמה אימונים והתברר כי היה מאושפז בעקבות ניסיון התאבדות.
ובכל זאת, יש מקום לאופטימיות. יחד עם השינוי הכללי בשיחה סביב בריאות נפשית, ההבנה הגדלה על הנזק שתרבות גברית רעילה גורמת לחברה כולה, וגם הקושי המתגבר לכסות היום על סקנדלים - דיווחים על מקרים כמו באוניברסיטת נורת'ווסטרן מתחילים להצטמצם. ואם המקרים שכן קורים גם מדווחים על ידי עיתון הסטודנטים של האוניברסיטה, אז בכלל טוב.
פורסם לראשונה: 13:04, 21.07.23