לפעמים, יש דברים גדולים יותר מהספורט עצמו. שמגמדים את ההישגים, התוצאות והתחרות. ערכים של רעות וטוב לב, הם נדירים כיום ולכן כשהם מופיעים, מדובר באירוע מרגש פי כמה.
עוד על אולימפיאדת החורף:
מקרה כזה התרחש במבחנים האמריקאים לאולימפיאדת החורף בבייג'ינג, כשבמקצה ההחלקה מהירה בריטני בו ויתרה על מקומה לחברתה לנבחרת, ארין ג'קסון, כדי שזו תוכל לעלות על המטוס לסין. טוב ליבה של של בו היה כה גדול, עד שהגורל רצה וארצות הברית קיבלה כרטיס נוסף במקצה זה והשתיים טסו יחד לאולימפיאדת החורף. אף אחד לא האמין שסיפור החברות הזו יסתיים גם במדליית זהב היסטורית. של ג'קסון.
6 צפייה בגלריה
ארין ג'קסון עם מדליית הזהב ההיסטורית על צווארה
ארין ג'קסון עם מדליית הזהב ההיסטורית על צווארה
סיפור שאפילו סטיבן שפילברג לא היה יכול לחשוב עליו. ג'קסון והמדליה
(צילום: GettyImages)
6 צפייה בגלריה
ארין ג'קסון ובריטני בו
ארין ג'קסון ובריטני בו
חברות אמת. בו (מימין) וג'קסון
(צילום: רויטרס)

הכישלון והטוויסט בעלילה

אבל בואו נחזור כמה חודשים אחורה. המבחנים האמריקאים למשחקי החורף עמדו להינעל, אלה היו שני מרוצים לסגירת היום האחרון שלהם במרכז הקרח הלאומי שבמילווקי. המקצים התנהלו באופן שגרתי למדי, אבל לאחר זה של ההחלקה המהירה ל-500 מטר, קרה משהו שלא קורה כל יום, אולי לא קורה בכלל. ארין ג'קסון, מדליסטית הזהב מגביע העולם האחרון ויש שיגידו המחליקה הטובה בעולם, סיימה במקום השלישי. המשמעות הייתה ברורה: בריטני בו וקימי גטס יהיו באולימפיאדה, ג'קסון מחוץ לטיסה לבייג'ינג.
"ציפיתי לזכות במבחנים האולימפיים. ציפיתי למירוץ טוב, אבל זה היה רגע הרסני עבורי", סיפרה ג'קסון בסיום. "למרות שניצחתי במרוץ הזה, לא הרגשתי מנצחת בכלל", הוסיפה בו. "הלב והמוח שלי פשוט התחילו להתפוצץ. חשבתי: 'הרי צריך להכניס את ארין למשלחת האולימפית'". אבל גם ג'קסון לא צפתה את הטוויסט בעלילה.
6 צפייה בגלריה
ארין ג'קסון מאוכזבת לאחר המבחנים האמריקאיים לאולימפיאדת החורף בבייג'ינג 2022
ארין ג'קסון מאוכזבת לאחר המבחנים האמריקאיים לאולימפיאדת החורף בבייג'ינג 2022
ג'קסון אחרי ההפסד במחנים האמריקאים. "רגע הרסני"
(צילום: רויטרס)
בו, שמחליקה גם במקצי ה-1,000 ו-1,500 מטר, לא היססה ו-ויתרה על מקומה, במחווה של רצון טוב. "בליבי מעולם לא הייתה שאלה והיה לי ברור שאני אעשה כל מה שצריך, כדי לגרום לארין להשתתף באולימפיאדה", אמרה - והדהימה את ארה"ב.
כדי להוסיף עוד ממד של רגש לסיפור הזה, כדאי להתעמק בדרך שעשתה ג'קסון עד לבמה האולימפית. למעשה, יש כל כך הרבה אירועים מרתקים בסיפורה של המחליקה בת ה-29 מאוקלה שבפלורידה, עדי כדי כך שקשה לדעת מאיפה להתחיל.
האישה השחורה הראשונה שהתקבלה לנבחרת ההחלקה האמריקאית, עשתה מעבר מהיר מהחלקה על גלגלים אל ההחלקה על הקרח. למעשה, רק בשנת 2016 החלה ג'קסון ללמוד את הפרקטיקה הבסיסית ביותר של החלקה על קרח. אמנם בגיל 8 ניסתה החלקה אומנותית, אך מרבית שנותיה היו על גלגיליות (שם עשתה חיל והביאה כבוד רב למדינתה). הרגע המכונן היה כשהמאמנת הוותיקה להחלקה מהירה באוקלה, רנה הילדברנד, הציעה לג'קסון לעבור מהמסלול היבש לרטוב. וכשהיא עשתה זאת, ג'קסון הזכירה להילדברנד מחליקה צעירה אחרת, ילידת אוקלה, שעבדה איתה, בשם בריטני בו (מבוגרת מג'קסון ב-4 שנים).
6 צפייה בגלריה
ארין ג'קסון מניפה את דגל ארצות הברית
ארין ג'קסון מניפה את דגל ארצות הברית
האישה השחורה הראשונה שהגיעה לנבחרת האולימפית האמריקאית
(צילום: GettyImages)
למרות הכישרון של ג'קסון, היא הייתה מגיעה באיחור לאימונים או עוזבת אותם מוקדם כדי למלא את חובותיה בכנסייה או להתמקד בלימודי ההנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטת פלורידה, אותם סיימה בהצטיינות. "יחד עם זאת, בכל אימון אליו היא הופיעה, הייתה ארין ממוקדת, משקיעה ובעלת רצון ללמוד ולהשתפר", הוסיפה הילדברנד. לאולימפיאדה בפיונגצ'אנג לפני 4 שנים היא הגיעה לאחר ניסיון דל של ארבעה חודשים בלבד בהחלקה על הקרח, שם סיימה במקום ה-24 מתוך 31. ההישג בבייג'ינג התעצם כשג'קסון הייתה האישה השחורה הראשונה שזכתה בזהב אולימפי במשחקי החורף בענף ספורט אישי מטעם ארצות הברית.
"כשהתחלתי להחליק על הקרח, ממש נאבקתי ולא הסתגלתי להחלקה מהירה יותר ממה שהייתי רגילה. גם לא הבנתי למה זה לא בא לי בקלות. יחד עם זאת, העמידה באתגר הייתה הדבר הכי מתגמל", אמרה ג'קסון, שבהתחלה עוד לקתה בתנועה לא חלקה ביחס לשאר מתחרותיה, אולם עד מהרה תיקנה זאת והשתפרה בקצב יוצא דופן.
6 צפייה בגלריה
ארין ג'קסון במקום השלישי במבחנים האמריקאיים לאולימפיאדת החורף בבייג'ינג 2022, לצד בריטני בו שזכתה במקום הראשון
ארין ג'קסון במקום השלישי במבחנים האמריקאיים לאולימפיאדת החורף בבייג'ינג 2022, לצד בריטני בו שזכתה במקום הראשון
הפודיום במבחנים האמריקאים. מי חלם שכך הסיפור יסתיים?
(צילום: רויטרס)
"בעיני המתבונן שאינו מן המקצוע, ענף ההחלקה על גלגיליות וענף ההחלקה על הקרח נראים דומים כי שניהם בעלי תנועות החלקה", אמר מאמנה של ג'קסון ריאן שימאבוקורו. "אבל בעצם יש הבדל גדול על בסיס תזמון הדחיפה, האופן שבו מפעילים כוח וכן תנוחת הגוף. בגלל שארין הייתה מחליקה על גלגיליות כל כך הרבה זמן ועשתה גם החלקה אמנותית בילדותה, הייתה לה הסתגלות טובה לנוע על פני משטח הקרח. אפשר היה לראות שהיא קצת היססה בהתחלה אבל גם הייתה מאוד להוטה ללמוד, והיא שאלה שאלות טובות. היא לא סתם הנהנה אם היא לא הבינה משהו, אלא ביקשה שאסביר את זה אחרת".

דמעות של מלאכים

ההתמדה והנחישות של ג'קסון הקפיצו אותה עד למקום הראשון בדירוג העולמי בהחלקה מהירה ל-500 מטר, מה שהעצים עוד יותר את התדהמה בסיום המבחנים האמריקאים, כשנותרה ללא הכרטיס המיוחל לבייג'ינג. ג'קסון עוד ניסתה לשנות את רוע הגזירה, אך כשהבינה שאין טעם ורק שני המקומות הראשונים מעפילים, היה עליה לקבל זאת בהבנה ולהכיל את הכאב.
ואז, במחווה מחממת לב זמן קצר לאחר ההחלקה, בו הודיעה לג'קסון באופן פרטי שהיא תוותר על המקום שלה בנבחרת ארה"ב במרחק זה (וכך גם על סיכוי למדליה), כדי שג'קסון תוכל לקבל הזדמנות מנצחת משלה. "היא אדם מדהים, אין לי מילים. היא הקריבה עבורי המון, אני אהיה אסירת תודה לה לנצח", אמרה ג'קסון בהתרגשות לאחר הצעד המרגש מצד מי שהייתה חברת הילדות שלה מגיל 10 על משטח ההחלקה באוקלה.
6 צפייה בגלריה
ארין ג'קסון דומעת עם מדליית הזהב ההיסטורית על צווארה
ארין ג'קסון דומעת עם מדליית הזהב ההיסטורית על צווארה
ג'קסון דומעת עם מדליית הזהב ההיסטורית על צווארה
(צילום: GettyImages)
טוב ליבה של בו היה כה גדול, עד שמאוחר יותר, נודע למשלחת האמריקאית כי היא זוכה לכרטיס (קווטה) נוסף במקצה הזה וכך קרה שגם בו יכלה להתחרות, לא רק ב-1,000 ו-1,500 מטר, אלא גם ב-500 מטר.
בדיעבד, מדובר באירוע שהוא ללא ספק בעל השפעה חיובית על הדורות הבאים. "אני מקווה שיש לזה השפעה ושנראה יותר שחורים, במיוחד בארצות הברית, יוצאים ומנסים את ספורט החורף הזה", אמרה ג'קסון.
בו, שסיימה במקום ה-16 בבייג'ינג, התחבקה ארוכות עם ג'קסון והשתיים דמעו בהתרגשות. "בריטני אמרה שהיא ממש גאה בי ואני הודיתי לה המון", אמרה ג'קסון, שלא האמינה כי היא אלופה אולימפית. "אין מילים שיוכלו להסביר כמה אני גאה בה", הוסיפה בו. "ידעתי שיש לה הזדמנות לעשות משהו מיוחד באמת, והיא פשוט הראתה לעולם למה מגיע לה להיות כאן". ג'קסון ובו אחזו בדגל האמריקאי בגאווה וג'קסון עשתה סיבוב ניצחון על המסלול. בזכות טוב ליבה של חברתה ילדותה, התאפשר לסיפור המופלא לקרות ולהיכנס לדפי ההיסטוריה של הספורט בכלל ושל המשחקים האולימפיים בפרט. "קשה לדמיין אם מישהו בעולם היה מוותר על מקום באולימפיאדה עבור מישהו אחר, גם אם מדובר בחבר ילדות", אמרה ג'קסון. "לפעמים יש דברים שאי אפשר להסביר".