אחרי שהמאמן הגרמני תומאס טוכל הסתכסך עם המנהל המקצועי לאונרדו, פ.ס.ז' ביצעה בדצמבר האחרון מהלך דרמטי. טוכל נזרק, מאוריסיו פוצ'טינו הוחתם אחרי שהצרפתים סימנו אותו זמן רב קודם לכן, והתקווה של השייח'ים הייתה להשפעה מיידית. התוצאה? טוכל הוביל את צ'לסי לזכייה בליגת האלופות, והפריזאים הביטו מרחוק בתסכול ואפילו איבדו את האליפות לליל.
אבל פוצ'טינו קיבל את הקרדיט להמשיך. ולא רק זאת, אלא שהבוס נאסר אל־ח'לאיפי סידר לו שדרוג משמעותי לסגל. פ.ס.ז' הייתה הקבוצה הפעילה ביותר מבין הגדולות באירופה בחלון ההעברות, וגולת הכותרת היא בעצם מרובעת: אלוף אירופה עם נבחרת איטליה, השוער ג'יג'ו דונארומה, הבלם סרחיו ראמוס שהגיע אחרי 16 שנים בריאל מדריד, הקשר ההולנדי ג'ורג'יניו ויינאלדום מליברפול והמגן המרוקאי אשרף חכימי מאינטר.
8 צפייה בגלריה
מאוריסיו פוצ'טינו
מאוריסיו פוצ'טינו
מאוריסיו פוצ'טינו
(צילום: AFP)
מעניין יהיה לראות איך זה יעבוד בזמן אמת, והמבחן האמיתי הראשון יהיה הערב (21:00), ודווקא באצטדיון בלומפילד ביפו, כאשר מחזיקת הגביע תפגוש את האלופה ליל למשחק הסופרקאפ הצרפתי – שאותו הביאו לארץ המיליארדר סילבן אדמס וחברת קומטק. ניימאר יחזור לאימונים רק מחר ולא הגיע, כמו גם קיליאן אמבאפה וראמוס, אבל ויינאלדום, מאורו איקרדי ויוליאן דרקסלר רוצים לתת שואו.
רגע לפני שהמאמן הארגנטינאי (49) עולה למשחק, הוא העניק ראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות", שבו הצהיר: "זה תמיד מרגש להגיע ולבקר במדינות חדשות. אנחנו חיים בתקופה מאוד מורכבת בעולם, יש חששות ממעבר בין מדינות, אבל אנחנו מתרגשים לבוא ולבקר במדינה יפה, וליהנות עם האוהדים".
ביקרת בעבר בישראל? "זו הפעם הראשונה שלי. עד כה ראיתי את ישראל רק דרך הטלוויזיה, אז בוודאי שאני מאוד מתרגש לבקר בת"א".
אימנת בעבר שחקן ישראלי, בן שהר באספניול. עדיין זוכר? "בטח שאני זוכר אותו, הוא היה מאוד צעיר כשהוא הגיע אלינו, ויש לי זיכרונות מאוד טובים ממנו".
8 צפייה בגלריה
בן שהר בועט לשער
בן שהר בועט לשער
"יש לי זיכרונות מאוד טובים ממנו". בן שהר
(צילום: עוז מועלם)

רק טיפת מזל

פוצ'טינו שיחק בין השאר באספניול ובבורדו, לצד 20 הופעות בנבחרת ארגנטינה (לא הצליח לעבור עם הנבחרת את שלב הבתים במונדיאל 2002), אבל חשוב לציין שעבר גם בפ.ס.ז' בין 2001 ל־2003 – בלי לרשום אף תואר.
זו בעיה שמלווה גם את קריירת האימון שלו. הוא התחיל ב־2009 באספניול, עבר לסאות'המפטון ולטוטנהאם, ולמרות שהתקדם בכל פעם באיכות המועדון והתבסס כמאמן מוערך מאוד עם מוח כדורגל מבריק, תמיד משהו עצר אותו בדרך להנפה. בפריז הבצורת נשברה, כאמור, עם הגביע הצרפתי והסופרקאפ, התארים הראשונים שלו כמאמן, אבל גם הוא יודע שבנקודה כלשהי יהיה חייב להביא תואר ענק באמת כדי לעשות קפיצת מדרגה בכל הנוגע למעמד שלו.
8 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה ומאורסיו פוצ'טינו
קיליאן אמבאפה ומאורסיו פוצ'טינו
קיליאן אמבאפה ומאורסיו פוצ'טינו
(צילום: getty images)
הסופרקאפ היה התואר הראשון שלך בפ.ס.ז', עם ניצחון על מארסיי. מה החשיבות של המפעל הזה מבחינתך? "מבחינתי כל משחק הוא חשוב, ובמיוחד משחק כמו הסופרקאפ. זה גמר, משחק על התואר, ובמועדון כמו פ.ס.ז' משחקים כאלה תמיד בעדיפות עליונה".
הפעם זו גם יכולה להיות הצהרת כוונות מול מי שלקחה על חשבונכם אליפות. "זו אמנם תחילת העונה ויש עוד דברים שצריכים להתחבר, אבל ברור שאנחנו מגיעים כדי לנצח. מצד שני, אני לא חושב שמשחק באוגוסט בהכרח ישפיע על המשך העונה שלנו או של ליל".
ועדיין, אתה רוצה להשיג הרבה יותר מאשר הסופרקאפ בעונה הקרובה. "בסופו של דבר המטרה היא לזכות בכל המפעלים שבהם אנחנו משתתפים. אנחנו קבוצה שנבנית בשביל לנצח, את זה כולם יודעים, ואנחנו בהחלט עובדים על כך, להשיג את החיבור".
8 צפייה בגלריה
מאוריסיו פוצ'טינו
מאוריסיו פוצ'טינו
הפסד אכזרי בגמר הצ'מפיונס. פוצ'טינו בטוטנהאם
(צילום: EPA)
הטופ זה ליגת האלופות, תואר שפ.ס.ז' רודפת אחריו כבר שנים. אתה גם היית בגמר עם טוטנהאם ב־2019 ויצאת מאוכזב. החיבור בינך לקבוצה יביא לשבירת תקרת הזכוכית? "כמובן שזכייה בצ'מפיונס זו אחת המטרות. אך בו זמנית אנחנו גם מודעים לכך שזה לא יהיה קל, זו תהיה תחרות קשה. הכי חשוב זה לבנות קבוצה שתהיה מלאה באמונה בכך שזה אפשרי. השנים האחרונות הראו לנו שגם אם עושים הכל נכון, אפשר להיות מאוד קרובים, ואנחנו מקווים שהשנה גם ניהנה מטיפת המזל הנוספת שצריך בשביל לזכות".

"עצוב בשביל ברזיל"

השחקנים של פוצ'טינו יגיעו לעונה אחרי קיץ עמוס. ניימאר ומרקיניוס הפסידו עם ברזיל בגמר הקופה אמריקה, די מריה היה בצד המנצח של ארגנטינה, ואסור לשכוח את אמבאפה – עם היורו המסויט שהסתיים בהחטאת הפנדל הקריטית בדו־קרב מול שווייץ בשמינית הגמר, ששלחה את אלופת העולם צרפת הביתה.
פוצ'טינו: "לכל השחקנים הגדולים קורים מקרים כאלה, זה הכדורגל. קיליאן לקח אחריות והחמיץ, אבל זה כבר בעבר. עכשיו אני מאמין שהוא במצב רוח טוב, והוא צריך לשכוח ממה שהיה וללכת קדימה. זה מה שנדרש מהשחקנים הגדולים, וקיליאן לגמרי שם".
8 צפייה בגלריה
אמבאפה אחרי שהחמיץ את הפנדל המכריע
אמבאפה אחרי שהחמיץ את הפנדל המכריע
אמבאפה אחרי שהחמיץ את הפנדל המכריע
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ניימאר מאוכזב
ניימאר מאוכזב
ניימאר מאוכזב אחרי גמר הקופה אמריקה
(צילום: AFP)
איך קיץ בינלאומי כזה, עם יורו, קופה ומשחקים אולימפיים, יכול להשפיע על קבוצת־על כמו פ.ס.ז'? "יש אולי השפעה על תחילת העונה, והעומס שהיה על השחקנים בקיץ משפיע, אך לדעתי זה אתגר טוב בשבילנו. זו תהיה עונה ארוכה".
חגגת עם ארגנטינה והתואר הראשון של לאו מסי בנבחרת? "כמובן ששמחתי, אבל הייתי עצוב בשביל ברזיל והשחקנים שלנו שבסגל שלה, אבל צריך להמשיך הלאה. הכדורגל לא מאפשר לך לעמוד במקום. אם לא תזוז, אתה תהיה בבעיה. אני מאמין שהעובדה שהם נחו מעט תעזור להם להתאושש, גם המנצחים וגם המפסידים, ולהתחיל את העונה כמו שצריך".
צירפתם את מי שמוגדר כשוער הטוב בעולם, דונארומה שהוביל את איטליה לזכייה ביורו ונבחר לשחקן המצטיין בטורניר, אבל הוא יתמודד על המקום מול קיילור נבאס, שוער מצוין שהקהל שלכם מאוד מחובר אליו. איך מתמרנים בין שני שוערים ענקיים כאלו? "העיקרון הבסיסי הוא הידיעה שהם צריכים להיות תחרותיים, הם צריכים להילחם על המקום שלהם, וכמובן, כמו כל מקום אחר בהרכב, בסוף זו החלטה שלי ושל הצוות. אנחנו ננסה להיות הוגנים, ומי שנקבע שישחק, ישחק".
8 צפייה בגלריה
ג'אנלואיג'י דונארומה
ג'אנלואיג'י דונארומה
יילחם עם קיילור נבאס על המקום בהרכב. ג'אנלואיג'י דונארומה
(מתוך הטוויטר של פ.ס.ז')

התקפה מעולם אחר

אבל אם מניחים רגע בצד את כל השמות החדשים, העניין החשוב באמת עבור פ.ס.ז' הקיץ הוא שהצליחה להשאיר את ניימאר ואמבאפה יחד במועדון לפחות לעונה נוספת, לא דבר מובן מאליו לאור ההתעניינות הגדולה באמבאפה מצד ריאל מדריד (וזה לגמרי הדדי – הוא מאוד רוצה לשחק שם). פוצ'טינו הסתדר חצי עונה עם הגלאקטיקוס שהיו, אבל עכשיו זו קבוצה בקנה מידה אחר לחלוטין.
בטוטנהאם הגעת רחוק, אבל לא היית צריך לנהל סגל כוכבים כזה. "אני חושב שזה מרגש שיש כזו קבוצה, ואני לא מאמין שהסגל יהווה בעיה מבחינתנו. כשיש קבוצה כמו שיש לנו, עם האיכות הזו, מדובר במשהו שיעלה את הרמה שלנו בכל שלב, ובסוף יאפשר לנו לקבל את ההחלטות הטובות ביותר על מנת לנצח משחקים. זה בסופו של דבר העיקרון הבסיסי בכדורגל, לא?".
8 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה וניימאר חוגגים
קיליאן אמבאפה וניימאר חוגגים
צמד קטלני. אמבאפה וניימאר חוגגים
(צילום: גטי אימג'ס)