קלישאת "החיים כל כך שבירים ויכולים להיגמר ברגע" היא אחת הלעוסות והמאוסות, אבל מדי פעם היא מתרחשת לעיני כולם ומכה חזק במיוחד. בבוקר אחד השבוע התלוצץ לברון ג'יימס סביב הרעיון ללכת לשחק בערב הסעודית ולקבל את המשכורת המושחתת שהחבר'ה שם זורקים לשחקני כדורגל, וממש כמה שעות אחר כך עבר את הסיוט הכי גדול של כל הורה: הילד שלו כמעט מת.
"זריקה מבחוץ": המדור של ציפי שמילוביץ
דום הלב שעבר ברוני ג'יימס באימון במכללת USC בלוס אנג'לס, אליה רק הצטרף, היה מהאירועים שמביאים איתם תפיסת ראש קולקטיבית. הבן של לברון מוכר כמעט כמו אבא שלו, הוא שחקן מצוין ובחירת סיבוב ראשון בטוחה, ולברון מושך את הקריירה, בין היתר, גם בשביל הסיכוי לשחק עונה אחת עם בנו ב-NBA.
5 צפייה בגלריה
ברוני ג'יימס עם לברון
ברוני ג'יימס עם לברון
ברוני ג'יימס עם אביו לברון. אירוע שגורם לתפיסת ראש
(Alex Bierens de Haan / AFP)
כל זה נזרק מהחלון בכמה שניות של אימה במהלכן הפסיק ברוני לנשום על הפרקט. למזלו העצום, הוא שייך למכללה רצינית מאוד, עם צוות רפואי מהטובים בנמצא, והם הצילו אותו. אתמול הוא שוחרר ממחלקת טיפול נמרץ לביתו והתקווה היא שיחלים לגמרי. השאלה האם יחזור לשחק כדורסל היא כבר עניין אחר, אבל היא גם לא כל כך חשובה עכשיו.
כשאירוע כזה קורה לדמות כל כך מוכרת, הוא גם פותח שיחה שלמה בנושא שאף אחד לא רוצה לדבר עליו כי הוא מדכא ומפחיד, אבל הנתונים די ברורים: ספורטאים צעירים, בכושר שיא ובלי טיפת שומן בגוף, נמצאים בקבוצת סיכון לאירועים כמו דום לב על המגרש. בתוך הקבוצה הזו, שחקני כדורסל הם קבוצת סיכון גבוהה במיוחד בפני עצמה, גם אם בתמונה הגדולה זה עדיין אירוע מאוד נדיר.
5 צפייה בגלריה
ברוני ג'יימס
ברוני ג'יימס
לשחקני כדורסל יש סיכוי גבוה יותר לבעיות לב
(AP Photo/Gregory Payan)
על פי Mayo Clinic בפיניקס, אחד המוסדות הרפואיים המובילים בארה"ב, אחד מכל 50 אלף עד אחד מכל 80 אלף ספורטאים צעירים מת מדי שנה מאירוע לב פתאומי. ד"ר סאטיאג'יט רדי, קרדיולוג ספורט מ-Mayo Clinic, הסביר השבוע כי "פעילות פיזית מכניסה את הגוף למתח רב. הפרעות באלקטרוליטים או שינויי לחץ דם וקצב הלב שמגיעים עם פעילות גופנית, יכולים להחמיר מצב בסיסי שאחרת לא היה מורגש".
לדברי ד"ר שרה גולד, מומחית לרפואת ספורט, "כדורסלנים גברים הם הספורטאים הסבירים ביותר לסבול מדום לב פתאומי, כי כדורסל דורש התפרצויות פתאומיות של מאמץ קרדיווסקולרי שעלול לחשוף הפרעות לב. כמו כן, נראה שסוג הגוף של ספורטאים שנבחרו לכדורסל - גבוהים עם גפיים ארוכות - מגביר את הסבירות להפרעות ברקמת החיבור שעלולות להשפיע על הלב". ולא, חיסון הקורונה אינו הגורם למקרים המפחידים של שנים האחרונות, שהתרחשו מאז ומתמיד, רק לא קיבלו את אותה תשומת לב כמו עכשיו. "אין שום הוכחה לקשר", אמר ד״ר סאטיג'אט רדי, "אין בכלל ספק שצריך לקחת את החיסון".
5 צפייה בגלריה
ברוני ג''ימס (במרכז) עם לברון
ברוני ג''ימס (במרכז) עם לברון
ברוני ג''ימס (במרכז) עם לברון. אין קשר לחיסון
(AP Photo/Mark J. Terrill)

הכוכב שהתעלם מסימני האזהרה

ב-27 ביולי 1993 התמוטט רג'י לואיס, כוכב בוסטון סלטיקס, במהלך אימון בפגרה באוניברסיטת ברנדייס. לא היה אף איש צוות רפואי בסביבה, ומאבטח של האוניברסיטה ניסה לבצע החייאה, אבל לא הצליח ומותו של לואיס נקבע שעתיים לאחר מכן.
רק שלושה חודשים קודם, במהלך משחק פלייאוף מול שארלוט הורנטס, לואיס התמוטט על המגרש למספר שניות. הוא עזב את המשחק עקב סחרחורת וקוצר נשימה. עד אז קלע 17 נקודות ב-13 דקות. הוא נבדק בבית חולים בניו אינגלנד בידי מה שהוגדרה כ'נבחרת חלומות' של מומחי לב. הם אבחנו אותו עם 'קרדיומיופתיה', מחלה שמובילה לאי ספיקת לב ופעימות לא סדירות. זו אבחנה שנחשבת למסיימת קריירה.
לואיס, אז אחד הכוכבים הגדולים בליגה ועד היום אחד השחקנים האהובים בהיסטוריה של הסלטיקס, רצה לשמוע דעה נוספת. הוא נפגש עם ד"ר גילברט מודג', קרדיולוג ידוע, שאיבחן בעיה אחרת, כזו שאינה נחשבת קטלנית ואפשרית לטיפול עם תרופות. לואיס, כמובן, רצה לשחק שוב. הוא כעס על כך שהסלטיקס מיהרו לפרסם את ממצאי הרופאים הראשונים, הלך לראות רופא שלישי ויצא מבולבל עוד יותר.
5 צפייה בגלריה
רג'י לואיס
רג'י לואיס
רק רצה לחזור לפרקט - ושילם על כך בחייו. לואיס
(צילום: AP Photo/Susan Walsh)
בתחילת הקיץ חזר להתאמן לקראת העונה הבאה. זה נגמר בטרגדיה נוראית. "האם ניתן היה לטפל בדברים אחרת או טוב יותר?", אמרה שנים אחר כך אשתו של לואיס, דונה, "בוודאי. כולם למדו כמה שיעורים חשובים. אפשר היה להציל את חייו, אבל באותו זמן הוא לא ידע או שאני לא ידעתי באמת מה קורה".

ההנחיות הוקשחו

הטרגדיה של לואיס היא כנראה המפורסמת ביותר בכדורסל האמריקאי, אבל רחוקה מלהיות יחידה. קונראד מקריי, שמת על המגרש בשנת 2000 בגיל 29, עשה קריירה ארוכה באירופה למרות שרופאים המליצו לו שנים קודם לא לשחק. זאק אפשו, שחקן הג'י-ליג, מת ב-2018 בגיל 26. האנק גאת'רס בן ה-22 היה בדרך להיות אחת משלוש הבחירות הראשונות בדראפט, כשקרס ב-1990 במהלך משחק של מכללת לויולה מרימאונט ומת.
5 צפייה בגלריה
שחקני דנמרק ליד כריסטיאן אריקסן
שחקני דנמרק ליד כריסטיאן אריקסן
כבר היה במצב של מוות קליני. אריקסן
(צילום: AP)
המקרים האלה שינו לגמרי את הפרוטוקולים. ההנחיות קשוחות הרבה יותר והצוותים הרפואיים במגרשים הם ברמה הכי גבוהה. לכן גם כמה מהמקרים המאוד מפורסמים של השנים האחרונות זכו לסיום טוב - חלוץ נבחרת דנמרק, כריסטיאן אריקסן, כמו גם דמאר המלין, שחקן ההגנה של בפאלו בילס, כבר היו במצב של מוות קליני במגרש. שניהם חזרו לשחק.
אי אפשר לדעת מה יעלה בגורל קריירת הכדורסל של ברוני ג'יימס. בדבר אחד אפשר להיות בטוחים: אם הרופאים יאסרו עליו לשחק, לברון לא ימצמץ לפני שיוותר על החלום לשחק איתו בליגה, ומה שכולם כן צריכים לקחת מהשבוע הבא זה בדיוק את אותה קלישאה מאוסה - החיים באמת כל כך שבירים ויכולים להיגמר ברגע, לא חשוב איך קוראים לך.
פורסם לראשונה: 15:39, 28.07.23