מסתבר שכדי להפוך לגיבור במולדתך אתה צריך בעיקר סיפור טוב. לנבחרת הנשים בקרלינג של דרום קוריאה היה את זה. הקוריאנים חגגו 17 מדליות באולימפיאדה הביתית בפיונגצ'אנג 2018, אבל דווקא נשות הקרלינג, שסיימו במקום השני בתחרות ועמדו על הפודיום, הפכו בן רגע לאלילות הגדולות במדינה.
עוד על אולימפיאדת החורף:
ואנחנו לרגע לא מקצינים. הן הפכו לגיבורות תרבות עם כינוי קליט ופיקנטי - "בנות השום" - על שם צמח התבלין שמזוהה כל-כך עם עיר הולדתן יוסיאונג. מאות אלפים יצאו לרחובות לפני ארבע שנים, אפילו יותר הגיע לקבלת הפנים המלכותית שנערכה. סיפור טוב, כבר אמרנו.
8 צפייה בגלריה
נבחרת הקרלינג
נבחרת הקרלינג
"בנות השום" עם מדליית הכסף בפיונגצ'אנג. טוויסט בעלילה
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
נבחרת הקרלינג
נבחרת הקרלינג
קים (כן, גם אנחנו כבר מתבלבלים) בפעולה בבייג'ינג
(צילום: gettyimages)
רק שהסיפור ההוליוודי והקיטשי קיבל מיד טוויסט בעלילה - והיום אותה נבחרת, שהגיעה להתחרות על מדליה גם באולימפיאדת החורף הנוכחית בבייג'ינג, מוכרת בקוריאה לא רק בגלל ההישג הספורטיבי העצום, אלא גם בגלל דבר אחר: חשיפת ההתעללות שעברה כל אחת מהספורטאיות מאז הוזמנו לראשונה לנבחרת ועד הרגע הגדול ההוא בפיוגצ'אנג.

הדרמה, הסערה והעונש

מסתבר שבנות הנבחרת - קים א-ג'ונג, קים ג'ונג-מי, קים יון-ג'ונג, קים סון-יונג וקים צ'וי-הי (וכן, שמתם לב לשם שחוזר על עצמו) - סבלו בדרך למדליית הכסף, וזה כמובן אנדרסטייטמנט. במשך שנים הן ספגו השפלות וסבלו מהתעללות מילולית ופיזית, בעיקר מסגן יו"ר התאחדות הקרלינג הקוריאנית, קים קיונג-דו. אבל לא רק. גם מאמן נבחרת הזוגות בקרלינג של קוריאה, יאנג באן-סוק ואשתו קים מין-ג'ונג אימללו להן את החיים.
8 צפייה בגלריה
נבחרת הקרלינג
נבחרת הקרלינג
בנות נבחרת הקרלינג הפכו ממש לגיבורות תרבות
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
נבחרת הקרלינג
נבחרת הקרלינג
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
נבחרת הקרלינג
נבחרת הקרלינג
(צילום: gettyimages)
השלושה השפילו אותן מילולית, ניסו לשלוט בחייהן וסירבו להעניק להן את פרסי הזכייה בתחרויות השונות. ואם זה לא מספיק, קיונג-דו אף ניסה לסלק מהסגל את כוכבת הנבחרת, קים א-ג'ונג, לאחר שנודע לו כי היא מתכוונת להקים משפחה לאחר המשחקים.
קיונג-דו הודה בהכל מלבד עיכוב כספי השחקניות, גם באן-סוק ומין-ג'ונג אישרו שהיו מעורבים בפרשה האיומה והשלושה הורחקו לצמיתות על-ידי התאחדות הקרלינג הקוריאנית. ב-2020 בית המשפט גזר על קיונג-דו שנת מאסר בפועל ועל היתר שנת מאסר על תנאי. עונש שקוצר בהמשך בטענה כי "השלושה תרמו מכספם לפיתוח ענף הקרלינג במדינה".
8 צפייה בגלריה
קרלינג
קרלינג
במסיבת העיתונאים הדרמטית. "זה דרש מהם כל-כך הרבה כוח נפשי"
(צילום: AP)
ועדיין, תיבת הפנדורה שנפתה, במסיבת עיתונאים מפתיעה תשעה חודשים לאחר סיום המשחקים ההם, העלתה את המודעות במדינה להתעללות המילולית התכופה בספורטאים וספורטאיות, בעיקר בגיל צעיר. "זה דרש מהם כל-כך הרבה כוח נפשי", סיפר מאמנם הקנדי של הנבחרת, פיטר גלאנט. "בחברה הקוריאנית יש כל-כך הרבה כבוד לאנשים מבוגרים ואם הם יצאו נגדם בפומבי - זה מראה כמה כאב להם. היה איום לראות שניצלו אותן".

פנקייק, סטייק וביצת עין על הקרח

הנבחרת הזו ממשיכה גם בבייג'ינג להיות אחת האטרקציות במשלחת הקוריאנית. הרי לפני ארבע שנים הבנות כבשו את לב התושבים במדינה, כיכבו בפרסומות ו"לא יכלו ללכת ברחוב מבלי שיזהו אותן", לדברי גלאנט. "עכשיו הן באות בעיקר בשביל ליהנות. יש פה נבחרת חזקה, שלא יהיה לאף אחד ספק, אבל הפעם גם אם לא יעלו על הפודיום - אף אחד לא יתבאס".
אגב, מכיוון ששם משפחתן של כל השחקניות הוא קים, החליט הצוות עוד בפיונגצ'אנג שעליהן לבחור כינויים באנגלית כדי לעזור גם לשדרים הזרים להקל את ההיגוי. הקו המנחה, תופתעו: מאכלים. כינויה של ג'ונג-מי הוא 'פנקייק', של אחותה א-ג'ונג הוא 'סטייק', של צ'וי-הי הוא 'צ'וקו' על שם סוג של עוגייה, סון-יונג היא סאני על שם 'ביצת העין', וכינויה של הסקיפ יון-ג'ונג הוא 'אנני' במחווה ליוגורט אמריקאי אהוב עליה.
8 צפייה בגלריה
קרלינג
קרלינג
מועמדות למדליה גם במשחקים בבייג'ינג
(צילום: AP)
קרלינג הוא אחד מאותם ענפים שגם אם מעולם לא צפיתם בו באופן רציני, סביר להניח שאתם זוכרים. כל חובב ספורט ישראלי שזיפזפ פעם בין ערוצי הספורט נתקל מתישהו באנשים עם המכנסיים המעט מוזרים המטאטאים את הקרח באינטנסיביות ומנסים להזיז אבנים גדולות. להיכרות המוגבלת הזו יש יתרון וגם חסרון. מצד אחד זהו אכן ענף הנחרט בתודעה, אחד שקשה לשכוח. מצד שני המראה החריג שלו הופך אותו כקורבן נוח ללעג. בפועל מדובר במשחק מתוחכם, אינטליגנטי, מותח ומרתק. מאחורי כל טאטוא מסתתרת אסטרטגיה מורכבת.
בלי להיכנס לדקויות מוגזמות, משחק קרלינג נערך בין שתי קבוצות בנות ארבעה שחקנים. כל שחקן מטיל בתורו את האבן אל עבר המטרה (הבית). שני שחקנים אחרים של הקבוצה מטאטאים את הקרח לצד האבן ומשפיעים בכך על מהירות וכיוון החלקתה.
השחקן החשוב ביותר בקבוצה הוא הסקיפ. הסקיפ יטיל לרוב את האבן האחרונה והחשובה ביותר וכשאינו יטיל אבנים בעצמו הוא יתווה את הטקטיקה עבור השחקנים האחרים.
8 צפייה בגלריה
נבחרת הקרלינג
נבחרת הקרלינג
"הפעם אנחנו באות ליהנות". בנות נבחרת הקרלינג הקוריאניות
(צילום: gettyimages)
מטרת המשחק היא להציב את האבנים כמה שיותר קרוב למרכז הבית. בסוף הסיבוב, אחרי שכל שחקן מטיל את האבן פעמיים, רק הקבוצה עם האבן הקרובה יותר למרכז הבית זוכה בנקודות. היא מקבלת נקודה על כל אבן הקרובה יותר למרכז מאשר האבן הקרובה ביותר של הקבוצה היריבה.
כמובן שלקבוצה יש אפשרות להשתמש בהטלה כדי לשגר את האבן שלה למרכז הבית או לחלופין להזיז אבנים של הקבוצה היריבה. האפשרויות הרבות שעומדות בפני הקבוצה - מכה התקפית, מכה הגנתית, חסימה, הסטה של אבן יריבה, הופכות את המשחק למורכב במיוחד ורווי בטקטיקה, לא במקרה הוא מכונה "שחמט על הקרח".
ארבעה משחקים קיימו עד כה הקוריאניות בבייג'ינג. במשחק הפתיחה הן הפסידו כצפוי 12:7 לקנדה, שנחשבת לנבחרת הטובה בעולם. לאחר מכן כבר גברו 7:9 על בריטניה ו-5:9 על הוועד האולימפי הרוסי, לפני שאתמול רשמו 6:5 דרמטי לסין. "הפעם אנחנו באות ליהנות", הסבירה א-ג'ונג אחרי הניצחון על בריטניה. "זה בסופו של דבר הכי חשוב כי ייקח עוד זמן להתאושש אחרי מה שעברנו".
פורסם לראשונה: 11:31, 14.02.22