לפני 6 שנים התרחש מאורע נדיר. בפעם הראשונה מאז שנת 1979 נבחר בלם לשחקן העונה בישראל. מיגל ויטור, שהוביל את הפועל באר-שבע לעוד אליפות, זכה בכבוד ולכולם היה ברור כבר אז שמדובר באחד הבלמים הטובים שהיו פה. השבוע האחרון, בו שיחקה מכבי חיפה מול באר-שבע ומכבי ת"א, אולי יוביל שוב לאותו רגע נדיר. לעבדולאי סק יש קייס.
רוב הסיכויים שזה יהיה עומר אצילי, שאתמול בישל את שער השוויון לסנגלי והגיע לדאבל-דאבל של שערים (18) ובישולים (10), אבל לקשר, מוזר ככל שהדבר יישמע במקביל לאותם מספרים מרשימים, היו לא מעט תקופות בינוניות-מינוס בעונה הזו. סק, לעומתו, התחיל רע, אבל כשהקבוצה הייתה הכי זקוקה לו - כשמתח הצ'מפיונס ירד, כשנטע לביא עזב, כשהקבוצה כולה חוותה ירידה ביכולת - הוא היה מעל כולם. בהרבה.
5 צפייה בגלריה
עבדולאי סק
עבדולאי סק
מעל כולם, בהרבה. סק
(צילום: עוז מועלם)
מול באר-שבע רשם סק תיקול מרשים על יוג'ין אנסה. אתמול הוא שוב הגיע, שלא באשמתו, למצב בו רודף אחרי שחקן, ג'ורג'ה יובאנוביץ'. סק בבירור היה מאחוריו, אבל הוא הגיע. זה היה תיקול אחד מתוך חמישה מוצלחים, הכי הרבה במגרש כמובן, ומתוך שישה ניסיונות. לסק אחוז ההצלחה הגבוה ביותר בליגה בתאקלים, שוב ראינו למה. הוא גם איבד שני כדורים בלבד, הכי מעט מבין שחקני שתי הקבוצות, ואז גם הצליח במשימה בה פרנצדי פיירו, דין דוד, דיא סבע, צ'ארון שרי ואצילי נכשלו קודם - הוא כבש.
המשחק הזה, השער הזה, אמור לפתוח את הדיון לגבי זהות שחקן העונה, במידה ומכבי חיפה זוכה באליפות כמובן. סק נראה לאחרונה כמו הבלם המושלם. הוא מניע כדור מאחור, תחת לחץ, בלי שום פחד, מדייק כמעט בכל מסירה. יכול לצאת קדימה עם הכדור, דבר שחסר מאוד למכבי חיפה נטולת נטע לביא. לא כדאי להתעסק עם סק.
5 צפייה בגלריה
עבדולאי סק חוגג
עבדולאי סק חוגג
הצליח במשימה בה פיירו, דוד, סבע, שרי ואצילי נכשלו קודם. סק חוגג את השער הדרמטי
(צילום: עוז מועלם)

זהבי צדק

בלעדיו דברים היו נראים אחרת, כי מכבי ת"א הייתה עדיפה בהרבה במחצית הראשונה, ועשתה לא מעט מהלכים יפים גם בשנייה, אבל המשחק הזה די הזכיר את כל העונה שלה. יש שם משהו. עם שני חלוצים כאלה שמובילים את הקבוצה שכובשת הכי הרבה בליגה. עם מרכז הגנה טוב, שכולל לא רק את אנריק סאבוריט אלא עם את דריק לוקאסן, שהיה טוב מאוד במשחק הזה. עם קשרים שבמשך תקופות שונות היו מהמובילים בליגה, ואתמול דן גלזר נתן את המשחק הכי טוב שלו העונה. יש שם משהו, אבל הנאיביות, כפי שהגדיר זאת ערן זהבי עצמו, מרימה תמיד את ראשה. נותנת ליריב סיכוי, שלפעמים הוא לוקח ולפעמים לא.
מכבי ת"א הייתה יכולה לגמור את המשחק קודם. היא לא "נתנה" למכבי חיפה לחזור, לירוקים יש מספיק כלים לעשות דברים בעצמם, אבל היא השאירה פתח ועוד פתח. קחו למשל את התפקוד של דן ביטון, שכל הזמן נכנס מהאגף לאמצע. דולב חזיזה, ששיחק לידו, לא הלך לסגור אותו שתי התקפות ברציפות. מסירה אחת טובה לביטון, שביקש את הכדור, והמשחק נגמר. הוא לא קיבל אותו.
5 צפייה בגלריה
זהבי
זהבי
הגדיר זאת נכון. זהבי
(צילום: עוז מועלם)
אייטור קראנקה פתח באותו מערך, ועם אותם עקרונות, כמו במשחק הקודם בין הקבוצות, אותו ניצחו הצהובים 0:3. גלזר, כאמור, וגם פרץ, שלטו באמצע. ביטון ואנדרה ג'ראלדש, במיוחד הראשון, ייצרו דברים מצד ימין. בשמאל, לעומת זאת, הקבוצה לא ייצרה דבר. אפס התקפות שלה מהאגף הזה הסתיימו בבעיטה לשער, ולכן החילוף של גבי קניקובסקי בפארפה גיאגון היה במקום. לעומת זאת, ההוצאה של יובנוביץ' הייתה פחות ברורה.
לא מדברים מספיק על העונה הטובה של יובאנוביץ'. ככה זה שהלך הרוח הכללי סביב הקבוצה שלילי יחסית, ולידו יש חלוץ נוסף שהבקיע שער אחד יותר. יופי של שער של הסרבי, שכרגע המאזן שלו עומד על 3 שערים בלבד פחות מאצילי. זהבי קצת נפגע באזור הברך, ולמרות שרץ ללא הפסקה היה החלוץ הפחות טוב מבין השניים במשחק הזה. קראנקה בחר להכניס את דור תורג'מן דווקא על חשבון יובאנוביץ'.
5 צפייה בגלריה
אייטור קראנקה
אייטור קראנקה
פתח באותו מערך, ועם אותם עקרונות, כמו במשחק הקודם. קראנקה
(צילום: עוז מועלם)
השער של יובאנוביץ' הגיע אחרי שתי מסירות טובות, של גלזר ושל ביטון, באגף ימין. זה היה הצד הבעייתי של מכבי חיפה במחצית הראשונה, והבעייתיות הייתה יותר התקפית מאשר הגנתית. רמי גרשון נשאר כל הזמן מאחור וסבע שיחק בעמדה שאינו רגיל אליה. כשחזיזה נכנס לאחר ההפסקה דברים השתנו, כל המשחק של מכבי חיפה השתנה, וזה לא היה יכול לעבוד בלי הרבגוניות של סבע עצמו.

דרך ההגנה

שלושה ימים קודם ראינו שקישור עם סבע ושרי לפני שחקן נוסף אחד הוא בעייתי, אבל העבודה ההגנתית של השניים, במיוחד של סבע, אפשרה למשחק להשתנות. כשהקבוצה הייתה עם הכדור סבע היה השחקן הכי טוב שלה, ולא משנה איפה הוא היה במגרש. במהלך אחד, בערך רבע שעה מהפתיחה, רץ סבע בין שחקנים עם הכדור דבוק לרגל ואז חילק מסירה אדירה לפיירו. בהתקפה שהסתיימה עם כדור של אצילי לקורה היה זה סבע שירד על למטה, בין הבלמים של הקבוצה שלו, קידם את המשחק, ואז גם חילק עוד מסירה חשובה בחלק הקדמי.
5 צפייה בגלריה
דיא סבע מול ערן זהבי
דיא סבע מול ערן זהבי
משחק מגוון. סבע
(צילום: עוז מועלם)
אבל סבע לא כבש, גם לא בישל. בסוף זה אצילי שמסר לסק. אלה השניים שיתחרו על תואר שחקן העונה. מכבי חיפה עדיין בלי ניצחון בבלומפילד, היא לא השיגה 3 נקודות במגרש הזה מאז 2011, אבל אחרי השער הזה היא יצאה מחויכת ובהפרש ראוי מהמקום השני. עם סיכוי מצוין לעוד אליפות.
פורסם לראשונה: 07:00, 05.04.23